Warning: Use of undefined constant default_charset - assumed 'default_charset' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/lapti/ftp/strategie/include/conf.php on line 2

Warning: pg_result(): Unable to jump to row 0 on PostgreSQL result index 139705327255672 in /home/lapti/ftp/strategie/keywords/keywords.php on line 229

Warning: pg_result(): Unable to jump to row 0 on PostgreSQL result index 139705327255672 in /home/lapti/ftp/strategie/keywords/keywords.php on line 231

Warning: pg_exec(): Query failed: ERROR: syntax error at end of input LINE 1: ...wiadomosci) as ilosc FROM wiadomosci WHERE id_main_parenta= ^ in /home/lapti/ftp/strategie/keywords/keywords.php on line 232

Warning: pg_result() expects parameter 1 to be resource, bool given in /home/lapti/ftp/strategie/keywords/keywords.php on line 233
Junkers Ju-52 - Cybernetyczna Gildia Strategów
[rysunek] [rysunek]  
Logo Mapa

  [rysunek]  
Strona główna
Autorzy
O stronie
Regulamin
Pobór
Faq
Stratedzy
  
Aktualności
Akademia
Taktyka i strategia
Armie świata
Technika
Zbrojownia
Słynne postacie
Odznaczenia
Terroryzm
Galeria
Kantyna
Leksykon
Biblioteka
Forum dyskusyjne
Linki
 
     




Copyright © 1997 - 2002
Cybernetyczna Gildia Strategów.

Wszelkie prawa zastrzeżone.
All rights reserved.
Hosting: Dualcore.pl

Sponsor:
Program do pożyczek

Blog technologiczny

Zbrojownia

Junkers Ju-52

Autor: Pawko

Pod koniec lat 20-tych Lufthansa zleciła zakładom Hugo Junkersa zaprojektowanie samolotu transportowego. Prototyp Ju-52 został zaprojektowany w 1930 przez Ernsta Zindel-a. Nowy samolot był wersją rozwojową Junkers J.1 (pierwszego na świecie całkowicie metalowego samolotu).

Pierwsze sześć Ju-52 było napędzanych jednym silnikiem. Kadłub samolotu był wykonany z rur stalowych krytych duralową blacha falistą. Takie krycie ułatwiało proces produkcji oraz zwiększało wytrzymałość maszyny. Samolot mógł latać nawet z przeciążeniem i oderwanym do połowy skrzydłem. Zastosowano płat trójdzielny, kadłub wręgowo - kratownicowy, nitowany z rur duralowych; lotki i klapy typu Junkers. Klapy stałe, szczelinowe na krawędzi spływu skrzydła. Usterzenie całkowicie metalowe z powierzchniami odciążającymi. Wyważenie odbywało się przez przestawienie statecznika poziomego. Maszyna charakteryzowała się dobrą charakterystyką lotu, co sprawiało, że mogła być prowadzona przez niewykwalifikowanego pilota. Mała prędkość lądowania umożliwiała korzystanie z samolotu na małych, polowych lotniskach. Mimo dobrych osiągów jeden silnik znacznie ograniczał możliwości samolotu. Zdecydowano się zastosować trzy silniki jako napęd.

Pierwszy trójsilnikowy Ju-52 (nazwany Ju-52/3m), został wyprodukowany w 1931 roku. Napęd stanowiły silniki Pratt & Whitney Hornet (późniejsze wersje posiadały silniki BMW 132T), mógł przewozić 17 pasażerów i 2 członków załogi. Seryjna produkcja zaczęła się już po pierwszych pokazach samolotu. Duża część produkcji przeznaczona była na eksport. Niezawodność i prosta konstrukcja sprawiły, że maszyną zaczęła interesować się armia. Oznaczony jako Ju-52/3mg3e samolot został przystosowany do roli ciężkiego bombowca. Załogę stanowiły 4 osoby. Jako uzbrojenie defensywne zastosowano 2 km-y MG 15 (7.92mm), umieszczone na górnej i dolnej części kadłuba.

Pierwszym testem zdolności bojowych była wojna domowa w Hiszpanii. Ju-52 działały tam wraz z He-111 w ramach jednostki Legion Kondor. Były używane głównie do atakowania piechoty, portów i miast (włączając stolicę Hiszpanii - Madryt). W czasie drugiej wojny światowej Ju-52 stał się standardowym samolotem transportowym Luftwaffe. Był używany do ostatnich dni walki. W czasie wojny rzadko spełniał rolę bombowca. Jego mała prędkość czyniła go łatwym celem dla wrogich myśliwców. W czasie II wojny światowej konstrukcja Ju-52 była już solidnie przestarzała, co paradoksalnie przyczyniło się do jego sławy; prosta konstrukcja dzielnie znosiła przeładowanie i uszkodzenia. W skrajnie niekorzystnych warunkach, szczególnie zimą, Ju-52/3m bił na głowę wszystkie ówczesne samoloty transportowe. Sprawdzał się nieźle nawet jako wodnosamolot patrolowy. Ju-52/3m w wersji transportowej zabierał nawet do 50 żołnierzy. Używany był do transportu nowego rodzaju wojsk spadochronowych - Fallschirmjager-ów. Brały udział we wszystkich operacjach desantowych (np. Belgia, Norwegia, Kreta), z holowaniem szybowców włącznie. Na wschodnim froncie i w Afryce dostarczały zaopatrzenie i transportowały rannych z frontu. W czasie kontrofensyw radzieckich wraz z He-111 dzielnie zaopatrywały żołnierzy zamkniętych w kotłach.

Od 1931 roku zbudowano w Niemczech około 4540 samolotów Ju-52 w wielu odmianach. Jedną z najpopularniejszych była wersja z pływakami. Po wojnie Ju-52 latały w wielu krajach - we Francji wyprodukowano 400 egzemplarzy (AAC-1 Toucan), w Hiszpanii 150 (CASA 252). Do dziś lata kilka egzemplarzy. Jeden z nich w tym roku gościł na Międzynarodowym Pikniku Lotniczym Góraszka 2003

Ju 52a do Ju 52d: serie próbne.
Ju 52/3m: samolot transportowy.
Ju 52/3mge do Ju 52/3mg14e: wersje wojskowe.
Ju 52/3mg3e: samolot transportowy.
Ju 52/3mg6e: samolot wyposażony w pętlę indukcyjną do poszukiwania min.
Ju 52/3mg7e: samolot transportowy.

Dane techniczne:

  Ju-52/3m Ju-52/3mg3e Ju-52/3mg7e
Silniki - moc Pratt & Whitney
Hornet - 406 kW.
BMW 132A - 725KM BMW 132T - 830KM
Długość 18,9 m
Rozpiętość skrzydeł 29,25 m
Powierzchnia nośna 110,50 m2
Wysokość   4,84 m 4,52 m
Zasięg 1 280 km 1 280 km 1 500 km
Pułap maksymalny 6 300 m 5 900 m 5 490 m
Prędkość - poziom morza. 280 km/h 275 km/h 295 km/h
Waga pusty 7 400 kg 5 720 kg 6 560 kg
Waga startowa 10 900 kg 10 500 kg 11 050 kg
Ładunek 17 do 50 ludzi 500 kg  
Uzbrojenie   3 x 7,92 (MG 15) 1 x 13 (MG 131)
1 x 7,92 (MG 15)