|
Zbrojownia
Junkers Ju-52
Autor: Pawko
Pod koniec lat 20-tych Lufthansa zleciła zakładom Hugo Junkersa zaprojektowanie samolotu transportowego. Prototyp Ju-52 został zaprojektowany w 1930 przez Ernsta Zindel-a. Nowy samolot był wersją rozwojową Junkers J.1 (pierwszego na świecie całkowicie metalowego samolotu).
Pierwsze sześć Ju-52 było napędzanych jednym silnikiem. Kadłub samolotu był wykonany z rur stalowych krytych duralową blacha falistą. Takie krycie ułatwiało proces produkcji oraz zwiększało wytrzymałość maszyny. Samolot mógł latać nawet z przeciążeniem i oderwanym do połowy skrzydłem. Zastosowano płat trójdzielny, kadłub wręgowo - kratownicowy, nitowany z rur duralowych; lotki i klapy typu Junkers. Klapy stałe, szczelinowe na krawędzi spływu skrzydła. Usterzenie całkowicie metalowe z powierzchniami odciążającymi. Wyważenie odbywało się przez przestawienie statecznika poziomego.
Maszyna charakteryzowała się dobrą charakterystyką lotu, co sprawiało, że mogła być prowadzona przez niewykwalifikowanego pilota. Mała prędkość lądowania umożliwiała korzystanie z samolotu na małych, polowych lotniskach. Mimo dobrych osiągów jeden silnik znacznie ograniczał możliwości samolotu. Zdecydowano się zastosować trzy silniki jako napęd.
Pierwszy trójsilnikowy Ju-52 (nazwany Ju-52/3m), został wyprodukowany w 1931 roku. Napęd stanowiły silniki Pratt & Whitney Hornet (późniejsze wersje posiadały silniki BMW 132T), mógł przewozić 17 pasażerów i 2 członków załogi. Seryjna produkcja zaczęła się już po pierwszych pokazach samolotu. Duża część produkcji przeznaczona była na eksport.
Niezawodność i prosta konstrukcja sprawiły, że maszyną zaczęła interesować się armia. Oznaczony jako Ju-52/3mg3e samolot został przystosowany do roli ciężkiego bombowca. Załogę stanowiły 4 osoby. Jako uzbrojenie defensywne zastosowano 2 km-y MG 15 (7.92mm), umieszczone na górnej i dolnej części kadłuba.
Pierwszym testem zdolności bojowych była wojna domowa w Hiszpanii. Ju-52 działały tam wraz z He-111 w ramach jednostki Legion Kondor. Były używane głównie do atakowania piechoty, portów i miast (włączając stolicę Hiszpanii - Madryt). W czasie drugiej wojny światowej Ju-52 stał się standardowym samolotem transportowym Luftwaffe. Był używany do ostatnich dni walki. W czasie wojny rzadko spełniał rolę bombowca. Jego mała prędkość czyniła go łatwym celem dla wrogich myśliwców.
W czasie II wojny światowej konstrukcja Ju-52 była już solidnie przestarzała, co paradoksalnie przyczyniło się do jego sławy; prosta konstrukcja dzielnie znosiła przeładowanie i uszkodzenia. W skrajnie niekorzystnych warunkach, szczególnie zimą, Ju-52/3m bił na głowę wszystkie ówczesne samoloty transportowe. Sprawdzał się nieźle nawet jako wodnosamolot patrolowy. Ju-52/3m w wersji transportowej zabierał nawet do 50 żołnierzy. Używany był do transportu nowego rodzaju wojsk spadochronowych - Fallschirmjager-ów. Brały udział we wszystkich operacjach desantowych (np. Belgia, Norwegia, Kreta), z holowaniem szybowców włącznie. Na wschodnim froncie i w Afryce dostarczały zaopatrzenie i transportowały rannych z frontu. W czasie kontrofensyw radzieckich wraz z He-111 dzielnie zaopatrywały żołnierzy zamkniętych w kotłach.
Od 1931 roku zbudowano w Niemczech około 4540 samolotów Ju-52 w wielu odmianach. Jedną z najpopularniejszych była wersja z pływakami.
Po wojnie Ju-52 latały w wielu krajach - we Francji wyprodukowano 400 egzemplarzy (AAC-1 Toucan), w Hiszpanii 150 (CASA 252). Do dziś lata kilka egzemplarzy. Jeden z nich w tym roku gościł na Międzynarodowym Pikniku Lotniczym Góraszka 2003
Ju 52a do Ju 52d: serie próbne.
Ju 52/3m: samolot transportowy.
Ju 52/3mge do Ju 52/3mg14e: wersje wojskowe.
Ju 52/3mg3e: samolot transportowy.
Ju 52/3mg6e: samolot wyposażony w pętlę indukcyjną do poszukiwania min.
Ju 52/3mg7e: samolot transportowy.
Dane techniczne:
|
Ju-52/3m |
Ju-52/3mg3e |
Ju-52/3mg7e |
Silniki - moc |
Pratt & Whitney Hornet - 406 kW. |
BMW 132A - 725KM |
BMW 132T - 830KM |
Długość |
18,9 m |
Rozpiętość skrzydeł |
29,25 m |
Powierzchnia nośna |
110,50 m2 |
Wysokość |
|
4,84 m |
4,52 m |
Zasięg |
1 280 km |
1 280 km |
1 500 km |
Pułap maksymalny |
6 300 m |
5 900 m |
5 490 m |
Prędkość - poziom morza. |
280 km/h |
275 km/h |
295 km/h |
Waga pusty |
7 400 kg |
5 720 kg |
6 560 kg |
Waga startowa |
10 900 kg |
10 500 kg |
11 050 kg |
Ładunek |
17 do 50 ludzi |
500 kg |
|
Uzbrojenie |
|
3 x 7,92 (MG 15) |
1 x 13 (MG 131) 1 x 7,92 (MG 15) |
|
|