Warning: pg_result(): Unable to jump to row 0 on PostgreSQL result index 5 in /usr/home/lapti/domains/strategie.com.pl/public_html/keywords/keywords.php on line 229 Warning: pg_result(): Unable to jump to row 0 on PostgreSQL result index 5 in /usr/home/lapti/domains/strategie.com.pl/public_html/keywords/keywords.php on line 231 Warning: pg_exec(): Query failed: ERROR: syntax error at end of input LINE 1: ...wiadomosci) as ilosc FROM wiadomosci WHERE id_main_parenta= ^ in /usr/home/lapti/domains/strategie.com.pl/public_html/keywords/keywords.php on line 232 Warning: pg_result() expects parameter 1 to be resource, boolean given in /usr/home/lapti/domains/strategie.com.pl/public_html/keywords/keywords.php on line 233
|
Zbrojownia PZL P-23 Karaś Autor: Michał Ney PZL 23 Karaś (PZL P-23) - polski lekki bombowiec i samolot rozpoznawczy, został zaprojektowany w połowie 1930 r. przez PZL w Warszawie. Podstawowy lekki bombowiec lotnictwa polskiego w kampanii wrześniowej. Pierwszy prototyp autorstwa Stanisława Praussa został oblatany latem 1934 r. Trzeci prototyp, w którym dla poprawienia widoczności wyżej umieszczono fotel pilota a obniżono silnik, został zaakceptowany do produkcji. Samoloty pierwszej serii oznaczone jako PZL.23A były napędzane silnikiem gwiazdowym Bristol Pegasus IIM2 o mocy 670 KM, produkowanym w Polsce na licencji brytyjskiej. Jednak . Aby rozwiązać ten problem szybko wprowadzono nowy wariant Karasia, PZL.23B, wyposażony w nową jednostkę napędową Bristol Pegasus VIII o mocy 720 KM. Pomiędzy rokiem 1936 a 1938 wyprodukowano 210 sztuk PZL.23B. Weszły one na uzbrojenie eskadr bombowych i rozpoznawczych. Jednocześnie egzemplarze serii PZL.23A przeniesiono do szkół lotniczych. Na potrzeby eksportowe opracowano lepiej uzbrojoną i szybszą wersję PZL.43. Napędzał ją mocniejszy silnik Gnome-Rhone pozwalający rozwinąć prędkość 365 km/h, zaś zamiast jednego karabinu maszynowego strzelającego do przodu, wprowadzono dwa km-y. Bułgaria zakupiła najpierw 12 egzemplarzy PZL.43 z silnikiem Gnome-Rhone 14Kfs (900-930 KM), potem 42 egzemplarze z mocniejszym silnikiem Gnome-Rhone 14N01 (950-1020 KM) oznaczone jako PZL.43A, z których przed wojną dostarczono 36 sztuk. W tym czasie opracowywano nowy lekki bombowiec PZL.46 Sum będący rozwinięciem "Karasia" PZL.42 z podwójnym usterzeniem pionowym oraz chowaną w kadłubie gondolą bombardiera (zwaną kołyską). Udział w walce
W 1939 r. "Karaś" był konstrukcją dopracowaną ale ustępującą w osiągach samolotom niemieckim. Prędkość samolotu była zbyt mała a zwrotność niewystarczająca. Podczas wojny w lotnictwie polskim służyło 118 PZL.23B zgrupowanych w 5 eskadr bombowych po 10 samolotów w każdej, tworzących brygadę bombową. Ponadto po 10 samolotów przydzielono do każdej z 7 armii do celów rozpoznawczych. Podczas kampanii wrześniowej wykonały 130 loty bojowe i zrzuciły od 52 do 60 ton bomb. W walkach wzięły udział 2 egzemplarze typu PZL.43A wchodzące w skład 41 eskadry. Ok. 50 maszyn znajdowało się w rezerwach i narawie.
Wersje
Parametry
Na podstawie Wikipedii i Małej Encyklopedii Faktu |