Warning: pg_result(): Unable to jump to row 0 on PostgreSQL result index 5 in /usr/home/lapti/domains/strategie.com.pl/public_html/keywords/keywords.php on line 229 Warning: pg_result(): Unable to jump to row 0 on PostgreSQL result index 5 in /usr/home/lapti/domains/strategie.com.pl/public_html/keywords/keywords.php on line 231 Warning: pg_exec(): Query failed: ERROR: syntax error at end of input LINE 1: ...wiadomosci) as ilosc FROM wiadomosci WHERE id_main_parenta= ^ in /usr/home/lapti/domains/strategie.com.pl/public_html/keywords/keywords.php on line 232 Warning: pg_result() expects parameter 1 to be resource, boolean given in /usr/home/lapti/domains/strategie.com.pl/public_html/keywords/keywords.php on line 233 PZL P.23 Karaś - Cybernetyczna Gildia Strategów
[rysunek] [rysunek]  
Logo Mapa

  [rysunek]  
Strona główna
Autorzy
O stronie
Regulamin
Pobór
Faq
Stratedzy
  
Aktualności
Akademia
Taktyka i strategia
Armie świata
Technika
Zbrojownia
Słynne postacie
Odznaczenia
Terroryzm
Galeria
Kantyna
Leksykon
Biblioteka
Forum dyskusyjne
Linki
 
     




Copyright © 1997 - 2002
Cybernetyczna Gildia Strategów.

Wszelkie prawa zastrzeżone.
All rights reserved.
Hosting: Dualcore.pl

Sponsor:
Program do pożyczek

Blog technologiczny

Zbrojownia

PZL P-23 Karaś

Autor: Michał Ney

PZL 23 Karaś (PZL P-23) - polski lekki bombowiec i samolot rozpoznawczy, został zaprojektowany w połowie 1930 r. przez PZL w Warszawie. Podstawowy lekki bombowiec lotnictwa polskiego w kampanii wrześniowej. Pierwszy prototyp autorstwa Stanisława Praussa został oblatany latem 1934 r. Trzeci prototyp, w którym dla poprawienia widoczności wyżej umieszczono fotel pilota a obniżono silnik, został zaakceptowany do produkcji. Samoloty pierwszej serii oznaczone jako PZL.23A były napędzane silnikiem gwiazdowym Bristol Pegasus IIM2 o mocy 670 KM, produkowanym w Polsce na licencji brytyjskiej. Jednak . Aby rozwiązać ten problem szybko wprowadzono nowy wariant Karasia, PZL.23B, wyposażony w nową jednostkę napędową Bristol Pegasus VIII o mocy 720 KM. Pomiędzy rokiem 1936 a 1938 wyprodukowano 210 sztuk PZL.23B. Weszły one na uzbrojenie eskadr bombowych i rozpoznawczych. Jednocześnie egzemplarze serii PZL.23A przeniesiono do szkół lotniczych. Na potrzeby eksportowe opracowano lepiej uzbrojoną i szybszą wersję PZL.43. Napędzał ją mocniejszy silnik Gnome-Rhone pozwalający rozwinąć prędkość 365 km/h, zaś zamiast jednego karabinu maszynowego strzelającego do przodu, wprowadzono dwa km-y.

Bułgaria zakupiła najpierw 12 egzemplarzy PZL.43 z silnikiem Gnome-Rhone 14Kfs (900-930 KM), potem 42 egzemplarze z mocniejszym silnikiem Gnome-Rhone 14N01 (950-1020 KM) oznaczone jako PZL.43A, z których przed wojną dostarczono 36 sztuk. W tym czasie opracowywano nowy lekki bombowiec PZL.46 Sum będący rozwinięciem "Karasia" PZL.42 z podwójnym usterzeniem pionowym oraz chowaną w kadłubie gondolą bombardiera (zwaną kołyską).

Udział w walce

W 1939 r. "Karaś" był konstrukcją dopracowaną ale ustępującą w osiągach samolotom niemieckim. Prędkość samolotu była zbyt mała a zwrotność niewystarczająca. Podczas wojny w lotnictwie polskim służyło 118 PZL.23B zgrupowanych w 5 eskadr bombowych po 10 samolotów w każdej, tworzących brygadę bombową. Ponadto po 10 samolotów przydzielono do każdej z 7 armii do celów rozpoznawczych. Podczas kampanii wrześniowej wykonały 130 loty bojowe i zrzuciły od 52 do 60 ton bomb. W walkach wzięły udział 2 egzemplarze typu PZL.43A wchodzące w skład 41 eskadry. Ok. 50 maszyn znajdowało się w rezerwach i narawie.

2 września 1939 jeden PZL.23B z 21 eskadry bombowej zbombardował fabrykę w Oławie. Był to pierwszy atak bombowy na terytorium Niemiec w II wojnie światowej. "Karasie" wykonywały ataki na niemieckie kolumny wojskowe oraz dokonywały rozpoznania. Najpotężniejszy nalot wykonały 4 września biorąc udział w ataku na niemieckie kolumny pancerne w rejonie Radomska i Wielunia. Pozbawione osłony myśliwskiej ponosiły ciężkie straty. Ponadto 20 samolotów rozbiło się podczas startów i lądowań w trudnych warunkach lotnisk polowych. Znaczna część maszyn rezerwowych została zniszczona podczas bombardowania lotnisk w Krakowie i Poznaniu w pierwszych dniach wojny. Łącznie zniszczeniu uległo prawie 90% "Karasi".

11 PZL.23B i około 20 PZL.23A zostało ewakuowanych do Rumunii, gdzie zarekwirowane przez tamtejszy rząd, wzięły później udział w walkach przeciwko ZSRR. Żaden z samolotów nie powrócił do kraju po wojnie. Wszystkie ocalałe maszyny zostały złomowane.

Wersje

  • PZL.23/I - lekki bombowiec, pierwszy prototyp
  • PZL.23/III - lekki bombowiec, trzeci prototyp (poprawki konstrukcyjne)
  • PZL.23A - lekki bombowiec
  • PZL.23B - lekki bombowiec, wersja z nowym silnikiem
  • PZL.42 - lekki bombowiec, prototyp z podwójnym usterzeniem pionowym i chowaną gondolę
  • PZL.43A - lekki bombowiec, wersja eksportowa
  • PZL.43B - lekki bombowiec, wersja eksportowa z mocniejszym silnikiem

Parametry

  • Załoga: 3 osoby
  • Długość: 9,68 m
  • Wysokość: 3,35 m
  • Rozpiętość skrzydeł: 13,95 m
  • Powierzchnia nośna: 26,80 m kw.
  • Masa własna: 1980 kg
  • Masa startowa: 2893kg
  • Prędkość maks. Na wys. 3650 m: 319 km/h
  • Prędkość min.: 110 km/h
  • Prędkość przelotowa na wys. 2500m: 270 km/h
  • Moc silnika: 720 KM
  • Wznoszenie: 7300 m/s
  • Pułap praktyczny: 1260 m
  • Uzbrojenie pilota: 1 karabin maszynowy
  • Uzbrojenie strzelca: 1 karabin maszynowy
  • Ciężar bomb maks.: 700 kg

Na podstawie Wikipedii i Małej Encyklopedii Faktu