Warning: pg_result(): Unable to jump to row 0 on PostgreSQL result index 5 in /usr/home/lapti/domains/strategie.com.pl/public_html/keywords/keywords.php on line 229 Warning: pg_result(): Unable to jump to row 0 on PostgreSQL result index 5 in /usr/home/lapti/domains/strategie.com.pl/public_html/keywords/keywords.php on line 231 Warning: pg_exec(): Query failed: ERROR: syntax error at end of input LINE 1: ...wiadomosci) as ilosc FROM wiadomosci WHERE id_main_parenta= ^ in /usr/home/lapti/domains/strategie.com.pl/public_html/keywords/keywords.php on line 232 Warning: pg_result() expects parameter 1 to be resource, boolean given in /usr/home/lapti/domains/strategie.com.pl/public_html/keywords/keywords.php on line 233 TS-11 Iskra - Cybernetyczna Gildia Strategów
[rysunek] [rysunek]  
Logo Mapa

  [rysunek]  
Strona główna
Autorzy
O stronie
Regulamin
Pobór
Faq
Stratedzy
  
Aktualności
Akademia
Taktyka i strategia
Armie świata
Technika
Zbrojownia
Słynne postacie
Odznaczenia
Terroryzm
Galeria
Kantyna
Leksykon
Biblioteka
Forum dyskusyjne
Linki
 
     




Copyright © 1997 - 2002
Cybernetyczna Gildia Strategów.

Wszelkie prawa zastrzeżone.
All rights reserved.
Hosting: Dualcore.pl

Sponsor:
Program do pożyczek

Blog technologiczny

Zbrojownia

TS-11 Iskra

Autor: Combat56

Samolot szkolno-treningowy TS-11 Iskra został skonstruowany przez pana Tadeusza Sołtyka. Stał się on pierwszym polskim odrzutowcem który wszedł do służby w Wojskach Lotniczych od 1964r. Samoloty te były i nadal jeszcze są podstawowymi maszynami zaawansowanego szkolenia lotniczego pilotów. Obecnie polskie lotnictwo użytkuje około 70 Iskier. W planie jest remont ok. 40 samolotów które to będą latać na polskim niebie do 2010 roku.

Samolot ten ustanowił kilka rekordów. We wrześniu 1964r. Ludwik Natkaniec i Andrzej Abłamowicz zdobyli cztery rekordy międzynarodowe w klasie samolotów o masie startowej 1750-3000kg, w tym rekord prędkości 839km/h. Ostatnią wersją seryjną samolotu jest Iskra bis DF, wykorzystywana nie tylko do szkolenia, ale również jako lekki samolot rozpoznawczy. Ma on w osłonach wlotów powietrza i w kopułce pod prawym bokiem kadłuba zamontowane trzy aparaty fotograficzne AFA-39. W czerwcu 1991r. w Mielcu powstał pierwszy egzemplarz nowej wersji rozpoznania morskiego. Zmiany polegały na założeniu radaru meteorologicznego Bendix King RDS-81 w nosie kadłuba, który otrzymał w związku z tym radioprzeźroczystą osłonę oraz nieco odmienny kształt.

Z tylnej kabiny samolotu wymontowano sterownice, założono natomiast w niej ekran radaru oraz zainstalowano sztuczny horyzont. Łącznie na ten wzór przerobiono sześć samolotów i służą one obecnie w Lotnictwie Marynarki Wojennej. Łączna produkcja Iskier zakończona we wrześniu 1987r. wyniosła 423 egzemplarze. W 1975 roku 50 sztuk tych samolotów zakupiły Indie. W Polsce samoloty te latają w 1 OSL w Dęblinie, w 2 OSL w Radomiu i w 40 EMW. Obecnie samoloty te przejęły również role myśliwców we wszystkich eskadrach, gdzie wycofane zostały MiG 21. Pełnić będą one tam służbę do czasu otrzymania przez Polskę nowych, wielozadaniowych samolotów F-16 Block 52.

    Dane techniczne:
  • Długość -11.150m
  • Rozpiętość - 10.060m
  • Wysokość - 3.500m
  • Masa samolotu:
      Startowa normalna - 3838kg
      Własna - 2593kg
  • Silniki - jeden silnik turboodrzutowy SO-3W
  • Siła ciągu - 10,8kN (1100kG).
  • Uzbrojenie stałe - działko kalibru 23mm z zapasem 40 naboi, zamontowane w przodzie kadłuba
  • Uzbrojenie podwieszane - do 400kg na czterech wysięgnikach pod skrzydłami, w tym bomby o wadze do 100kg, wyrzutnie rakiet niekierowanych Mars-3 i Mars-4 oraz zasobniki z karabinami maszynowymi.
  • Prędkość maksymalna - 740km/h
  • Zasięg - 1250km