|
Zbrojownia
Jakowlew JAK-1 M
Autor: Kamcio
Pierwsze prace nad konstrukcją samolotu JAK-1 rozpoczęto w 1934 r. Projekt powstał w biurze konstrukcyjnym A. S. Jakowlewa, pierwowzorem był szybki samolot sportowy JA-7 (AiR-7) projektu Jakowlewa. Prototyp oblatany w 1940 r. osiągnął na wysokości 5000 m szybkość 587 km/h. JAK-1 oprócz szybkości odznaczał się dużą zwrotnością oraz prostotą konstrukcji. Do końca 1940 r. lotnictwo ZSRR otrzymało 64 samoloty. W 1941 r. dostarczono do jednostek bojowych 1019 szt. tych samolotów. Powstała również wersja dwumiejscowa oznaczona jako JAK-7W lub JAK-7U. Ze względu na duże zapotrzebowanie na samoloty bojowe część samolotów wersji dwumiejscowej przerobiono poprzez usunięcie drugiej kabiny i po uzbrojeniu użyto w czasie obrony Moskwy.
Odmiana JAK-1 M (Modyfikowany) powstała w wyniku doświadczeń bojowych. Okazało się, że grzbiet kadłuba stanowiący opływowe przedłużenie kabiny pilota znacznie ogranicza widoczność do tyłu. Opierając się na tych doświadczeniach obniżono grzbiet kadłuba za kabiną pilota. Uzyskano dzięki temu dobrą widoczność we wszystkich kierunkach.
Samoloty JAK-1 M stanowiły podczas wojny podstawowy sprzęt polskiego 1 Pułku Lotnictwa Myśliwego "Warszawa", który zorganizowano na terenie ZSRR w sierpniu 1943 r. Samoloty JAK-1 M weszły również na wyposażenie Samodzielnej Eskadry Myśliwskiej "Normandie" (później Pułk "Normandie-Niemen") utworzonej dzięki umowie pomiędzy Narodowym Komitetem Wolnej Francji, a rządem radzieckim.
- Dostawca: Jakowlew, ZSRR
- Funkcja: myśliwiec
- Załoga: 1
- Na wyposażeniu od: 1940
- Napęd:
- Wymiary:
- Rozpiętość skrzydeł: 10 m
- Długość: 8,50 m
- Wysokość: 3,6 m
- Masa własna: 2070
- Pułap: 10800 m
- Prędkość max: 650 km/h
- Zasięg: 900 km
- Uzbrojenie: działko MP kaliber 20 mm, oraz 2 km
|
|