|
Zbrojownia
Samolot łącznikowo-obserwacyjny "LUBLIN" R-XIII
Autor: Kamcio
Pod koniec lat dwudziestych wprowadzono podział polskiego lotnictwa wojskowego, który przewidywał Oprócz lotnictwa myśliwskiego i liniowego oraz także lotnictwo współpracy z wojskami lądowymi tzw. lotnictwo towarzyszące. Jednym z przedstawicieli tego typu samolotów był "Lublin" R-XIII. Powstał on w 1929 r. w znanej przed wojną wytwórni Plage i Leśkiewicz w Lublinie. Jego projektantem był Jerzy Rudlicki.
Samolot R-XIII produkowany był w kilku wersjach: A, B, C, D, E, F, G, w zależności od potrzeb i przeznaczenia. Używany był przeważnie przez lotnictwo wojskowe chociaż istniały wersje cywilne. W roku 1931 samolotem R-XIII zainteresował się Morski Dywizjon Lotniczy na którego wyposażeniu znajdowało się w kolejnych latach kilkanaście "Lublinów", w wersjach R XIII bis/hydro, R-XIII ter/hydro oraz R XIIIG. Samolot R XIII odznaczał się bardzo dobrymi właściwościami lotno - pilotażowymi Z ogólnej liczby wyprodukowanych 273 egzemplarzy R-XIII, lotnictwo używało w 1938 roku 225 samolotów na skutek opóźnień w produkcji samolotów LWS "Czapla". Do roku 1939 był on podstawowym sprzętem eskadr obserwacyjnych. W wrześniu 1939 r. wykonywano na nim obserwację pola walki i zaplecza przeciwnika, używano go jako samolotu łącznikowego i dyspozycyjnego. Samoloty R-XIII z Morskiego Dywizjonu Lotniczego po wykonaniu zaledwie dwóch zadań bojowych zostały wszystkie zniszczone na skutek bombardowania w dn. 8 września 1939 roku koło Juraty.
Małą prędkość i słabe uzbrojenie "Lublinów" lotnicy polscy rekompensowali swym poświęceniem i bohaterstwem. Z ocalałych i następnie ewakuowanych przeważnie do Rumunii kilkunastu "Lublinów" R-XIII do dnia dzisiejszego nie zachował się żaden egzemplarz.
Dane techniczne - wersja D
Lublin R-XIII jest dwumiejscowym samolot obserwacyjno-łącznikowym, w układzie zastrzałowego górnopłata tzw. "parasol", podwozie dwukołowe, trójgoleniowe, w wersjach wodnych pływaki typu Short z możliwością wymiany na podwozie lądowe. Konstrukcja kadłuba jest kratownicowa, z przodu kryta blachą duralową, reszta kryta płótnem. Płat o obrysie eliptycznym konstrukcji drewnianej, kryty sklejką i płótnem. Usterzenie gwiaździsty, dziewięciocylindrowy chłodzony powietrzem Wright Wirlwind J 58 0 mocy 220 km.
- Dostawca: Plage i Leśkiewicz, Polska
- Funkcja: Samolot łącznikowo-obserwacyjny
- Załoga: 2
- Na wyposażeniu od: 1929
- Napęd: gwiazdowy dziewięciocylindrowy chłodzony powietrzem Wright Whirlwind J 58 0 mocy 220 KM. Śmigło drewniane firmy "Szomański", w innych wersjach także metalowe firmy Standard Steel, Letov HA
- Wymiary:
- Rozpiętość skrzydeł: 13,20 m
- Długość: 8,45 m
- Wysokość: 2,76 m
- Masa własna: 887 kg
- Masa startowa: 1330 kg
- Pułap: 4450 m
- Prędkość max: 195 km/h
- Zasięg: 600 km
- Uzbrojenie: jeden lub dwa karabiny Vickers lub Levis kaliber 7,7 mm na obrotnicy w drugiej kabinie
|
|