Warning: pg_result(): Unable to jump to row 0 on PostgreSQL result index 5 in /usr/home/lapti/domains/strategie.com.pl/public_html/keywords/keywords.php on line 229 Warning: pg_result(): Unable to jump to row 0 on PostgreSQL result index 5 in /usr/home/lapti/domains/strategie.com.pl/public_html/keywords/keywords.php on line 231 Warning: pg_exec(): Query failed: ERROR: syntax error at end of input LINE 1: ...wiadomosci) as ilosc FROM wiadomosci WHERE id_main_parenta= ^ in /usr/home/lapti/domains/strategie.com.pl/public_html/keywords/keywords.php on line 232 Warning: pg_result() expects parameter 1 to be resource, boolean given in /usr/home/lapti/domains/strategie.com.pl/public_html/keywords/keywords.php on line 233 LUBLIN R-XIII - Cybernetyczna Gildia Strategów
[rysunek] [rysunek]  
Logo Mapa

  [rysunek]  
Strona główna
Autorzy
O stronie
Regulamin
Pobór
Faq
Stratedzy
  
Aktualności
Akademia
Taktyka i strategia
Armie świata
Technika
Zbrojownia
Słynne postacie
Odznaczenia
Terroryzm
Galeria
Kantyna
Leksykon
Biblioteka
Forum dyskusyjne
Linki
 
     




Copyright © 1997 - 2002
Cybernetyczna Gildia Strategów.

Wszelkie prawa zastrzeżone.
All rights reserved.
Hosting: Dualcore.pl

Sponsor:
Program do pożyczek

Blog technologiczny

Zbrojownia

Samolot łącznikowo-obserwacyjny "LUBLIN" R-XIII

Autor: Kamcio

LUBLIN R-XIII Pod koniec lat dwudziestych wprowadzono podział polskiego lotnictwa wojskowego, który przewidywał Oprócz lotnictwa myśliwskiego i liniowego oraz także lotnictwo współpracy z wojskami lądowymi tzw. lotnictwo towarzyszące. Jednym z przedstawicieli tego typu samolotów był "Lublin" R-XIII. Powstał on w 1929 r. w znanej przed wojną wytwórni Plage i Leśkiewicz w Lublinie. Jego projektantem był Jerzy Rudlicki.

LUBLIN R-XIII Samolot R-XIII produkowany był w kilku wersjach: A, B, C, D, E, F, G, w zależności od potrzeb i przeznaczenia. Używany był przeważnie przez lotnictwo wojskowe chociaż istniały wersje cywilne. W roku 1931 samolotem R-XIII zainteresował się Morski Dywizjon Lotniczy na którego wyposażeniu znajdowało się w kolejnych latach kilkanaście "Lublinów", w wersjach R XIII bis/hydro, R-XIII ter/hydro oraz R XIIIG. Samolot R XIII odznaczał się bardzo dobrymi właściwościami lotno - pilotażowymi Z ogólnej liczby wyprodukowanych 273 egzemplarzy R-XIII, lotnictwo używało w 1938 roku 225 samolotów na skutek opóźnień w produkcji samolotów LWS "Czapla". Do roku 1939 był on podstawowym sprzętem eskadr obserwacyjnych. W wrześniu 1939 r. wykonywano na nim obserwację pola walki i zaplecza przeciwnika, używano go jako samolotu łącznikowego i dyspozycyjnego. Samoloty R-XIII z Morskiego Dywizjonu Lotniczego po wykonaniu zaledwie dwóch zadań bojowych zostały wszystkie zniszczone na skutek bombardowania w dn. 8 września 1939 roku koło Juraty.

Małą prędkość i słabe uzbrojenie "Lublinów" lotnicy polscy rekompensowali swym poświęceniem i bohaterstwem. Z ocalałych i następnie ewakuowanych przeważnie do Rumunii kilkunastu "Lublinów" R-XIII do dnia dzisiejszego nie zachował się żaden egzemplarz.

Dane techniczne - wersja D
Lublin R-XIII jest dwumiejscowym samolot obserwacyjno-łącznikowym, w układzie zastrzałowego górnopłata tzw. "parasol", podwozie dwukołowe, trójgoleniowe, w wersjach wodnych pływaki typu Short z możliwością wymiany na podwozie lądowe. Konstrukcja kadłuba jest kratownicowa, z przodu kryta blachą duralową, reszta kryta płótnem. Płat o obrysie eliptycznym konstrukcji drewnianej, kryty sklejką i płótnem. Usterzenie gwiaździsty, dziewięciocylindrowy chłodzony powietrzem Wright Wirlwind J 58 0 mocy 220 km.

  • Dostawca: Plage i Leśkiewicz, Polska
  • Funkcja: Samolot łącznikowo-obserwacyjny
  • Załoga: 2
  • Na wyposażeniu od: 1929


  • Napęd: gwiazdowy dziewięciocylindrowy chłodzony powietrzem Wright Whirlwind J 58 0 mocy 220 KM. Śmigło drewniane firmy "Szomański", w innych wersjach także metalowe firmy Standard Steel, Letov HA
  • Wymiary:
    • Rozpiętość skrzydeł: 13,20 m
    • Długość: 8,45 m
    • Wysokość: 2,76 m

  • Masa własna: 887 kg
  • Masa startowa: 1330 kg
  • Pułap: 4450 m
  • Prędkość max: 195 km/h
  • Zasięg: 600 km
  • Uzbrojenie: jeden lub dwa karabiny Vickers lub Levis kaliber 7,7 mm na obrotnicy w drugiej kabinie