Warning: pg_result(): Unable to jump to row 0 on PostgreSQL result index 5 in /usr/home/lapti/domains/strategie.com.pl/public_html/keywords/keywords.php on line 229 Warning: pg_result(): Unable to jump to row 0 on PostgreSQL result index 5 in /usr/home/lapti/domains/strategie.com.pl/public_html/keywords/keywords.php on line 231 Warning: pg_exec(): Query failed: ERROR: syntax error at end of input LINE 1: ...wiadomosci) as ilosc FROM wiadomosci WHERE id_main_parenta= ^ in /usr/home/lapti/domains/strategie.com.pl/public_html/keywords/keywords.php on line 232 Warning: pg_result() expects parameter 1 to be resource, boolean given in /usr/home/lapti/domains/strategie.com.pl/public_html/keywords/keywords.php on line 233
|
Zbrojownia Samolot łącznikowo-obserwacyjny LWS Czapla Autor: Kamcio Projekt wstępny Czapli, wykonany w 1934 r. przez znanych konstruktorów: S.Rogalskiego i J.Drzewieckiego w Doświadczalnych Zakładach Lotniczych, pod oznaczeniem RWD-14 wybrano do produkcji w wyniku konkursu ogłoszonego przez Departament Lotnictwa. Do konkursu stanęły DWL, Podlaska Wytwórnia Samolotów (PWS) i Lubelska Wytwórnia Samolotów (LWS). Samoloty RWD-14 miały zastąpić przestarzałe Lublin R-XIII. Kłopoty z doborem własciwego silnika i dopracowaniem konstrukcji pozwoliły na rozpoczęcie produkcji dopiero w 1938 r. Po wykonaniu dokumentacji seryjnej, RWD-14b przekazano do produkcji Lubelskiej Wytwórni Samolotów. Egzemplarze seryjne samolotów otrzymały nazwę, LWS - "CZAPLA", a cenę jednej sztukę ustalono na około 85 tysięcy zł. Początkowo produkcja wynosiła ok. 8 szt. miesięcznie dochodząc pod koniec serii do 1 szt. na dobę. Seria zamówionych przez wojsko 65 szt. ukończona została 28 lutego 1939 r. W sierpniu 1939 r. Czaple wprowadzono na wyposażenie jednostek liniowych, po 7 szt. do każdej z eskadr:
W rezerwie, remontach i jednostkach szkoleniowych pozostawiono około 10 szt. Podczas najazdu hitlerowskiego na Polskę Czaple wykonywały loty rozpoznawcze i utrzymywały łączność między sztabami armii. LWS Czapla to dwumiejscowy górnopłat typu "parasol", skrzydła konstrukcji drewnianej z przodu kryte sklejką w części tylnej płótnem, podparte zastrzałami z duralu, składane do transportu i hangarowania. Dla skrócenia startu i lądowania zastosowano pełną mechanizację skrzydeł - automatyczne skrzela i lotki opuszczane w dół razem z klapami. Kadłub spawany z rur chromowo-molibdenowych, oprofilowany listwami drewnianymi, przed kabiną pilota pokryty blacha duralową, dalej płótnem. Usterzenie konstrukcji metalowej, stateczniki kryte sklejką, a stery płótnem. Statecznik poziomy przedstawiany w locie od 40 do +70°.
|