Warning: pg_result(): Unable to jump to row 0 on PostgreSQL result index 5 in /usr/home/lapti/domains/strategie.com.pl/public_html/keywords/keywords.php on line 229 Warning: pg_result(): Unable to jump to row 0 on PostgreSQL result index 5 in /usr/home/lapti/domains/strategie.com.pl/public_html/keywords/keywords.php on line 231 Warning: pg_exec(): Query failed: ERROR: syntax error at end of input LINE 1: ...wiadomosci) as ilosc FROM wiadomosci WHERE id_main_parenta= ^ in /usr/home/lapti/domains/strategie.com.pl/public_html/keywords/keywords.php on line 232 Warning: pg_result() expects parameter 1 to be resource, boolean given in /usr/home/lapti/domains/strategie.com.pl/public_html/keywords/keywords.php on line 233 LWS Czapla - Cybernetyczna Gildia Strategów
[rysunek] [rysunek]  
Logo Mapa

  [rysunek]  
Strona główna
Autorzy
O stronie
Regulamin
Pobór
Faq
Stratedzy
  
Aktualności
Akademia
Taktyka i strategia
Armie świata
Technika
Zbrojownia
Słynne postacie
Odznaczenia
Terroryzm
Galeria
Kantyna
Leksykon
Biblioteka
Forum dyskusyjne
Linki
 
     




Copyright © 1997 - 2002
Cybernetyczna Gildia Strategów.

Wszelkie prawa zastrzeżone.
All rights reserved.
Hosting: Dualcore.pl

Sponsor:
Program do pożyczek

Blog technologiczny

Zbrojownia

Samolot łącznikowo-obserwacyjny LWS Czapla

Autor: Kamcio

LWS - CZAPLA Projekt wstępny Czapli, wykonany w 1934 r. przez znanych konstruktorów: S.Rogalskiego i J.Drzewieckiego w Doświadczalnych Zakładach Lotniczych, pod oznaczeniem RWD-14 wybrano do produkcji w wyniku konkursu ogłoszonego przez Departament Lotnictwa. Do konkursu stanęły DWL, Podlaska Wytwórnia Samolotów (PWS) i Lubelska Wytwórnia Samolotów (LWS). Samoloty RWD-14 miały zastąpić przestarzałe Lublin R-XIII. Kłopoty z doborem własciwego silnika i dopracowaniem konstrukcji pozwoliły na rozpoczęcie produkcji dopiero w 1938 r. Po wykonaniu dokumentacji seryjnej, RWD-14b przekazano do produkcji Lubelskiej Wytwórni Samolotów. Egzemplarze seryjne samolotów otrzymały nazwę, LWS - "CZAPLA", a cenę jednej sztukę ustalono na około 85 tysięcy zł. Początkowo produkcja wynosiła ok. 8 szt. miesięcznie dochodząc pod koniec serii do 1 szt. na dobę. Seria zamówionych przez wojsko 65 szt. ukończona została 28 lutego 1939 r.

LWS - CZAPLA W sierpniu 1939 r. Czaple wprowadzono na wyposażenie jednostek liniowych, po 7 szt. do każdej z eskadr:

  • esk. 13 (SGO "NAREW")
  • esk. 23 (armia "KRAKÓW")
  • esk. 33 (armia "POZNAŃ")
  • esk. 53 (armia "MODLIN")
  • esk. 63 (armia "LÓDŹ")

W rezerwie, remontach i jednostkach szkoleniowych pozostawiono około 10 szt. Podczas najazdu hitlerowskiego na Polskę Czaple wykonywały loty rozpoznawcze i utrzymywały łączność między sztabami armii.

LWS - CZAPLA LWS Czapla to dwumiejscowy górnopłat typu "parasol", skrzydła konstrukcji drewnianej z przodu kryte sklejką w części tylnej płótnem, podparte zastrzałami z duralu, składane do transportu i hangarowania. Dla skrócenia startu i lądowania zastosowano pełną mechanizację skrzydeł - automatyczne skrzela i lotki opuszczane w dół razem z klapami. Kadłub spawany z rur chromowo-molibdenowych, oprofilowany listwami drewnianymi, przed kabiną pilota pokryty blacha duralową, dalej płótnem. Usterzenie konstrukcji metalowej, stateczniki kryte sklejką, a stery płótnem. Statecznik poziomy przedstawiany w locie od 40 do +70°.

  • Dostawca: LWS, Polska
  • Funkcja: Samolot łącznikowo-obserwacyjny
  • Załoga: 2
  • Na wyposażeniu od: 1938


  • Napęd: PZL G - 1620 B MORS II o mocy 420 KM, śmigło firmy Szomański drewniane o stałym skoku
  • Wymiary:
    • Rozpiętość skrzydeł: 11,9 m
    • Długość: 9 m
    • Wysokość: 3 m

  • Masa własna: 1153 kg
  • Masa max: 1700 kg
  • Pułap: 5000 m
  • Prędkość max: 247 km/h
  • Prędkość min: 80 km/h
  • Rozbieg: 140 m
  • Dobieg: 200 m
  • Uzbrojenie: karabin maszynowy pilota, zamontowany nie ruchomo za silnikiem, strzelający między górnymi cylindrami silnika, zsynchronizowany z obrotami śmigła - PUW wz. 36 kaliber 7,7 mm + 500 szt. naboi. Karabin maszynowy obserwatora zamontowany ruchomo na obrotnicy Vickers "F" kal. 7,7 mm