|
Zbrojownia
PZL P.7a
Autor: Kamcio
PZL P.7a był jednomiejscowym samolotem myśIiwskim opracowanym przez zespół inż. Z. Putawskiego. Zostat on oblatany w 1931 r, jako kolejne rozwiniecie samolotu P-1. Cechą charakterystyczną tych samolotów i ich nastepców PZL - P.11 i PZL P.24 był tzw. "płat polski", zapewniający maksymalną widoczność, słnny na całym świecie i stosowany później w wielu konstrukcjach zagranicznych (np. francuski Loire-46 czy czeska Avia A-i 02). PZL P.7a był produkowany przez PZL w Warszawie w latach 1932-1933. Ogółem wyprodukowano 149 tych samolotów. Był on wówczas najlepszym samolotem myśliwskim na świecie, a jednocześnie lotnictwo polskie byto pierwszym wyposażonym całkowicie w myśliwce konstrukcji metalowej. Od 1935 r. byty one wycofywane z jednostek liniowych i wymieniane na PZL P.11 i przenoszone do jednostek treningowych. We wrześniu 1939 r. pozostało jeszcze 106 tych maszyn z tego 30 w jednostkach liniowych. 17 wrzśnia 1939 r. część z nich ewakuowano do Rumunii, pozostałe wpadły w ręce niemieckie i po remoncie i przezbrojeniu służyły do treningu pilotów.
PZL P. 7a był catkowicie metalowej konstrukcji zbudowany w ukladzie zestarzałowego górnoptata ze satałym podwoziem. Silnik "Skoda-Bristol Jupiter VII F", śmigło dwuplatowe, drewniane firmy "Szomański". W przodzie kadłuba za silnikiem znajdował się awaryjnie wyrzucany zbiornik paliwa.
- Dostawca: PZL, Polska
- Funkcja: samolot myśliwski
- Załoga: 1
- Na wyposażeniu od: 1932
- Napęd: silnik "Skoda-Bristol Jupiter VII F" o mocy 500 KM, śmigło dwuplatowe, drewniane firmy "Szomański"
- Wymiary:
- Rozpiętość skrzydeł: 10,57 m
- Długość: 6,98 m
- Wysokość: 2,69 m
- Powierzchnia nośna: 17,9 m2
- Masa własna: 1474 kg
- Pułap: 8500 m
- Prędkość max: 327 km/h
- Zasięg: 600 km
- Uzbrojenie: dwa km. 7,7 mm Vickers E
|
|