Warning: pg_result(): Unable to jump to row 0 on PostgreSQL result index 5 in /usr/home/lapti/domains/strategie.com.pl/public_html/keywords/keywords.php on line 229 Warning: pg_result(): Unable to jump to row 0 on PostgreSQL result index 5 in /usr/home/lapti/domains/strategie.com.pl/public_html/keywords/keywords.php on line 231 Warning: pg_exec(): Query failed: ERROR: syntax error at end of input LINE 1: ...wiadomosci) as ilosc FROM wiadomosci WHERE id_main_parenta= ^ in /usr/home/lapti/domains/strategie.com.pl/public_html/keywords/keywords.php on line 232 Warning: pg_result() expects parameter 1 to be resource, boolean given in /usr/home/lapti/domains/strategie.com.pl/public_html/keywords/keywords.php on line 233
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
Zbrojownia F-82 G Twin Mustang Autor: Szpila ![]()
Zaczęto wtedy myśleć o skonstruowaniu samolotu myśliwskiego przystosowanego do bardzo długich przelotów i mogącego pomieścić dwóch pilotów zmieniających się w czasie lotu. Po przejrzeniu wszystkich konstrukcji samolotów myśliwskich wybór padł na P51 Mustang. W listopadzie 1943 r. NAA złożyła oficjalną propozycję produkcji samolotu pod nazwą Twin Mustang. Miały to być dwa mustangi połączone ze sobą wspólnym skrzydłem centralnym i statecznikiem poziomym. Przed konstruktorami stał ogrom prac. Podstawową konstrukcję nowego samolotu oparto na Mustangu PSlH. Dobrą stateczność kierunkową zapewniono poprzez wydłużenie tylnej części dwóch kadłubów Mustangów o 145 cm, a płetwy stateczników pionowych znacznie powiększono. Zmieniono całe podwozie i wewnętrzne części skrzydeł. Ponieważ masa samolotu powiększyła się z 5448 kg do 10896 kg, znacznie zwiększono ilość zabieranego paliwa, 4 zbiorniki wewnętrzne umieszczono w skrzydłach i zabierały one 2180 1. Sekcja centralna płata została wzmocniona w celu przenoszenia ciężkich ładunków podwieszanych na jednym lub dwóch pylonach w tym odrzucanego zbiornika paliwa o pojemności 1173 litry. Skrzydła zewnętrzne także wzmocniono co pozwoliło na zamontowanie jeszcze dwóch pylonów na podobne ładunki. W centralnej części umieszczono również 6 karabinów MG 53-2 każdy po 440 naboi.
Ponieważ wojna zbliżała się już ku końcowi, samolot ten już nie był tak potrzebny i produkcję jego znacznie ograniczono. Pierwszy powojenny budżet USA na rozwój sił lotniczych był bardzo skromny i przewidywał wyprodukowanie 250 Twin Mustangów. Należało do nich 100 myśliwców bombardujących P82E, 100 myśliwców nocnych P82F i 50 myśliwców nocnych P82G i na tym produkcję zakończono. W 1948 roku zmieniono oznaczenie wojskowe samolotu z P-82 na F-28. W tym czasie F-82 były głównie wykorzystywane do lotów osłonowych razem z bombowcami B-29 oraz jako myśliwce nocne. W nocy F-82 znaczniej lepiej i szybciej wykonywały swoje zadania niż myśliwce P-61 Black Widow. Przykładem możliwości Twin Mustanga jest np. fakt iż w nocy z 27 na 28 lutego 1947r. myśliwiec P-82B "Betty Jo" w ciągu około 15 godzin przeleciał bez lądowania z Hawajów do Nowego Jorku. W czasie przelotu samolot ten wykorzystywał maksymalną moc ciągłą i pokonał odległość 8127 km przy średniej prędkości 550 km/h. Był to najdłuższy przelot bez lądowania dokonany na myśliwcu z silnikiem tłokowym.
|