Warning: pg_result(): Unable to jump to row 0 on PostgreSQL result index 5 in /usr/home/lapti/domains/strategie.com.pl/public_html/keywords/keywords.php on line 229 Warning: pg_result(): Unable to jump to row 0 on PostgreSQL result index 5 in /usr/home/lapti/domains/strategie.com.pl/public_html/keywords/keywords.php on line 231 Warning: pg_exec(): Query failed: ERROR: syntax error at end of input LINE 1: ...wiadomosci) as ilosc FROM wiadomosci WHERE id_main_parenta= ^ in /usr/home/lapti/domains/strategie.com.pl/public_html/keywords/keywords.php on line 232 Warning: pg_result() expects parameter 1 to be resource, boolean given in /usr/home/lapti/domains/strategie.com.pl/public_html/keywords/keywords.php on line 233 Su-27 - wersje rozwojowe (monografia) - Cybernetyczna Gildia Strategów
[rysunek] [rysunek]  
Logo Mapa

  [rysunek]  
Strona główna
Autorzy
O stronie
Regulamin
Pobór
Faq
Stratedzy
  
Aktualności
Akademia
Taktyka i strategia
Armie świata
Technika
Zbrojownia
Słynne postacie
Odznaczenia
Terroryzm
Galeria
Kantyna
Leksykon
Biblioteka
Forum dyskusyjne
Linki
 
     




Copyright © 1997 - 2002
Cybernetyczna Gildia Strategów.

Wszelkie prawa zastrzeżone.
All rights reserved.
Hosting: Dualcore.pl

Sponsor:
Program do pożyczek

Blog technologiczny

Zbrojownia

Wersje rozwojowe samolotu myśliwskiego Suchoj Su 27

Autor: Greg

Su 27 UB
Po sukcesie jaki odniósł wariant podstawowy samolotu Su 27 w rosyjskich siłach powietrznych zaczeły powstawać kolejne wersje tego podstawowego myśliwca WWS. Taki stan rzeczy umozliwiała konstrukcja maszyny w wersji podstawowej , cechująca się doskonałymi właściwosciami lotnymi , niespotykanymi wcześniej wśród seryjnych samolotów parametrami manewrowymi oraz podatnością na zmiany konstrukcyjne. Jako pierwszy powstał wariant szkolny nazwany Su 27 UB - była to maszyna zdolna do wykoywania wszelkich misji zarezerwowanych dla pierwotnej wersji , z pełnym zestawem awioniki bojowej , ale posiadała dwuosobową kabinę w układzie tandem dla ucznia i instruktora. Zabudowanie miejsca dla drugiego członka załogi nie wpłyneło na zmniejszenie walorów bojowych samolotu.Dodano takze instalację do uzupełniania paliwa w locie co zwiekszyło wydatnie zasieg i długotrwałość lotu.  

Su 27 K ( Su 33)
Już w 1973 Związku Radzieckim rozpoczęto program budowy atomowych lotniskowców jako odpowiedź na rozbudowę amerykanskich lotniskowcowych grup uderzeniowych. Jednocześnie radzieckie lotnicze biura konstrukcyjne otrzymały zamówienie na opracowanie samolotów pokładowych dla projektowanych okrętów. Ze wzgledów politycznych w 1980 roku zmienione zostały założenia budowanych lotniskowcow. Oczywiscie pociągneło to za sobą zmianę koncepcji budowy samolotow pokładowych. W pierwotnym projekcie zakładano iz samoloty startować miały przy pomocy katapult . "Poprawiony" projekt sugerował zainstalowanie skoczni (podobnych do tych zastosowanych na brytyjskich lotniskowcach typu "Invincible"). Zmusiło to biura konstrukcyjne do zmiany koncepcji pokładowego myśliwca - nowy samolot musiał dysponowac dużym zapasem ciągu , umożliwiajacym start z pokładu okrętu z pełnym ładunkiem bojowym. Wymagania te przyczyniły sie min. do upadku projeku wersji pokładowej MiG -a 23. Biuro konstrukcyjne Suchoja przystapiło do realizacji projektu według nowych założeń. Jako podstawę modernizacji wybrano Su 27 ze względu na bardzo wysoki stosunek ciągu do masy. Zastosowano jednak szereg zmian w konstrukcji płatowca - przystosowano samolot do bazowania na lotniskowcach poprzez zastosowanie składanych skrzydeł i statecznikow poziomych , wzmocnienie podwozia , zabudowe haka do lądowania i wiele innych. Poza tym zmienino także konstrukcję platowca w celu uzyskania jak największej siły nośnej - wybrano układ tzw integralnego trójpłata. Polepszyła ona i tak doskonałe parametry pilotażowe samolotu a także wpłyneła dodatnio na umożliwienie startu wpełni załadowanego samolotu z trampoliny lotniskowca.Nowy samolot wyposażono w instalację do tankowania w powietrzu.Zmiany objeły także konstrukcję fotela pilota majace na celu zmniejszenie wpływu przeciążeń na organizm pilota. Dodano dwa węzły podwieszeń uzbrojenia oraz zwiększono asortyment środków bojowych.Nowy samolot jako jedyny otrzymał przeciwokrętowy pocisk H-41 Moskit będący wersją lotniczą rakiety SS-N-22 .Jest to pierwszy pocisk o takich osiagach wchodzacy w skład uzbrojenia myśliwcow pokładowych (masa rakiety 4 tony , zasięg 250 km , prędkość ponad 2500 km/h). Pocisk ten jest przenoszony na specjalnie skonstruowanej belce między gondolami silników. Prócz tego samolot został przystosowany do użycia rakiet przeciwradiolokacyjnych  , pocisków kierowanych telewizyjnie i laserowo. W związku z tym uleglo zmianie wyposażenie kabiny pilota a takze części modułów stacji radiolokacyjnej. Jesienią tego roku samolot został oficjalnie przyjęty na uzbrojenie. Jedyną jednostką eksploatującą Su 27K jest skrzydło lotnicze lotniskowca "Admirał Kuzniecow"  

Su 27P ( Su 30)
Kolejna wersja samolotu wywodzi się z modelu szkolno-bojowego. Opracowana ona została na zamówienie WPK. W związku z wycofaniem z linii myśliwcow przechwytujących dalekiego zasięgu Tu 128 oraz niespełnieniem wymogu zasięgu stawianego przez dowództwo WPK w stosunku do MiG-a 31 zamówiono w biurze konstrukcyjnym Suchoja samolot zdolny do długotrwałego przebywania w oddalonej strefie patrolowania i jednoczesnie spełniającego rolę powietrznego punktu dowodzenia szczebla taktycznego przy zachowaniu możliwosci bojowych myśliwca. Przebudowa objeła przede wszystkim wyposażenie awioniczne: zainstalowano  min zmodernizowaną wersję radaru N-001 Miecz o powiększonym zasięgu i  możliwosci transmisji danych o 10 celach do 4 samolotów własnych. Zdublowano również podstawowe przyzady pilotażowe w kabinie pilota i operatora co umożliwiło przejęcie roli pilota przez obu członków załogi - pozwala to na długotrwałe przebywanie samolotu w powietrzu. Rozszerzono rownież asortyment pocisków rakietowych klasy poietrze-powietrze. Prócz rakiet typoszeregu R-27 w skład uzbrojenia nowej wersji Su 27 weszły pociski typu R-77.Sa to pociski średniego zasięgu naprowadzane aktywną glowicą radiolokacyjną.W przyszłości samolot będzie wyposażony w pociski dalekiego zasięgu R-37 badź KS-172. Samolot wszedł na wyposażenie jednostek liniowych w 1992 roku.

Su 30MK
Dwumiejscowa wersja szkolna Su 27UB posłużyła także jako konstrukcja bazowa dla samolotu udeżeniowego przeznaczonego na eksport. Su 30 MK jest odpowiednikiem F 15 E Strike Eagle. Konstrukcja samolotu nie rożni się w zasadzie od bazowego Su 27 UB poza zastosowaniem awioniki umożliwiającej atakowanie celow naziemnych. Zwiekszony został udźwig uzbrojenia - wynosi on 8 ton (w Su 27 UB 4 tony). Z racji przeznaczenia samolotu powiększono takze   asortyment srodkow bojowych.Su 30 MK  może przenosic pociski rakietowe i bomby naprowadzane laerowo , telewizyjnie a także rakiety przeciwradiolokacyjne. Jednoczesnie zachowane zostały zdolnosci samolotu do zwalczania celów powietrznych. Mimo oczywistych zalet nie jest to samolot tani , dlatego też nie znalazł on wielu odbiorców. Od prezentacji Su 30MK na salonie lotniczym Le Bourget w 1993 żywotne zainteresowanie tą maszyna wykazywały Indie które ostatecznie zakupily 30 maszyn maszyn tego typu.  

 

Su 32FN/Su 34/Su 34 Radzieckie lotnictwo wojskowe przyjeło na początku lat 70-tych nowy samolot uderzeniowy nazwany Su24.Wkrótce typ ten stał się podstawową konstrukcją lotnictwa uderzeniowego szczebla taktycznego wojsk lotniczych. Był także szeroko wykorzystywany przez lotnictwo marynarki wojennej. Mimo licznych modernizacji na początku lat 80-tych  dowództwo Wojsk Lotniczych zdecydowało o stworzeniu nowego typu samolotu uderzeniowego opartego na Su 27.

Prace nad Su27 IB rozpoczęto w 1987 roku. Platowiec nowego modelu miał układ analogiczny do innych weresji rozwojowych Su 27 - był to integralny trójpłat. Szersze zmiany objeły konstrukcję kabiny pilotów oraz awionike.Kabina samolotu przeznaczona dla dwóch członków załogi musiała zapewniac duży komfort w związku z przeznaczeniem samolotu do uderzeń na bardzo odległe cele nieprzyjaciela,.miejsca członków załogi usytułowano obok siebie. Z tyłu zaś znajduje sie pomieszczenie "wypoczynkowe". Znajduje się w nim kuchenka i toaleta. Jest ono na tyle przestronne, że pilot może stanąć całkowicie wyprostowany, bądź wykonywać ćwiczenia gimnastyczne.

Zastosowano także nowoczesne wyposażenie elektoniczne kabiny - każdy członek załogi dysponuje ciekłokrystalicznymi wyświetlaczami. Zainstalowano również szerokokątny wskażnik przezierny z projekcją na przednia szybę, a także komputerowy system wspomagania lotu. W skład wyposażenia awionicznego weszły min:
nowa wersja radaru Żuk przystosowana do mapowania terenu i wskazywania celów powietrznych i naziemnych, system omijanaia przeszkód terenowych oraz radar NO-14 zapewniający aktywną obserwację tylnej półsfery.

Uzbrojenie samolotu przystosowane zostało do charakteru samolotu - zwiększono zapas nabojów do działka, samolot zotał przystosowany do przenoszenia szerokiego asortymentu pocisków zarówno klasy powietrze-powietrze jak i powietrze-ziemia. W skład wchodzą pociski powietrze-powietrze typów: R73 R77 R27 a także powietrze-ziemia H31 H31P H29T/Ł H59M S25ŁD bomby kierowane KAB 500 Ł/KR KAB 1500, bomby klasyczne różnych wagomiarów, a także pociski zarezerwowane dotychczas dla samolotów  lotnictwa strategicznego H15 i H65. Łączny udźwig uzbrojenia wynosi ponad 8 ton i jest ono podwieszane na 12 belkach podskrzydłowych i podkadłubowych.

Ponieważ program budowy Su 27IB uznano za priorytetowy w siłach powietrznych WNP przypuszczać należy, że maszyna ta wejdzie na uzbrojenie jednostek liniowych w najbliższych latach.  

SU 35 / SU 25M

Mimo, że Su 27 jest podstawowym typem samolotu myśliwskiego w rosyjskich siłach powietrznych w końcu lat 80-tych zaistniała potrzeba modernizacji tych maszyn.
Dotychczas w lotnictwie radzieckim przeważała tendencja do wprowadzania na uzbrojenie samolotów ściśle specjalizowanych - ciężki myśliwiec przechwytujący (MiG25, MiG 31), ciężki myśliwiec przewagi powietrznej (Su 27), lekki myśliwiec przewagi powietrznej (MiG 29) itd. W związku z przemianami geopolitycznymi  oraz redukcją rosyjskiej armii  zaistniała potrzeba nadania siłom powietrznym wiekszej elastyczności i siły uderzeniowej przy jednoczesnej redukcji ilościowej. Poza tym zastosowanie maszyn wielozadaniowych jest dużo tańsze od utrzymania floty samolotów przystosowanych do wykonywania jednego rodzaju zadań. Legło to u podstaw narodzin modernizacji Su 27 do samolotu wielozadaniowego - Su 35.

Jest to samolot przystosowany zarówno do walki powietrznej jak i zwalczania celów naziemnych. Zmiany konstrukcyjne objęły zarówno płatowiec, silniki, awionikę oraz uzbrojenie. Układ płatowca jest bardzo podobny do Su27K(Su33), różni się śrdnicą osłony głównego radaru oraz rozbudowanym "żądłem" w którym zainstalowano dodatkową awionikę. Wyposażnie elektroniczne uległo radykalnej modernizacji. Zainstalowano nowy radar główny - NO11, nową stację optroniczną, radar obserwacji tylnej płósfery umożliwiający naprowadzanie pocisków bliskiego zasięgu na cele znajdujące sie "za plecami". Zastosowano nowy system nawigacyjy. W kabinie pilota zainstalowano barwne wyświetlacze wielofunkcyjne oraz powiększono wskaźnik przezierny HUD.

Samolot może przenosić niemal wszystkie typy pocisków stosowanych w rosyjskim lotnictwie. W skład uzbrojenia klasy powietrze-powietrze wchodzą następujace pociski:

  • krótkiego zasięgu - R73
  • średniego zasięgu - R77 oraz wszystkie wersje R27
  • dalekiego zasięgu - R37 oraz nowoopracowywany KS-172

Uzbrojenie klasy powietrze-ziemia jest identyczne jak na Su 27IB.

Jak widać jest to samolot w pełni uniwersalny, przystosowany do wykonywania wielu rodzajów misji bojowych. Jednak przyszłość tej maszynyn jest niejasna w związku z opracowaniem kolejnej wersji Su 27 - Su 37, jak i oblataniem w tym roku zupełnie nowej maszyny z biura Suchoja S37.  

Su 37 /Su 27M

O tym samolocie trudno mówić, iż jest to tylko modyfikacja Su 27. Choć ogólna koncepcja samolotu pozwala wnioskować, że jest to modernizacja podstawowego Su 27, to liczba i skala zmian nakazuje zakwalifikować go jako nowy typ. Generalnie Su 37 jest modyfikacja Su 35 mającą na celu nadanie nowej maszynie cech tzw. "supermanewrowości". Osiagnięto to poprzez połączenie płatowca Su 27K(Su 33) i Su 35 z nowymi silnikami zaopatrzonymi w sterowanie wektorem ciągu (osiągnięto to porzez wychylanie dysz silników różnicowo w pionie w zakresie -15/+15 stopni). Su 37 dysponuje niespotykaną dotąd zwrotnościa wśród samolotów bojowych. Zademonstrowano na nim np. tzw. "fikołek". Jest to figura akrobatyczna podobna do pętli lecz promień manewru wynosi zaledwie 1.5 długości samolotu. Prócz tego zmodernizowano ektronikę - zastosowano układy z elementami sztucznej inteligencji. Pilot określa jedynie rodzaj zadania jakie wykonuje, a komputer dobiera optymalne ustawienie wszystkich przyrządów do danej sytuacji bojowej (on sam uruchamia lub wyłącza stację radiolokayjną).
Zainstalowano także nową wersję radaru NO11M ze skanowaniem fazowym o zasięgu ok 400 km.

Zestaw uzbrojenia jest identyczny jak w przpadku Su 35.

Ponieważ próby tego samolotu jeszcze trwają, nie wiadomo kiedy wejdzie on na uzbrojenie rosyjskich sił powietrznych, poza tym trwają już próby całkowicie nowej maszyny z biura Suchoja - S37.