Warning: pg_result(): Unable to jump to row 0 on PostgreSQL result index 5 in /usr/home/lapti/domains/strategie.com.pl/public_html/keywords/keywords.php on line 229 Warning: pg_result(): Unable to jump to row 0 on PostgreSQL result index 5 in /usr/home/lapti/domains/strategie.com.pl/public_html/keywords/keywords.php on line 231 Warning: pg_exec(): Query failed: ERROR: syntax error at end of input LINE 1: ...wiadomosci) as ilosc FROM wiadomosci WHERE id_main_parenta= ^ in /usr/home/lapti/domains/strategie.com.pl/public_html/keywords/keywords.php on line 232 Warning: pg_result() expects parameter 1 to be resource, boolean given in /usr/home/lapti/domains/strategie.com.pl/public_html/keywords/keywords.php on line 233 Tu-160 Blackjack - monografia - Cybernetyczna Gildia Strategów
[rysunek] [rysunek]  
Logo Mapa

  [rysunek]  
Strona główna
Autorzy
O stronie
Regulamin
Pobór
Faq
Stratedzy
  
Aktualności
Akademia
Taktyka i strategia
Armie świata
Technika
Zbrojownia
Słynne postacie
Odznaczenia
Terroryzm
Galeria
Kantyna
Leksykon
Biblioteka
Forum dyskusyjne
Linki
 
     




Copyright © 1997 - 2002
Cybernetyczna Gildia Strategów.

Wszelkie prawa zastrzeżone.
All rights reserved.
Hosting: Dualcore.pl

Sponsor:
Program do pożyczek

Blog technologiczny

Zbrojownia

Tu-160 (Blackjack) - Monografia

Autor: Sieniel

TU-160 W połowie lat 60 dowódcy Sił Powietrznych ZSRR rozpoczęli przygotowywanie podstawowych wymagań dla nowego samolotu bombowego o zasięgu strategicznym. Wojsko określiło parametry przyszłego samolotu: miał on osiągać naddźwiękową prędkość 3 200 ÷ 3 500 km/h na wysokości 18 000 m i pokonać z tą prędkością odległość 11 000 ÷ 13 000 km. Maksymalny zasięg z prędkością poddźwiękową miał wynosić 16 000 ÷ 18 000 km na dużej wysokości i 11 000 ÷ 13 000 m nad ziemią. W tym celu w 1967 r. ogłoszono konkurs na opracowanie projektu samolotu bombowego. Pierwszy etap konkursu nie przyniósł rozstrzygnięcia, wymagania okazały się zbyt wysokie. W tej sytuacji rozpisano drugi etap w 1970 r. według nowych, skromniejszych wymagań. Do konkursu przystąpiły dwa biura: OKB - Tupolewa i OKB - Miasiszczewa. Mimo wielu kontrowersji, do realizacji przyjęto projekt Tupolewa oznaczony kryptonimem "160". W 1977 r. przystąpiono do budowy trzech prototypów. Pierwszy prototyp oblatano 18.12.1981 roku. W wyniku pomyślnego przebiegu kolejnych etapów prób, samolot skierowano do produkcji seryjnej w zakładach lotniczych w Kazaniu. Pierwsze seryjne Tu-160 przekazano do jednostek wojskowych w maju 1987 r., otrzymał je 184 plb w Priłukach, gdzie do końca roku skompletowano dwie eskadry w składzie 19 samolotów. Ogólny plan zakładał wyprodukowanie łącznie 100 egzemplarzy Tu-160. Na skutek zmian politycznych oraz kryzysu gospodarczego zaistniałego na przełomie lat 80-tych i 90-tych, produkcję Tu-160 wstrzymano po wyprodukowaniu 30 egzemplarzy. Aktualnie część samolotów znajduje się na Ukrainie oraz w Rosji.

Tu-160 jest naddźwiękowym, strategicznym bombowcem - nosicielem rakiet kierowanych przeznaczonym do wykonywania uderzeń jądrowych na ważne obiekty naziemne i nawodne przeciwnika. Wykonany jako czterosilnikowy, metalowy dolnopłat ze skrzydłami o zmiennej geometrii. Płatowiec ma układ integralny (płynne przejście kadłuba w skrzydło), posiada wspólną bryłę kadłuba z centropłatem. Kadłub technologicznie zbudowany jest z czterech części: nosowej, przedniej, środkowej i tylnej. Część nosowa posiada przedziały z wyposażeniem awionicznym, radioelektronicznym i specjalnym. W części przedniej rozmieszczono kabinę dla czterech członków załogi (pilot - dowódca załogi, II pilot, nawigator - operator systemu ofensywnego i nawigator - operator systemu defensywnego). Część środkowa mieści gondole podwozia głównego oraz gondole silnikowe; część tylną zajmuje: komora bombowa, zbiorniki paliwowe oraz przedziały z wyposażeniem. Końcówki ruchome skrzydeł mogą być zablokowane w trzech położeniach stałych: 20°, 35°, 65°. Na przedniej krawędzi ruchomych części skrzydeł rozmieszczono czterosekcyjne sloty, zaś na tylnej trójsekcyjne dwuszczelinowe klapy. Usterzenie klasyczne: poziome - płytowe, wykonane w postaci sterolotek. Układ sterowania aktywny (fly - by - wire) we wszystkich kanałach, czterokrotnie powtórzony z awaryjnym systemem mechanicznym. Podwozie trójpodporowe wciągane do kadłuba - hydraulicznie. Podwozie przednie - dwukołowe, główne - wyposażone w wózki sześciokołowe. Napęd samolotu stanowią cztery dwuprzepływowe silniki turboodrzutowe typu NK - 32 o ciągu maksymalnym 137,3 kN oraz z pełnym dopalaniem 245,15 kN. Paliwo o łącznej masie 140 600 kg rozmieszczono w 13 zbiornikach w kadłubie oraz śródpłacie i ruchomych częściach skrzydeł. Samolot posiada instalację do tankowania w powietrzu. Inne systemy omówiono w kolejnych podpunktach.