Warning: pg_result(): Unable to jump to row 0 on PostgreSQL result index 5 in /usr/home/lapti/domains/strategie.com.pl/public_html/keywords/keywords.php on line 229 Warning: pg_result(): Unable to jump to row 0 on PostgreSQL result index 5 in /usr/home/lapti/domains/strategie.com.pl/public_html/keywords/keywords.php on line 231 Warning: pg_exec(): Query failed: ERROR: syntax error at end of input LINE 1: ...wiadomosci) as ilosc FROM wiadomosci WHERE id_main_parenta= ^ in /usr/home/lapti/domains/strategie.com.pl/public_html/keywords/keywords.php on line 232 Warning: pg_result() expects parameter 1 to be resource, boolean given in /usr/home/lapti/domains/strategie.com.pl/public_html/keywords/keywords.php on line 233
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
Zbrojownia Tu-22M3 (Backfire-C) Autor: Sieniel ![]() [Informacje ogólne] [Wyposażenie radioelektroniczne] [Uzbrojenie] [Dane techniczno-taktyczne] Informacje ogólne
Tu-22M3 jest dwusilnikowym, czteromiejscowym samolotem bombowym średniego zasięgu, przeznaczonym do wykonywania uderzeń bombowo-rakietowych na wybrane ważne obiekty naziemne rozmieszczone w strefie operacyjnej przeciwnika. Jest klasycznym, całkowicie metalowym dolnopłatem ze skrzydłami o zmiennym skosie. Przednią część kadłuba zajmują przedziały wyposażenia awionicznego oraz instalacja do tankowania w powietrzu (zdemontowana po podpisaniu układu SALT). Kabina załogi mieści cztery osoby rozmieszczone z przodu: dwaj piloci obok siebie, za nimi nawigator i operator uzbrojenia. Wszyscy dysponują fotelami katapultowymi typu KT-1 włączonymi w system automatycznego ratownictwa ASS. Skrzydła składają się z części nieruchomej mocowanej do kadłuba, oraz części ruchomej przestawianej w zakresie od 20° do 65°. Wyposażone w przednie, trójsekcyjne klapy rozmieszczone na krawędzi natarcia, oraz trzy sekcje klap dwuszczelinowych na krawędzi spływu, wychylanych na zakres 23° (do startu) i 40° (do lądowania). Samolot nie ma lotek, sterowanie odbywa się za pomocą trójsekcyjnych przerywaczy rozmieszczonych na skrzydłach oraz różnicowo wychylanego usterzenia płytowego. Usterzenie pionowe klasyczne ze sterem kierunku. Podwozie trójpodporowe, przednie koło podwójne, główne sześciokołowe chowane do wnęk kadłubowych. Napęd samolotu stanowią dwa dwuprzepływowe silniki turboodrzutowe typu NK-25 o ciągu maksymalnym 140,23 kN. Wyposażenie awioniczne, specjalne oraz systemy uzbrojenia przedstawiono w dalszej części opracowania. Sprawą niezwykle ważną stało się zakwalifikowanie Tu-22M do kategorii strategicznych bądź taktycznych samolotów bombowych. Podczas rozmów o redukcji zbrojeń strategicznych SALT (Strategic Arms Limitation Talks) negocjatorzy amerykańscy proponowali włączenie doń samolotów Backfire, na co delegacja radziecka ostro protestowała twierdząc, że jest to wyłącznie bombowiec taktyczny. Do rozpadu Związku Radzieckiego, w większości publikacjach w języku rosyjskim możliwości samolotu były raczej zaniżane - w przeciwieństwie do anglojęzycznych, gdzie z kolei były zawyżane. W prezentowanym opracowaniu autorzy opierali się na wydawnictwach powstałych po 1992 r. |