Warning: pg_result(): Unable to jump to row 0 on PostgreSQL result index 5 in /usr/home/lapti/domains/strategie.com.pl/public_html/keywords/keywords.php on line 229 Warning: pg_result(): Unable to jump to row 0 on PostgreSQL result index 5 in /usr/home/lapti/domains/strategie.com.pl/public_html/keywords/keywords.php on line 231 Warning: pg_exec(): Query failed: ERROR: syntax error at end of input LINE 1: ...wiadomosci) as ilosc FROM wiadomosci WHERE id_main_parenta= ^ in /usr/home/lapti/domains/strategie.com.pl/public_html/keywords/keywords.php on line 232 Warning: pg_result() expects parameter 1 to be resource, boolean given in /usr/home/lapti/domains/strategie.com.pl/public_html/keywords/keywords.php on line 233
|
Zbrojownia Tu-22M3 (Backfire-C) Autor: Sieniel [Informacje ogólne] [Wyposażenie radioelektroniczne] [Uzbrojenie] [Dane techniczno-taktyczne] Informacje ogólneW 1965 r. w OKB Tupolewa rozpoczęto prace projektowe nad następcą Tu-22. Nowy projekt, oznaczony kolejnym numerem "145" skierowano do realizacji pod koniec 1967 r. Pierwszy prototyp projektu "145" oznaczony Tu-22M0 oblatano 30.08.1969 r. Wszelkie próby i testy prowadzono na 5 egz. przedseryjnych. W lipcu 1971 r. wystartował pierwszy samolot seryjny, którego produkcję rozpoczął zakład lotniczy w Kazaniu. Po zbudowaniu pierwszej partii samolotów oznaczonych Tu-22M1 produkcję wstrzymano w celu wprowadzenia licznych modyfikacji i zmian, wynikłych ze zdobytych doświadczeń podczas próbnej eksploatacji. W maju 1973 r. oblatano kolejną, udoskonaloną już wersję oznaczoną Tu-22M2. Oficjalnie samolot został przyjęty do uzbrojenia w 1975 r. Ogółem wyprodukowano 279 egzemplarzy tej wersji. Wraz z przyjęciem do uzbrojenia, OKB Tupolewa rozpoczęło pracę nad gruntowną modernizacją tego modelu. Okres dwuletniej pracy konstruktorów został zakończony sukcesem w postaci znacznie udoskonalonego modelu, który otrzymał oznaczenie Tu-22M3. Pierwszy lot nowy samolot wykonał 20.06.1977 r. a w 1983 r. oficjalnie został przyjęty do uzbrojenia. Zmodernizowany do wersji Tu-22M3 otrzymał nowe silniki, rozszerzone wyposażenie awioniczne oraz uzbrojenie o zwiększonej efektywności. Ogółem zbudowano 222 egzemplarzy wersji Tu-22M3. Oprócz wersji typowo bombowych (nosicieli rakiet) zbudowano inne, specjalizowane do prowadzenia rozpoznania Tu-22MR oraz do WRe TU-22MP. Największym użytkownikiem samolotów Tu-22M3 jest Awiacja Dalnowo Dziejstwia (ADD), gdzie Tu-22 pełnią rolę penetratorów nieprzyjacielskiego terytorium mogących niszczyć bombami i pociskami kierowanymi cele położone głęboko na zapleczu przeciwnika, poza zasięgiem Su-24 Fencer. Drugim z podstawowych użytkowników Backfire'a jest rosyjskie lotnictwo morskie (Awiacja Wojenno Morskowo Fłota), które jeszcze na początku lat 90-tych planowało użycie tych samolotów do niszczenia amerykańskich lotniskowców przy zastosowaniu pocisków AS-4 Kitchen i AS-6 Kingfish. Tu-22M3 jest dwusilnikowym, czteromiejscowym samolotem bombowym średniego zasięgu, przeznaczonym do wykonywania uderzeń bombowo-rakietowych na wybrane ważne obiekty naziemne rozmieszczone w strefie operacyjnej przeciwnika. Jest klasycznym, całkowicie metalowym dolnopłatem ze skrzydłami o zmiennym skosie. Przednią część kadłuba zajmują przedziały wyposażenia awionicznego oraz instalacja do tankowania w powietrzu (zdemontowana po podpisaniu układu SALT). Kabina załogi mieści cztery osoby rozmieszczone z przodu: dwaj piloci obok siebie, za nimi nawigator i operator uzbrojenia. Wszyscy dysponują fotelami katapultowymi typu KT-1 włączonymi w system automatycznego ratownictwa ASS. Skrzydła składają się z części nieruchomej mocowanej do kadłuba, oraz części ruchomej przestawianej w zakresie od 20° do 65°. Wyposażone w przednie, trójsekcyjne klapy rozmieszczone na krawędzi natarcia, oraz trzy sekcje klap dwuszczelinowych na krawędzi spływu, wychylanych na zakres 23° (do startu) i 40° (do lądowania). Samolot nie ma lotek, sterowanie odbywa się za pomocą trójsekcyjnych przerywaczy rozmieszczonych na skrzydłach oraz różnicowo wychylanego usterzenia płytowego. Usterzenie pionowe klasyczne ze sterem kierunku. Podwozie trójpodporowe, przednie koło podwójne, główne sześciokołowe chowane do wnęk kadłubowych. Napęd samolotu stanowią dwa dwuprzepływowe silniki turboodrzutowe typu NK-25 o ciągu maksymalnym 140,23 kN. Wyposażenie awioniczne, specjalne oraz systemy uzbrojenia przedstawiono w dalszej części opracowania. Sprawą niezwykle ważną stało się zakwalifikowanie Tu-22M do kategorii strategicznych bądź taktycznych samolotów bombowych. Podczas rozmów o redukcji zbrojeń strategicznych SALT (Strategic Arms Limitation Talks) negocjatorzy amerykańscy proponowali włączenie doń samolotów Backfire, na co delegacja radziecka ostro protestowała twierdząc, że jest to wyłącznie bombowiec taktyczny. Do rozpadu Związku Radzieckiego, w większości publikacjach w języku rosyjskim możliwości samolotu były raczej zaniżane - w przeciwieństwie do anglojęzycznych, gdzie z kolei były zawyżane. W prezentowanym opracowaniu autorzy opierali się na wydawnictwach powstałych po 1992 r. |