Warning: pg_result(): Unable to jump to row 0 on PostgreSQL result index 5 in /usr/home/lapti/domains/strategie.com.pl/public_html/keywords/keywords.php on line 229 Warning: pg_result(): Unable to jump to row 0 on PostgreSQL result index 5 in /usr/home/lapti/domains/strategie.com.pl/public_html/keywords/keywords.php on line 231 Warning: pg_exec(): Query failed: ERROR: syntax error at end of input LINE 1: ...wiadomosci) as ilosc FROM wiadomosci WHERE id_main_parenta= ^ in /usr/home/lapti/domains/strategie.com.pl/public_html/keywords/keywords.php on line 232 Warning: pg_result() expects parameter 1 to be resource, boolean given in /usr/home/lapti/domains/strategie.com.pl/public_html/keywords/keywords.php on line 233
|
Zbrojownia B-2A Spirit - Monografia Autor: Sieniel [Informacje ogólne] [Wyposażenie radioelektroniczne] [Uzbrojenie] [Dane techniczno-taktyczne] Informacje ogólne
W czerwcu 1977 r. prezydent USA Jimmy Carter podjął decyzję o wstrzymaniu programu budowy nowego bombowca strategicznego B-1A. Oznaczało to, że jeszcze przez wiele lat podstawowym typem amerykańskiego samolotu pozostanie B-52, mający już za sobą w tym czasie prawie dwadzieścia lat służby. Tymczasem USAF podjęły decyzję o rozpoczęciu prac nad nowym bombowcem, mającym powstać na bazie zupełnie nowych technologii (ATB - Advanced Technology Bomber). Podstawowym jego atutem w starciu z radzieckim systemem obrony przeciwlotniczej miała być cecha "niewidzialności" lub inaczej mówiąc niskiej obserwowalności samolotu dla urządzeń radiolokacyjnych. Pierwsze prace nad bombowcem ATB wykonano w 1978 r.
B-2 jest dwu- lub trzymiejscowym (w zależności od stopnia trudności planowanych misji) strategicznym samolotem bombowym, zbudowanym w układzie latającego skrzydła. Samolot tworzy płat nośny nie mający usterzeń rozumianych w sensie klasycznym. Płatowiec składa się praktycznie z czterech głównych części: centropłata, dwu doczepnych skrzydeł (konstrukcji kesonowej) oraz segmentu centropłata będącego jego częścią rufową. Centropłat, przypominający trapezoidalne pudło, mieści w swym wnętrzu komory uzbrojenia, cztery gondole silnikowe, komory podwozia, wyposażenie oraz kabinę załogi przewidzianą dla trzech osób. W górnej części umieszczone są wloty powietrza, przesunięte do tyłu względem krawędzi natarcia. Płat nośny wyposażony jest w wieloczęściowe powierzchnie ruchome, umieszczone na zygzakowatej krawędzi spływu i odgrywające rolę sterów (wysokości i kierunku), lotek i klap. Dwie powierzchnie mocowane do konsol skrzydłowych są dzielone w poziomie na dwa segmenty (górny i dolny) każda. Rozchylają się one, odgrywając rolę steru kierunku (przy niesymetrycznym rozchylaniu obydwu konsol) lub hamulców aerodynamicznych (przy symetrycznym rozchyleniu). Ruchome powierzchnie sterowe zajmują około 15% całkowitej powierzchni nośnej samolotu (69,675 m2, dla porównania maksymalna powierzchnia nośna samolotu Su-22M4 wynosi 38,49 m2). Podstawowymi materiałami konstrukcyjnymi płatowca są kompozyty, głównie - epoksydowo-węglowe oraz epoksydowo-aramidowe (kevlar). Szeroko zastosowano struktury typu plastra miodu na pokrycie oraz wewnętrzne elementy konstrukcji. Powierzchnię samolotu pokryto specjalnym lakierem rozpraszającym promieniowanie radiolokacyjne.
Właściwości stealth osiągnięto przez przyjęcie układu latającego skrzydła, krzywoliniowych kształtów, użycie materiałów RAM (pochłaniających energię elektromagnetyczną) oraz odpowiednich struktur pochłaniających lub rozpraszających promieniowanie radarowe. Obrys samolotu w widoku z góry składa się z dwunastu prostych odcinków, skierowanych w ściśle określonych kierunkach. Krzywoliniowy zarys bryły płatowca, począwszy od osłony kabiny po wloty powietrza, jest ukształtowany przez ten sam zbiór reguł. Materiały RAM użyto na krawędzie natarcia płata oraz końcówki skrzydeł, ponadto we wspornikach wewnątrz każdego wlotu. Prawdopodobnie większa część powierzchni samolotu pokryta jest ulowymi strukturami pochłaniającymi (rozpraszającymi) fale radarowe oraz lakierem zawierającym ciężkie absorbenty. Poza tym B-2 jest niemal całkowicie zbudowany z materiałów kompozytowych. Zastosowane rozwiązania sprawiły, że stacja radiolokacyjna o typowych długościach fali wykrywa samolot lecący w kierunku stacji z odległości ok. 20 km. Dla porównania, ta sama stacja przy tych samych założeniach wykrywa F-117A z odległości 10 km, B-1B z 30 km, B-52 z 95 km. Przez wielu specjalistów lotniczych, B-2 określany jest samolotem stealth drugiej generacji, natomiast konstruktorzy samolotu podkreślają, że Spirit nie jest tylko "zwykłym" samolotem stealth, lecz przede wszystkim "samolotem zupełnie nowych technologii". |