Warning: pg_result(): Unable to jump to row 0 on PostgreSQL result index 5 in /usr/home/lapti/domains/strategie.com.pl/public_html/keywords/keywords.php on line 229 Warning: pg_result(): Unable to jump to row 0 on PostgreSQL result index 5 in /usr/home/lapti/domains/strategie.com.pl/public_html/keywords/keywords.php on line 231 Warning: pg_exec(): Query failed: ERROR: syntax error at end of input LINE 1: ...wiadomosci) as ilosc FROM wiadomosci WHERE id_main_parenta= ^ in /usr/home/lapti/domains/strategie.com.pl/public_html/keywords/keywords.php on line 232 Warning: pg_result() expects parameter 1 to be resource, boolean given in /usr/home/lapti/domains/strategie.com.pl/public_html/keywords/keywords.php on line 233 B-1B Lancer - monografia - Cybernetyczna Gildia Strategów
[rysunek] [rysunek]  
Logo Mapa

  [rysunek]  
Strona główna
Autorzy
O stronie
Regulamin
Pobór
Faq
Stratedzy
  
Aktualności
Akademia
Taktyka i strategia
Armie świata
Technika
Zbrojownia
Słynne postacie
Odznaczenia
Terroryzm
Galeria
Kantyna
Leksykon
Biblioteka
Forum dyskusyjne
Linki
 
     




Copyright © 1997 - 2002
Cybernetyczna Gildia Strategów.

Wszelkie prawa zastrzeżone.
All rights reserved.
Hosting: Dualcore.pl

Sponsor:
Program do pożyczek

Blog technologiczny

Zbrojownia

B-1B Lancer - Monografia

Autor: Sieniel

B-1B Lancer Idea budowy samolotu zrodziła się w latach 60-tych. Intensywny rozwój systemów rakietowych obrony przeciwlotniczej powodował coraz większe zagrożenie dla drogich i szybkich, latających na dużych wysokościach samolotów bojowych. Sytuacja ta stawiała pod znakiem zapytania możliwość skutecznego użycia posiadanych przez US Air Force, lub dla nich projektowanych bombowców strategicznych, będących bardzo istotną częścią amerykańskiej triady strategicznej (obok rakiet międzykontynentalnych i okrętów podwodnych z bronią atomową na pokładzie) stanowiącej o bezpieczeństwie Ameryki. Znakiem czasów było zestrzelenie w okolicach Swierdłowska 1 maja 1960 r. lecącego na dużej wysokości amerykańskiego samolotu rozpoznawczego U-2. W wyniku przeprowadzonych analiz stwierdzono, że bardzo skuteczną obrona przeciwko przeciwlotniczym zestawom rakietowym jest lot na bardzo małej wysokości z prędkością zbliżoną do 1 Ma. Jednak taka konfiguracja lotu stawia bardzo wysokie wymagania wytrzymałościowe przed konstrukcją samolotu.

Za początek prac rozwojowych nad nowym samolotem bombowym należy uznać opracowanie projektu SLAB (Subsonic Low Altitude Bomber - poddźwiękowy bombowiec małych wysokości). Rok 1963 przyniósł kolejne fazy prac studialnych ERSA i LAMB realizowanych przez USAF. Wyniki tych prac stały się podstawą do rozpoczęcia w 1965 r. programu zaawansowanego załogowego samolotu strategicznego AMSA. 3.11.1969 r. USAF formalnie przedstawiły zapotrzebowanie na budowę prototypu bombowca nowej generacji. W tym celu 5.06.1970 r. podpisano kontrakt na budowę 5 latających prototypów według projektu oznaczonego B-1. W 1972 r. przystąpiono do budowy prototypów. W czerwcu 1977 r. prezydent Carter podjął decyzję o wstrzymaniu produkcji seryjnej tego samolotu. Kolejny prezydent R. Reagan w 1982 r. zapowiedział podjęcie budowy bombowca B-1. Pierwszy lot seryjnego egzemplarza B-1B nastąpił 10.11.1984 r.

Bombowiec B-1B przeznaczony jest do wykonywania uderzeń strategiczną bronią jądrową (bomby i pociski rakietowe) na ważne cele w głębi terytorium przeciwnika. Może penetrować obszary przeciwnika na małych wysokościach w warunkach silnej OPL oraz stosowania silnych zakłóceń. B-1B jest czterosilnikowym, naddźwiękowym, wielozadaniowym samolotem bombowym w układzie dolnopłata o zmiennym skosie skrzydeł, konstrukcji metalowo - kompozytowej. Kadłub ukształtowany zgodnie z regułą pól, konstrukcji typu fail-safe (bezpiecznego uszkodzenia). Technologicznie kadłub dzieli się na pięć części: przednią, pośrednią środkową, tylną-pośrednią i tylną. Po obu stronach kadłuba w przedniej części rozmieszczono niewielkie skrzydełka - kierownice o regulowanym kącie ustawienia i ujemnym wznosie - 30°.

Stanowiska wszystkich czterech członków załogi znajdują się wewnątrz kabiny w przedniej części kadłuba. Z przodu obok siebie zainstalowane są fotele katapultowe pilotów, za nimi również obok siebie fotele: operatorów systemów uzbrojenia (ofensywnego i defensywnego). Fotele katapultowe typu ACES II. Skrzydła wolnonośne z centropłatem tworzącym integralną całość z kadłubem oraz części zewnętrznych o zmiennym skosie. Skos skrzydeł ustawiany jest przy pomocy dźwigników śrubowych w zakresie od 15° przy starcie i 67°30' w locie z dużą prędkością. W noskach skrzydeł zainstalowane są siedmiosegmentowe sloty. Na krawędziach spływu rozmieszczono jednoszczelinowe klapy. Ponadto skrzydła wyposażono w czterosegmentowe spoilery wychylane o maksymalny kąt 70°. Usterzenie klasyczne wolnonośne. Statecznik pionowy wyposażony w trzyczęściowy ster kierunku. Na nim zamontowano płytowe usterzenie poziome, które może być wychylane synchronicznie (pełniąc rolę steru wysokości) lub różnicowo (pełniąc role lotek). Podwozie trójzespołowe wciągane w locie. Wszystkie zespoły zaopatrzone w amortyzatory olejowo - gazowe. Zespół napędowy tworzą cztery silniki turbowentylatorowe - dwuprzepływowe typu F101-GE-102 z dopalaczami o ciągu 4 x 136,9 kN. Zainstalowane są w podskrzydłowych gondolach, zgrupowane po dwa pod każdym skrzydłem. Instalacja paliwowa złożona z integralnych zbiorników zainstalowanych w skrzydłach i kadłubie, mogących pomieścić łącznie 88 450 kg paliwa (JP-4).