Warning: pg_result(): Unable to jump to row 0 on PostgreSQL result index 5 in /usr/home/lapti/domains/strategie.com.pl/public_html/keywords/keywords.php on line 229 Warning: pg_result(): Unable to jump to row 0 on PostgreSQL result index 5 in /usr/home/lapti/domains/strategie.com.pl/public_html/keywords/keywords.php on line 231 Warning: pg_exec(): Query failed: ERROR: syntax error at end of input LINE 1: ...wiadomosci) as ilosc FROM wiadomosci WHERE id_main_parenta= ^ in /usr/home/lapti/domains/strategie.com.pl/public_html/keywords/keywords.php on line 232 Warning: pg_result() expects parameter 1 to be resource, boolean given in /usr/home/lapti/domains/strategie.com.pl/public_html/keywords/keywords.php on line 233
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
Zbrojownia B-1B Lancer - Monografia Autor: Sieniel ![]() [Informacje ogólne] [Wyposażenie radioelektroniczne] [Uzbrojenie] [Dane techniczno-taktyczne] Informacje ogólne
Za początek prac rozwojowych nad nowym samolotem bombowym należy uznać opracowanie projektu SLAB (Subsonic Low Altitude Bomber - poddźwiękowy bombowiec małych wysokości). Rok 1963 przyniósł kolejne fazy prac studialnych ERSA i LAMB realizowanych przez USAF. Wyniki tych prac stały się podstawą do rozpoczęcia w 1965 r. programu zaawansowanego załogowego samolotu strategicznego AMSA. 3.11.1969 r. USAF formalnie przedstawiły zapotrzebowanie na budowę prototypu bombowca nowej generacji. W tym celu 5.06.1970 r. podpisano kontrakt na budowę 5 latających prototypów według projektu oznaczonego B-1. W 1972 r. przystąpiono do budowy prototypów. W czerwcu 1977 r. prezydent Carter podjął decyzję o wstrzymaniu produkcji seryjnej tego samolotu. Kolejny prezydent R. Reagan w 1982 r. zapowiedział podjęcie budowy bombowca B-1. Pierwszy lot seryjnego egzemplarza B-1B nastąpił 10.11.1984 r. Bombowiec B-1B przeznaczony jest do wykonywania uderzeń strategiczną bronią jądrową (bomby i pociski rakietowe) na ważne cele w głębi terytorium przeciwnika. Może penetrować obszary przeciwnika na małych wysokościach w warunkach silnej OPL oraz stosowania silnych zakłóceń. B-1B jest czterosilnikowym, naddźwiękowym, wielozadaniowym samolotem bombowym w układzie dolnopłata o zmiennym skosie skrzydeł, konstrukcji metalowo - kompozytowej. Kadłub ukształtowany zgodnie z regułą pól, konstrukcji typu fail-safe (bezpiecznego uszkodzenia). Technologicznie kadłub dzieli się na pięć części: przednią, pośrednią środkową, tylną-pośrednią i tylną. Po obu stronach kadłuba w przedniej części rozmieszczono niewielkie skrzydełka - kierownice o regulowanym kącie ustawienia i ujemnym wznosie - 30°. Stanowiska wszystkich czterech członków załogi znajdują się wewnątrz kabiny w przedniej części kadłuba. Z przodu obok siebie zainstalowane są fotele katapultowe pilotów, za nimi również obok siebie fotele: operatorów systemów uzbrojenia (ofensywnego i defensywnego). Fotele katapultowe typu ACES II. Skrzydła wolnonośne z centropłatem tworzącym integralną całość z kadłubem oraz części zewnętrznych o zmiennym skosie. Skos skrzydeł ustawiany jest przy pomocy dźwigników śrubowych w zakresie od 15° przy starcie i 67°30' w locie z dużą prędkością. W noskach skrzydeł zainstalowane są siedmiosegmentowe sloty. Na krawędziach spływu rozmieszczono jednoszczelinowe klapy. Ponadto skrzydła wyposażono w czterosegmentowe spoilery wychylane o maksymalny kąt 70°. Usterzenie klasyczne wolnonośne. Statecznik pionowy wyposażony w trzyczęściowy ster kierunku. Na nim zamontowano płytowe usterzenie poziome, które może być wychylane synchronicznie (pełniąc rolę steru wysokości) lub różnicowo (pełniąc role lotek). Podwozie trójzespołowe wciągane w locie. Wszystkie zespoły zaopatrzone w amortyzatory olejowo - gazowe. Zespół napędowy tworzą cztery silniki turbowentylatorowe - dwuprzepływowe typu F101-GE-102 z dopalaczami o ciągu 4 x 136,9 kN. Zainstalowane są w podskrzydłowych gondolach, zgrupowane po dwa pod każdym skrzydłem. Instalacja paliwowa złożona z integralnych zbiorników zainstalowanych w skrzydłach i kadłubie, mogących pomieścić łącznie 88 450 kg paliwa (JP-4). |