Warning: pg_result(): Unable to jump to row 0 on PostgreSQL result index 5 in /usr/home/lapti/domains/strategie.com.pl/public_html/keywords/keywords.php on line 229 Warning: pg_result(): Unable to jump to row 0 on PostgreSQL result index 5 in /usr/home/lapti/domains/strategie.com.pl/public_html/keywords/keywords.php on line 231 Warning: pg_exec(): Query failed: ERROR: syntax error at end of input LINE 1: ...wiadomosci) as ilosc FROM wiadomosci WHERE id_main_parenta= ^ in /usr/home/lapti/domains/strategie.com.pl/public_html/keywords/keywords.php on line 232 Warning: pg_result() expects parameter 1 to be resource, boolean given in /usr/home/lapti/domains/strategie.com.pl/public_html/keywords/keywords.php on line 233
|
Zbrojownia PZL I-22 Iryda Autorzy: Kamcio & Cobra Historia najnowszego polskiego samolotu szkolno-bojowego sięga roku 1976. W Instytucie Lotnictwa rozpoczęto wówczas prace nad projektem wstępnym samolotu, mającego zastąpić w przyszłości TS-11 Iskrę. Założono, iż samolot będzie napędzany dwoma silnikami o ciągu Ok 1800 daN każdy i osiągać będzie prędkość poddźwiękową 0,95 Macha. W opracowaniu konstrukcyjnym zdecydowano na zamontowanie polskich silników aby uniezależnić się od zagranicznych dostawców. Nowy samolot otrzymał oznaczenie I-22 Iryda. Projekt wstępny zakończono w 1978r i poddano ocenie specjalnej komisji. W 1980 roku ostatecznie zatwierdzono dane taktyczno - techniczne samolotu, a w dwa lata później w Mielcu rozpoczęto budowę prototypów do badań statycznych i badań w locie. Pierwszy lot prototypu odbył się 5 marca 1985 roku. Do 1991 roku zbudowano ich sześć poddając gruntownym testom i badaniom. Piloci ocenili bardzo wysoko właściwości pilotażowe nowej konstrukcji. W październiku 1992 roku pierwsze Irydy zostały przekazane jednostkom szkolnym. Ten nowoczesny samolot, całkowicie krajowej konstrukcji umożliwia wykonywanie pełnego zakresu zadań szkolnych. Jest to dwusilnikowy, dwumiejscowy, górnopłat z skrzydłami o obrysie trapezowym, konstrukcja metalowa, półskorupowa. Podwozie trójpodporowe wciągane w locie W drugiej połowie lat siedemdziesiątych do uzbrojenia lotnictwa wojskowego wielu państw weszły odrzutowe samoloty szkolno-treningowe drugiej generacji. Pierwszymi były brytyjski Hawk T.1 w 1976r. oraz francusko-zachodnioniemiecki Alpha Jet z 1977 r. Stawiane przed nimi wymagania dotyczyły przede wszystkim obniżenia kosztów szkolenia, nie tylko przez zastosowanie silników o mniejszym zużyciu paliwa, ale również przez rozszerzenie zakresu zastosowania samolotu. Wyższe osiągi zbliżyły nowe samoloty do samolotów bojowych, na których w przyszłośc mieli latać szkoleni piloci. Zastosowano podobne jak w nowoczesnych samolotach bojowych wyposażenie radioelektroniczne, systemy nawigacyjne i sterowania uzbrojeniem. Samoloty szkolno-treningowe drugiej generacji miały być dostosowane do wykonania zadań bojowych w charakterze lekkich szturmowców. Prace nad polskim samolotem szkolno-treningowym drugiej generacji rozpoczęły się pod koniec lat siedemdziesiątych. W 1982r. wojsko zaakceptowało projekt I-22 Iryda opracowany przez zaspół konstruktorów z warszawskiego Instytutu Lotnictwa. Prototypy Irydy zbudował Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego w Mielcu, a pierwszy z nich został oblatany 3 marca 1985r. przez Ludwika Natkańca. I-22 Iryda to całkowicie metalowy, dwumiejscowy i dwusilnikowy górnopłat. Największym ograniczeniem możliwości samolotu były stare silniki PZL-5 oraz proste wyposażenie. Dlatego 22 grudnia 1992r. oblatano samolot Iryda M-93K, napędzany przez polskie silniki turboodrzutowe PZL K-15, a 25 kwietnia 1994r. -kolejny prototyp Iryda M-93V z angielskimi silnikami Rolls Royce Viper 545. Silniki K-15 są obecnie montowane na samolotach produkowanych seryjnie. 26 maja 1994r. oblatany został samolot ze zmodernizowaną elektroniką francuskiej firmy Sagem, oznaczony Iryda M-93S. We wrześniu 1994r. po raz pierwszy przedstawiono Irydę za granicą, podczas wystawy w Farnborough w Anglii (był to egzemplarz M-93V z silnikami Rolls Royce). Uroczyste przekazanie pierwszego samolotu Iryda lotnictwu wojskowemu nastąpiło 24 października 1992r. Po katastrofie jednego z samolotów 24 stycznia 1996, wojsko zaprzestało jednak lotów na Irydach. Opracowano nową specyfikację nazwaną M-96 oblatano 16 sierpnia 1997r. Iryda M-96 różni się od poprzedniej M-93K założeniem francuskiej awioniki Sextant Avionique oraz radykalnie poprawionymi własnościami lotnymi, głównie przy starcie i lądowaniu. Najwięcej zmian konstrukcyjnych dotyczy skrzydła, które otrzymało długie napływy przy kadłubie, nowe klapy, sloty wzdłuż przedniej krawędzi skrzydła i turbulizatory w okolicy lotek. W stadium projektów jest wiele kolejnych wersji Irydy, w tym bojowe, ale ich realizacja stoi obecnie pod dużym znakiem zapytania.
|