Warning: pg_result(): Unable to jump to row 0 on PostgreSQL result index 5 in /usr/home/lapti/domains/strategie.com.pl/public_html/keywords/keywords.php on line 229 Warning: pg_result(): Unable to jump to row 0 on PostgreSQL result index 5 in /usr/home/lapti/domains/strategie.com.pl/public_html/keywords/keywords.php on line 231 Warning: pg_exec(): Query failed: ERROR: syntax error at end of input LINE 1: ...wiadomosci) as ilosc FROM wiadomosci WHERE id_main_parenta= ^ in /usr/home/lapti/domains/strategie.com.pl/public_html/keywords/keywords.php on line 232 Warning: pg_result() expects parameter 1 to be resource, boolean given in /usr/home/lapti/domains/strategie.com.pl/public_html/keywords/keywords.php on line 233
|
Zbrojownia Suchoj Su-22 Fitter Autor: Cobra Prace nad tym samolotem o zmiennej geometrii skrzydeł zaczęto w celu rozwiązania problemu,jak połączyć w jednym samolocie dobre charakterystyki startu i lądowania z dużą prędkością maksymalną. Nowe skrzydło przy całkowitym rozłożeniu zapewniało dużą siłę nośną niezbędną podczas startu i lądowania, a po całkowitym złożeniu dawało niewielki współczynnik oporu umożliwiający osiągnięcie bardzo dużej prędkości. Później okazało się, że skrzydło o zmiennej geometrii ma także inne zalety: pozwala zwiększyć zasięg samolotu oraz jego zwrotność dzięki wykorzystaniu pośrednich położeń płata. W 1970 r. do uzbrojenia w ZSRR przyjęto samolot myśliwsko-bombowy Su-17,będący dalekim rozwinięciem starszego samolotu Su-7 i mający skrzydła o zmiennej geometrii. W 1972 r. Su-17 na taśmie produkcyjnej w Komsomolsku nad Amurem został zastąpiony modyfikacją Su-17M z mocniejszym silnikiem AL-21F3. Su-17M produkowany na eksport otrzymał nazwę Su-20. W kodzie NATO nosi on nazwę "Fitter C". Na początku 1974 r. Su-20 zostały zakupione przez Polskę jako pierwsze u nas samoloty o zmiennej geometrii skrzydeł. Łącznie w Polsce latało 27 samolotów tego typu, ostatecznie wycofane z uzbrojenia zostały one w 1997 r. Dalszy rozwój samolotu Su-20 (Su-17) polegał na instalowaniu nowych systemów uzbrojenia i wyposażenia. W 1980 r. ruszyła produkcja seryjna najbardziej zaawansowanej wersji Su-17M4, na eksport nazywanej Su-22M4 (w NATO "Fitter K"). Dwumiejscowym samolotem szkolno-bojowym, przeznaczonym do treningu pilotów Su-22 jest Su-22UM3K (w NATO "Fitter G"). Zastosowanie bojowe poprzednich wersji samolotu było mocno ograniczone przez stare urządzenia nawigacyjne i celownicze. Dla Su-22M4 opracowano system nawigacyjno-celowniczy PrNK-54 z komputerem pokładowym Orbita. Przed lotem do komputera wprowadza się współrzędne obiektu ataku, po czym samolot może być automatycznie wyprowadzony nad cel i zrzucić bomby bez potrzeby kontaktu wzrokowego pilota z celem. Samolot otrzymał takżę stację laserową Klon, umożliwiającą zastosowanie precyzyjnych rakiet kierowanych laserem. Polska użytkuje Su-22M4 i Su-22UM3K od 1984 r. Obecnie jest ich u nas prawie 100 i są one podstawowymi samolotami uderzeniowymi naszego lotnictwa, przeznaczonymi do zwalczania celów naziemnych. Większość z tych samolotów ma resurs pozwalający na użytkowanie ich do 2010 r. Obecnie firmy rosyjskie,izraelskie i francuskie oferują modernizację Su-22 polegającą na założeniu nowej awioniki (komputera pokładowego, kabiny, być może także radaru) i nowego uzbrojenia klasy powietrze-ziemia i powietrze-powietrze. Sześć samolotów Su-20 było użytkowanych w wersji rozpoznawczej z zawieszanym kadłubem zasobnikami typu KRR-1 mieszczącym aparaty fotograficzne i stację rozpoznania elektrycznego. Co najmniej cztery z tych zasobników mogą być nadal wykorzystywane i, po wycofaniu samolotów Su-20, do ich podwieszania są obecne modyfikowane samoloty Su-22M4K. Wersje:
Dane techniczno-taktyczne:
Tekst po cześci jest oparty o "Polskie skrzydła". |