Warning: pg_result(): Unable to jump to row 0 on PostgreSQL result index 5 in /usr/home/lapti/domains/strategie.com.pl/public_html/keywords/keywords.php on line 229 Warning: pg_result(): Unable to jump to row 0 on PostgreSQL result index 5 in /usr/home/lapti/domains/strategie.com.pl/public_html/keywords/keywords.php on line 231 Warning: pg_exec(): Query failed: ERROR: syntax error at end of input LINE 1: ...wiadomosci) as ilosc FROM wiadomosci WHERE id_main_parenta= ^ in /usr/home/lapti/domains/strategie.com.pl/public_html/keywords/keywords.php on line 232 Warning: pg_result() expects parameter 1 to be resource, boolean given in /usr/home/lapti/domains/strategie.com.pl/public_html/keywords/keywords.php on line 233
|
Zbrojownia Mikojan MiG-31 Foxhound Autor: Che1 W 1972 roku wraz z przyjęciem na uzbrojenie przez PWO (Wojska Obrony Powietrznej) samolotu MiG-25P zaczęto myśleć o nowym myśliwcu przechwytującym. Pomimo że prace nad takim samolotem prowadziło kilka biur konstrukcyjnych (m.in. OKB Jakowlewa i OKB Tupolewa) dowództwo wojsk PWO wolało pozostać przy dopracowanej konstrukcji MiG-25. W dowództwie rozważano 2 drogi rozwoju samolotu. Pierwsza z nich polegała na zwiększeniu prędkości a druga na wzroście zasięgu i czasu patrolowania. Ostatecznie zdecydowano się na drugą z nich. Postawione przed OKB zadanie przewidywało opracowanie samolotu osiągającego róbierz przechwycenia 700 km w locie z Ma=2,35, a także osiągnięcie prędkości maksymalnej 3000 km/h. Dodatkowym wymogiem względem Mig-25 była prędkość na małej wysokości równa 1500 km/h. Poza tym samolot miał zwalczać cele niskolecące, być zdolnym do półautomatycznych działań grupowych oraz przezukiwać szeroki pas przestrzeni powietrznej w czasie lotu w grupie. Wszystko to miało służyć zwalcznaniu rakiet samosterujących i ich nosicieli. W zespole Wympieł dla nowego samolotu opracowano rakiety powietrze-powietrze dalekiego zasięgu R-33, a w koncernie Fazotron radar ZASŁON. Stworzono również aparaturę wymiany informacji oraz system obrony przed zakłóceniami. Spowodowało to konieczność dodatnia do załogi operatora uzbrojenia. Nowemu myśliwcowi przechwytującemu nadano nazwę E-155MP lub MiG-25MP, lub program 518. Wramach tych prac przygotowano kilka projektów. Pierwszy z nich był hybrydą MiG-23 (zmienna geometria skrzydeł) i MiG-25 (kadłub). Pomimo że prace nad nim były dość zaawansowane, ostatecznie upadł. Kolejny projekt to MiG-25 z nowym skrzydłem i podwoziem. I on nie został przyjęty. Rozważano także ideę samolotu bezogonowego napędzanego silnikami Siergieja Tumanskiego. Niestety, bliższe dane o tej wersji nie zostały odtajnione ze względu na fakt, że część rozwiązań z tego samolotu zastosowano na myśliwcu piątej generacji MiG 1-42. Do ostatecznej realizacji wybrano modyfikację płatowca MiG-25 z silnikami D-30F Sowłojowa. Dnia 16.IX.1976 roku Aleksandr Fiedotow podniósł się w powietrze na pierwszym prototypie E-155MP. Po wybudowaniu kolejnego prototypu zbudowanych w zakładzie produkcji doświadczalnej OKB MiG w Moskwie powstał 3 egzemplarz, będący pierwszym wyprodukowanym w zakładzie w Niżnim Nowogorodzie. Samolot w tej postaci trafił do produkcji seryjnej pod oznaczeniem IZDIELIJE 01. Od protypów różnił się: wzmocnionym skrzydłem, napływem w części przykadłubowej skrzydła i czterosekcyjnymi klapami noskowymi na ich przedniej krawędzi. Przeniesiono również hamulec aerodynamiczny. Od 3 serii produkcyjnej wprowadzono fotele K-36 zamiast KM-1M. W grudniu 1981 zakończyły się próby państwowe samolotu MiG-31 uzbrojonego w rakiety R-33 (system przechwytywania MiG-31-33), został on oficjalnie przyjęty na uzbrojenie. Jako pierwszy gotowość bojową, na nowych samolotach, uzyskał na przełomie 1982/83 786. PLM POW w Prawdińsku. Na zachód pierwsze pogłoski o nowym samolocie dotarły wraz z ucieczką do Japoni w 1976 r. Wiktora Bielenki. W 1978 poinformowano, że amerykańaski satelita rozpoznawczy zaobserwował zestrzelenie celu ćwiczebnego klasy rakiety samosterującej (na wys. 60 m, z odległości 20 km) przez rakietę wystrzeloną przez ze "zmodyfikowanego MiG-25" lecącego na wys. 6000 m. Po 3 latach Departament Obrony USA opublikował pierwszy, w zasadzie trafny, rysunek MiG-31. W 1985 po raz pierwszy sfotgrafowano MiG-31 - dokonał tego norweski F-16 nad Morzem Barentsa. W kodzie NATO otrzymał nazwę kodową FOXHOUND. Pierwszą publiczną prezentacją MiG-31 był salon lotniczy w Paryżu w czerwcu 1991. Podstawową zmianą względem MiG-25 oprócz materiałów konstrukcyjnych był system uzbrojenia. Pozwala on na atakowanie lecących na mełej wysokości celów o niewielkiej powierzchni odbicia. Oparty jest on na radarze ZASŁON (ozn. NATO "Flash Dance"). Śledzi on automatycznie do 10 celów, a na 4 z nich naprowadzać rakiety powietrze-powietrze R-33. Stacja ZASŁON jerst pierwszą na świecie stacją radiolokacyjną ze skanowaniem fazowym. Radar ten waży około 1000 kg. Samolot, z racji charakterystyk nie jest predysponowany do prowadzenia manewrowej walki powietrznej, jest platformą dla rakiet i radaru. Dzięki swojemu wyposażeniu MiG-31 może prowadzić działania 4 typów: pod całkowitą kontrolą ziemi, półautomatycznie (tzn. z jednorazową informacją z ziemi), całkowicie automatycznie (wersje MiG-31B i MiG-31BS) oraz grupowo.
MiG-31B:
MiG-31BS:
MiG-31M:
IZDIELIJE 07:
MiG-31BM:
MiG-31FE:
|