Warning: pg_result(): Unable to jump to row 0 on PostgreSQL result index 5 in /usr/home/lapti/domains/strategie.com.pl/public_html/keywords/keywords.php on line 229 Warning: pg_result(): Unable to jump to row 0 on PostgreSQL result index 5 in /usr/home/lapti/domains/strategie.com.pl/public_html/keywords/keywords.php on line 231 Warning: pg_exec(): Query failed: ERROR: syntax error at end of input LINE 1: ...wiadomosci) as ilosc FROM wiadomosci WHERE id_main_parenta= ^ in /usr/home/lapti/domains/strategie.com.pl/public_html/keywords/keywords.php on line 232 Warning: pg_result() expects parameter 1 to be resource, boolean given in /usr/home/lapti/domains/strategie.com.pl/public_html/keywords/keywords.php on line 233 Sea Harrier FA2 - Cybernetyczna Gildia Strategów
[rysunek] [rysunek]  
Logo Mapa

  [rysunek]  
Strona główna
Autorzy
O stronie
Regulamin
Pobór
Faq
Stratedzy
  
Aktualności
Akademia
Taktyka i strategia
Armie świata
Technika
Zbrojownia
Słynne postacie
Odznaczenia
Terroryzm
Galeria
Kantyna
Leksykon
Biblioteka
Forum dyskusyjne
Linki
 
     




Copyright © 1997 - 2002
Cybernetyczna Gildia Strategów.

Wszelkie prawa zastrzeżone.
All rights reserved.
Hosting: Dualcore.pl

Sponsor:
Program do pożyczek

Blog technologiczny

Zbrojownia

Sea Harrier FA2

Autor: Szpila

Sea Harrier Po latach doświadczeń, w tym tak-że niepowodzeń, w roku 1975 uruchomiono w Wielkiej Brytanii produkcję samolotu bojowego pionowego startu i lądowania VTOL, mającego również zdolność krótkiego startu i lądowania STOL.

BAe Sea Harrier jest samolotem operującym z lotniskowców (ale nie tylko), o wysoce uniwersalnych właściwościach i zastosowaniu. W wojnie o Falklandy sprawdził się jako myśliwiec oraz samolot szturmowy. Piloci Harrierów uzyskali w krótkim czasie trwania konfliktu ponad trzydzieści zastrzeżeń i to takich maszyn jak Mirage. Skyhawk oraz Delta Dagger, co bardzo podniosło prestiż Harriera. Nieco gorzej, ale tylko z uwagi na stosunkowo nieduży zasięg, sprawowały się Harriery jako samoloty szturmowe.

SeaHarrier z indyjskiej floty Bardzo ważną zaletą tego samolotu jest zdolność szybkiego przejścia z niewielkiej prędkości patrolowej, rzędu 400 km/h, do szybkości znacznie powyżej 1100 km/h.
Siłę ciągu, niezbędną do pionowe-go startu, wytwarzają cztery ruchome dysze zgrupowane w środkowej części kadłuba, które w takim przypad-ku skierowane są ku dołowi. Pierwsza para dysz daje tzw. zimny ciąg powietrza (sprężonego przez wentylator i turbiny), druga natomiast gorący, tzn. gazów spalinowych.

Sterowanie w zawisie lub przy minimalnych prędkościach zapewnia system małych dysz umieszczonych w pobliżu sterów i lotek oraz w dziobie samolotu, które obsługiwane są przez te same przyrządy sterownicze co w locie szybkim. O możliwościach Harriera świadczy unikatowy przypadek pomyślnego awaryjnego lądowania samolotu, po wyczerpaniu paliwa, na kontenerach małego statku płynące-go na pełnym Atlantyku.

  • Dostawca: British Aerospace, GB
  • Funkcja: Myśliwiec marynarki wojennej pionowego startu/lądowania
  • Załoga: 1
  • Na wyposażeniu od: 1993 r.


  • Napęd: Jeden turbowentylatorowy silnik Rolls-Royce Pegasus Mk 104/106 o ciągu 9.750 kg
  • Wymiary:
    • Rozpiętość skrzydeł: 7,70 m
    • Powierzchnia nośna: 18,68 m2
    • Długość: 14,16 m
    • Wysokość: 3,71 m

  • Masa własna: 6 375 kg
  • Masa max: 11 880 kg
  • Pułap: 15 000 m
  • Prędkość max: 0,96 Ma
  • Prędkość wznoszenia: ok 100 m/sek
  • Promień działania bojowego: 750 km
  • Uzbrojenie: dwa działka Aden Mk 4 kal. 30 mm po 150 pocisków na lufę - do pięciu węzłów podwieszenia o łącznym udźwigu 3630 kg (rakiety Sea Eagle, Harpoon ASM, Sidewinder lub bomby)