Warning: pg_result(): Unable to jump to row 0 on PostgreSQL result index 5 in /usr/home/lapti/domains/strategie.com.pl/public_html/keywords/keywords.php on line 229 Warning: pg_result(): Unable to jump to row 0 on PostgreSQL result index 5 in /usr/home/lapti/domains/strategie.com.pl/public_html/keywords/keywords.php on line 231 Warning: pg_exec(): Query failed: ERROR: syntax error at end of input LINE 1: ...wiadomosci) as ilosc FROM wiadomosci WHERE id_main_parenta= ^ in /usr/home/lapti/domains/strategie.com.pl/public_html/keywords/keywords.php on line 232 Warning: pg_result() expects parameter 1 to be resource, boolean given in /usr/home/lapti/domains/strategie.com.pl/public_html/keywords/keywords.php on line 233 Tornado GR.1 - Cybernetyczna Gildia Strategów
[rysunek] [rysunek]  
Logo Mapa

  [rysunek]  
Strona główna
Autorzy
O stronie
Regulamin
Pobór
Faq
Stratedzy
  
Aktualności
Akademia
Taktyka i strategia
Armie świata
Technika
Zbrojownia
Słynne postacie
Odznaczenia
Terroryzm
Galeria
Kantyna
Leksykon
Biblioteka
Forum dyskusyjne
Linki
 
     




Copyright © 1997 - 2002
Cybernetyczna Gildia Strategów.

Wszelkie prawa zastrzeżone.
All rights reserved.
Hosting: Dualcore.pl

Sponsor:
Program do pożyczek

Blog technologiczny

Zbrojownia

Tornado GR.1

Autor: MCorp

Pomimo swego wieku, jeden z najbardziej przydatnych i uniwersalnych samolotów bojowych. Zbudowany w późnych latach 60-tych Tornado jest wielozadaniowym samolotem przeznaczonym do przenoszenia znacznego ładunku bojowego. Projektowaniem zajęły się pracownie Anglii, Niemiec i Włoch. Pierwszy Tornado IDS (InterDictor/Strike) wzniósł się w powietrze 14 września 1974 r. a do służby wszedł w sześć lat później. We wczesnych latach 70-tych RAF przewidziała konieczność zastąpienia czymś samolotów Lightning i Phantom w ich zadaniach obrony powietrznej. Zdecydowano się na wariant Tornado ADV (Air Defence Variant), który odbył loty testowe pod koniec 1979 r.

W porównaniu z wersją GR.1, ADV ma przedłużony nos, który mieści wielozakresowy radar Dopplerowski zdolny do namierzania celów w odległości 185 km. Poszerzono rownież kadłub za kokpitem, aby umieścić tam 2 pociski powietrze-powietrze Sky Flash. Podstawową zaletą samolotu stało się użycie dwóch wydajnych silników turboodrzutowych, które zapewniły doskonały stosunek ciągu do wagi samolotu i dobrą ekonomiczność pracy. Zespolono działanie systemów "fly-by-wire", radaru śledzenia ukształtowania terenu i nawigacji. W połączeniu ze zmienną geometrią skrzydeł daje to GR.1 możliwości samolotu myśliwskiego i bombowego jednocześnie. Tornado jest dziś używany przez RAF, niemiecką Marineflieger i Luftwaffe i armię włoską, jako GR.1A (zwiadowczy) i GR.1B (wielozadaniowy).

  • Dostawca: Panavia, GB, Włochy, Niemcy
  • Funkcja: Samolot wielozadaniowy (IDS), myśliwiec (ADV)
  • Załoga: 2
  • Na wyposażeniu od: 1980 r.


  • Napęd: Dwa silniki Turbo-Union RB199-34R Mk.103/104 o ciągu 7.600 kg każdy
  • Wymiary:
    • Rozpiętość skrzydeł: 13,91 m
    • Długość: 16,72/18,68 m
    • Wysokość: 5,95 m

  • Waga: 20.400/14.400 kg bez paliwa, max. masa startowa 27.200/28.000 kg

  • Pułap: 15.000/21.000 m
  • Prędkość max: 1,90 Ma
  • Zasięg: 3.895 km
  • Uzbrojenie: Jedno/dwa działka Mauser BK27 27mm, pociski AAM, ASM, pociski przeciwokrętowe Kormoran/Sea Eagle, bomby kasetowe, bomby LGB, zagłuszacze, dodatkowe zbiorniki paliwa.