|
Zbrojownia
A-4 Skyhawk
Autor: Maćk
A-4 Skyhawk to pokładowy wielozadaniowy samolot bojowy. Jednisilnikowy, jednomiejscowy dolnopłat o układzie delty z usterzeniem. Skrzydło o skosie 33,2° (w 25% cięciwy); konstrukcja trójdźwigarowa. Kadłub o konstrukcji półskorupowej, metalowej; częściowo opancerzonej; fotel wyrzucany Escapac J-C3. Podwozie chowane hydraulicznie; amortyzacja olejowo-powietrzna; hamulce hydrauliczne tarczowe; hak do lin hamujących.
Konstruowanie samolotu rozpoczęto we wczesnych latach pięćdziesiątych. Prototyp oblatano 1954.06.29, w czasie prób pobito na nim jeden z ówczesnych rekordów prędkości. Produkowano w znaczących ilościach wersje:
- A-4A - ulepszona wersja prototypowa, silnik J65-W-4; zbudowano 165 egz.,
- A-4B - pierwsza wersja pokładowa, wprowadzona do użytkowania w 1956 r., silnik J65-W-4B lub J65-W-16A (3423 daN); zbudowano 542 egz. w latach 1956-65,
- A-4C - oblot 1958-08-21; unowocześniony radar i system sterowania uzbrojeniem; zbudowano 638 egz.,
- A-4E - silnik J52-P-6 (3779 daN); powiększony zasięg, nowsze wyposażenie; zbudowano 499 egz.,
TA-4F - oblot 1965-06-30; dwumiejscowa wersja A-4E, przedłużony kadłub, mniejszy zapas paliwa, silnik J52-P-8A (4135 daN),
- A-4P - wersja dla Argentyny, dostarczana w 1966 r.,
- A-4Q - wersja dla Argentyny, dostarczana w 1966 r., inne wyposażenie,
- TA-4J - oblatana w maju 1969 r.; unowocześniona wersja TA-4F z silnikiem J52-P-6 (3779 daN) i nowym wyposażeniem,
- A-4K - wersja rozwojowa A-4F, dostarczana w 1970 r. Nowej Zelandii;
- TA-4K - dwumiejscowa wersja A-4K, istniały warianty A-4KU i TA-4KU,
- A-4L - modyfikacja starszych A-4C, zbliżona wyposażeniem do A-4F, w eksploatacji od 1969 r.,
- A-4M - oblot 1970-04-10, silnik J52-P-408A (4980 daN), nowocześniejsza awionika,
- A-4Y - wersja A-4M ze wzmocnionym podwoziem,
- A-4N Skyhawk II - oblot 1972-06-08, rozwój A-4M, wersja eksportowa,
- A-4G - wersja dla Australii, dostarczanaw 1967 r.,
- TA-4G - dwumiejscowa wersja A-4G, dla Australii,
- A-4H - wersja dla Izraela ze zmienionym uzbrojeniem, dostarczana w 1967 r.,
- TA-4H - dwumiejscowa odmiana A-4H,
- OA-4M - dwumiejscowa wersja do kontroli obszaru powietrznego zbliżona do wcześniejszych A-4M i TA-4P.
Skyhawki w różnych wersjach brały udział w wojnie wietnamskiej, konflikcie bliskowschodnim (1967 i 1973) i argentyńsko-brytyjskim o Falklandy (1982). Ogółem wyprodukowano ok. 2500 egz. wersji bojowych i ok. 600 egz. wersji treningowych.
- Dostawca: Douglas, USA
- Funkcja: Wielozadaniowy samolot bojowy
- Załoga: 1
- Na wyposażeniu od: 1955
- Napęd: silnik turboodrzutowy Pratt & Whitney J52-P-408A o sile ciągu 5080 kg
- Wymiary:
- Rozpiętość skrzydeł: 8,38 m
- Długość: 12,29 m
- Wysokość: 4,57 m
- Powierzchnia nośna: 24,15 m2
- Masa własna: 4 743 kg
- Masa startowa: 11 113 kg
- Pułap: 14 950 m
- Prędkość max: 0,9 Ma (1102 km/h)
- Prędkość wznoszenia: 43 m/s
- Promień działania: 540 km
- Uzbrojenie: Możliwość podwieszenia pod skrzydłami środków bojowych o masie do 3719 kg. Dwa standardowe działka Colt Mk 12 kal. 20 mm. Bomby konwencjonalne lub nuklearne, opadające swobodnie, z opóźniaczem lub naprowadzane. Opcjonalnie pociski kierowane.
|
|