Warning: pg_result(): Unable to jump to row 0 on PostgreSQL result index 3 in /home/lapti/ftp/strategie/keywords/keywords.php on line 229

Warning: pg_result(): Unable to jump to row 0 on PostgreSQL result index 3 in /home/lapti/ftp/strategie/keywords/keywords.php on line 231

Warning: pg_exec(): Query failed: ERROR: syntax error at end of input LINE 1: ...wiadomosci) as ilosc FROM wiadomosci WHERE id_main_parenta= ^ in /home/lapti/ftp/strategie/keywords/keywords.php on line 232

Warning: pg_result() expects parameter 1 to be resource, boolean given in /home/lapti/ftp/strategie/keywords/keywords.php on line 233
PzKpfw VII Maus - Cybernetyczna Gildia Strategów
[rysunek] [rysunek]  
Logo Mapa

  [rysunek]  
Strona główna
Autorzy
O stronie
Regulamin
Pobór
Faq
Stratedzy
  
Aktualności
Akademia
Taktyka i strategia
Armie świata
Technika
Zbrojownia
Słynne postacie
Odznaczenia
Terroryzm
Galeria
Kantyna
Leksykon
Biblioteka
Forum dyskusyjne
Linki
 
     




Copyright © 1997 - 2002
Cybernetyczna Gildia Strategów.

Wszelkie prawa zastrzeżone.
All rights reserved.
Hosting: Dualcore.pl

Sponsor:
Program do pożyczek

Blog technologiczny

Zbrojownia

PzKpfw VII Maus (Mysz)

Autor: Auron

Maus Historia najcięższego niemieckiego czołgu II wojny światowej rozpoczęła się 8. czerwca 1942 roku. W tym dniu A. Hitler zlecił swemu przyjacielowi Prof. Porsche skonstruowanie czołgu na którym można by było zamontować działo kalibru 12,8 cm. To zlecenie miało być przypuszczalnie pewnym rodzajem zadośćuczynienia dla F. Porsche za odrzucenie jego projektu PzKpfw VI Tiger.

Jeszcze w tym samym roku rozpoczęto prace konstrukcyjne, zahamowane jednak przez problemy z silnikiem a raczej jego brakiem. F. Porsche planował wyposażyć Maus w silnik wysokoprężny (diesel) ale okazało się, że Daimler Benz nie jest w stanie wystarczająco szybko dostarczyć odpowiedniego agregatu. Dlatego konstruktorzy byli zmuszeni użyć silnika benzynowego DB 509. Ostatecznie firma Alkett rozpoczęła 1. sierpnia 1943 prace nad prototypem. 23. grudnia tego samego roku przeprowadzono pierwszą jazdę próbną z 55t ciężarem zamiast wieży.

Czołg ten w odróżnieniu od wszystkich innych niemieckich wozów bojowych posiadał elektryczne, a nie mechaniczne przełożenie siły z silnika na koła napędowe. Było to rozwiązanie bez wątpienia nowatorskie, ale w obliczu ekstremalnych braków miedzi, potrzebnej dla silników elektrycznych, raczej nie mające większych szans na realizację w produkcji seryjnej. Jako uzbrojenie zaplanowano początkowo działo przeciwpancerne 12,8 cm KwK 44 L/55 i koaxialnie 7,5 cm ale po obejrzeniu pierwszego drewnianego modelu A. Hitler zadecydował o zamontowaniu większej armaty o kalibrze 150 mm.

Na to zabrakło już jednak czasu. 9. czerwca 1944 roku zamontowano, dostarczaną przez zakłady Kruppa, wieżę wraz z uzbrojeniem. W międzyczasie ukończono również drugi prototyp (z silnikiem diesla). Obydwa zostały przesłane na poligon w Kummersdorf. Ich dalszy los jest niejasny, według jednej wersji oba wozy zostały wysadzone w powietrze na krótko przed wejściem armii czerwonej, według innej wersji oba prototypy miały wziąść udział w bitwie o Berlin. Faktem jest, że w muzeum pod Moskwą stoi do dziś jeden egzemplarz Maus.

Czołg ten miał być używany jako swego rodzaju "jeżdżący bunkier", jest jednak bardzo wątpliwe na ile tego rodzaju konstrukcja sprawdziła by się w warunkach bojowych. Brakowało bowiem możliwości transportowania czołgu o tej masie koleją. Maus był również zbyt ciężki dla większości mostów. O reparaturach w warunkach frontowych nie można było nawet marzyć. Ogólnie można go uznać za technicznie genialny ale strategicznie poroniony pomysł.

  • Oznaczenie: PzKpfw VII Maus
  • Załoga: 5 osób
  • Masa bojowa: 188 000 kg
  • Wymiary:
    • długość 10,09 m
    • szerokość 3,67 m
    • wysokość 3,66 m
  • Prędkość maksymalna: 20 km/h
  • Opancerzenie: 40-240 mm