|
Zbrojownia
Jagdpanzer VI Jagdtiger Ausf. B Sd. Kfz 186
Autor: Welen
Projekt Jagdtigera (polującego Tygrysa) rozpoczą się w lutym 1943 i 20. października 1943 drewniany
model został zaprezentowany Hitlerowi. Rolą Jagdtigera miało być wsparcie piechoty i walka z opancerzonymi
pojazdami na dalekie dystnase. Dwa prototypy, pierwszy z zawieszeniem Porschego (8 kół jezdnych) i
drugi z zawieszeniem Heschela (9 kół jezdnych), zostały ukończone w lutym 44. Na początku nazwano
go Jagdpanzerem VI, ale później zmieniono go na Jagdtigera i otrzymał on numer Sd. Kfz 186.
Produkcję planowano rozpocząć w grudniu 43 ale rozpoczęła się dopiero w lipcu 44, ponieważ produkcja
Panter miała priorytet i produkcja Jagdtigera przebiegała powoli. W styczniu 45, produkcja Jagdtigera
otrzymała priorytet, ale sytuacja na frontach nie pozwoliła na produkcję na pełną skalę.
Jagdtiger bazował na kadłubie Tygrysa II i był uzbrojony w działo 128mm Pak 44L55 (wzięte od Maus)
oraz dwa MG34 lub MG42 dla obrony przed piechotą i lotnictwem. Działo miało ograniczone poruszanie
się do 10 stopni w płaszczyźnie poziomej. Działo to było najpotężniejszym i największym przeciwczołgowym
działem użytym w akcji podczas II wojny światowej i mogło z łatwością niszczyć czołgi alintów z
odległości przekraczającej zasięg czołgów sprzymierzonych. Działo było zamontowane centralnie na
ciężko opancerzonym podwoziu. Boki kadłuba były jednoczęściowymi płytami stopionymi z bokami
podwozia.
Jagdtiger był obsługiwany przez 6 osobową załogę i miejsce w środku pozwalało na umieszczenie tam
jedynie 38-40 pocisków. Jagdtiger cierpiał na te same problemy co Tygrys II ponieważ jego olbrzymia
waga i paliwożerność powodowały jego niesamowitą powolność. Jego problemy z psuciem się nigdy
nie zostały rozwiązane i wiele maszyn tego typu było opuszczenych lub wysadzanych przez załogę by
uchronić je przed przejęciem ich przez aliantów. Pod koniec 1944 Krupp zaproponował by wyposażyć
Jagdtigeraw w dłuższe działo 128 mm KwK L/66 ale nigdy do tego nie doszło. Miano również zastąpić
dziło 128mm Pak 44 L/55 na 88mm KwK 43 L/71. W kwietniu 1945 4 maszyny zostały wyposażone
w dziło 88mm Pak 43 L/71 i zostały nazwane Panzerjager Tiger mit 88mm Pak 43/3 (Sf) Sd. Kfz. 185
podczas gdy pozostałe uzbrojne w 128mm Pak 44 L/55 miały oznaczenie Sd. Kfz 186.
Jagdtigery były produkowane w dwóch typach pod wzglęm układu jezdnego, konstrukcji Henschela
(74 sztuki) i Porschego (11 sztuk od lutego do sierpnia 44). Układ jezdny Porschego był prostszy i
połowę tańszy i zabierał mniej czasu niż konstrukcja Henschela. Koła jezdne Henschela były mniejsze
niż te użyte w konstrukcji Porschego. Jagdtigery były produkowane w Nibelungenwerke w St. Valentin i
były testowne w Dollersheim w Austrii. Adolf Hitler chciał by Jagdtiery były przebudowane na miotacze
płomieni, ale jego życzenie nigdy nie zostało spełnione. Podczas wojny od lipca 1944 do kwietnia 1945
tylko 85 Jagdtigerów zostało wyprodukowanych z zamówionych 150 (lipiec-grudzień 44: 49 sztuk; styczeń - kwiecień 45: 36 sztuk).
- Oznaczenie: Jagdpanzer VI Jagdtiger Ausf. B Sd. Kfz 186
- Załoga: 6 osób
- Okres produkcji:
- Masa bojowa: 70 000 kg
- Wymiary:
- długość 7,26 m (10,65 m z działem)
- szerokość 3,65 m
- wysokość 2,95-3,09 m
- Silnik: Maybach HL 230 P 30 (12 cylindrów) o mocy 700 KM
- Prędkość maksymalna: 42 km/h po drodze
- Pojemność zbiorników paliwa: 320 l
- Zapas paliwa: 860 l
- Zasięg:
- 120-170 km (droga)
- 80 km (teren)
- Uzbrojenie: działo 128mm Pak 77(80) L/55 (38-40 pocisków) i 2 karabiny maszynowe 7,92mm MG34/42 (2925/3300 pocisków)
- Opancerzenie: 40-250 mm
- Przebijalność pancerzy przy 30 stopniowym nachyleniu:
|
Odległość |
Amunicja |
100 m |
500 m |
1000 m |
1500 m |
2000 m |
Panzergranate 39 |
189mm |
166mm |
143mm |
127mm |
117mm |
Panzergranate 40/43 |
187mm |
178mm |
167mm |
157mm |
148mm |
|
|