Warning: pg_result(): Unable to jump to row 0 on PostgreSQL result index 5 in /usr/home/lapti/domains/strategie.com.pl/public_html/keywords/keywords.php on line 229 Warning: pg_result(): Unable to jump to row 0 on PostgreSQL result index 5 in /usr/home/lapti/domains/strategie.com.pl/public_html/keywords/keywords.php on line 231 Warning: pg_exec(): Query failed: ERROR: syntax error at end of input LINE 1: ...wiadomosci) as ilosc FROM wiadomosci WHERE id_main_parenta= ^ in /usr/home/lapti/domains/strategie.com.pl/public_html/keywords/keywords.php on line 232 Warning: pg_result() expects parameter 1 to be resource, boolean given in /usr/home/lapti/domains/strategie.com.pl/public_html/keywords/keywords.php on line 233
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
Zbrojownia Czołg lekki T-26 Autor: Paco ![]() Historia
Wersja 31-32 - dane techniczne
![]() Czołg lekki T-26, Wersja dwuwieżowa z 1931 r.
W 1933 r. wprowadzono do produkcji wersję jednowieżową uzbrojoną w 1 armatę 45 mm wz.
32 oraz 1 km. DT. Czołgi dowódców plutonów i kompanii wyposażono w radiostacje z
antenami poręczowymi. Wybudowano ponad 5 000 czołgów tej wersji. W trakcie produkcji
wprowadzano liczne ulepszenia. Między innymi zwiększono objętość zbiorników paliwa,
dodano przeciwlotniczy km., zmodernizowano radiostację i przyrządy celownicze, dodano
reflektory sprzężone z armatą. Zmieniono także technikę budowy kadłuba na spawanie
oraz dodano odlewaną maskę uzbrojenia. Wyprodukowano około 4 800 czołgów tej serii.
Wersja 38-39 - dane techniczne
![]() Czołg lekki T-26 (wersja z 1939 r.) W 1933 roku rozpoczęto prace nad "artyleryjską" wersją czołgu T-26. Ostatecznie w 1934 roku skierowano do produkcji czołg wsparcia T-26A. Powstał on przez ustawienie wieży czołgu średniego T-28 (uzbrojonej w armatę 76,2 mm KT-28 oraz 1 km. DT) na standardowym podwoziu T-26. Ogółem w latach 1934-35 wybudowano 65 czołgów tej serii.
![]() Czołg wsparcia T-26A W oparciu o konstrukcję czołgu T-26 opracowano kilka serii czołgów z miotaczami ognia. Najliczniejsza (400 egzemplarzy) była wersja OT-130 zbudowana w oparciu o czołg lekki T-26 wz. 1938. Zamiast armaty w wieży zamontowano miotacz ognia oraz zbiorniki mieszanki pozwalające na oddanie do 40 jednosekundowych strzałów na odległość 50 m. Ogółem wybudowano 955 czołgów "chemicznych".
![]() Czołg chemiczny OT-130 Podwozie czołgu T-26 posłużyło do opracowania całej serii pojazdów specjalistycznych. W połowie lat 30-tych przyjęto do uzbrojenia krótkie serie dział samobieżnych uzbrojonych w armatę 76,2 mm (SU-5-1), haubicę 122 mm (SU-5-2) lub moździerz 152 mm (SU-5-3). Do produkcji seryjnej wdrożono także opancerzone ciągniki artyleryjskie T-26T oraz T-26T2 oraz czołg saperski ze składanym mostem ST-26.
![]() Czołg Mostowy ST-26 Z pojazdów prototypowych i doświadczalnych można wspomnieć o opancerzonej cysternie T-26-C, transporterach opancerzonych TP-26, TR-4, TR-4-1, transporterze amunicji TB-26 oraz o czołgu dowodzenia TN. Na bazie T-26 w połowie lat 30-tych opracowano także tzw. "teletanki". Były to kierowane przewodowo bezzałogowe czołgi - miny przeznaczone do wysadzania silnie bronionych przeszkód. Wprowadzono je na wyposażenie specjalnych kompanii w lekkich brygadach pancernych. O użyciu tych czołgów w walce brak danych.
W latach 30-tych opracowano działającą bez zastrzeżeń metodę
pokonywania przez czołgi T-26 przeszkód wodnych o głębokości do 4,5 m. Wdrożono
także do szkolenia oryginalną metodę pokonywania rowów przeciwpancernych przez dwa
sprzężone czołgi (tzw. Sposób Cyganowa). Ocena
Czołg lekki T-26 był w swojej klasie konstrukcją gorszą od przeciętnej. Jedyną zaletą było
silne (jak na lata trzydzieste) uzbrojenie wersji jednowieżowej, radzące sobie
praktycznie z każdym z ówczesnych czołgów. Zawodził od początku zbyt słaby silnik.
Niski poziom wykonawczy sowieckiego przemysłu obdarzył ten czołg katastrofalnie
zawodnym układem napędowym. Zbyt cienkie (do tego zupełnie nieracjonalnie
ukształtowane) opancerzenie nie pozwalało na przeżycie na polu walki przełomu lat
30-tych i 40-tych, w warunkach gwałtowanego rozwoju środków obrony przeciwpancernej.
Nie pomagała nawet wielka liczebność wyposażonych w T-26 oddziałów
(na przełomie lat 30-40 był to najliczniejszy czołg lekki w Europie. Przez cały czas
produkcji nie uporano się z żadnym z wymienionych problemów, ograniczając się do
kosmetycznych modernizacji.
![]() |