Warning: pg_result(): Unable to jump to row 0 on PostgreSQL result index 5 in /usr/home/lapti/domains/strategie.com.pl/public_html/keywords/keywords.php on line 229 Warning: pg_result(): Unable to jump to row 0 on PostgreSQL result index 5 in /usr/home/lapti/domains/strategie.com.pl/public_html/keywords/keywords.php on line 231 Warning: pg_exec(): Query failed: ERROR: syntax error at end of input LINE 1: ...wiadomosci) as ilosc FROM wiadomosci WHERE id_main_parenta= ^ in /usr/home/lapti/domains/strategie.com.pl/public_html/keywords/keywords.php on line 232 Warning: pg_result() expects parameter 1 to be resource, boolean given in /usr/home/lapti/domains/strategie.com.pl/public_html/keywords/keywords.php on line 233 Włoskie pancerniki typu "Littorio" - Cybernetyczna Gildia Strategów
[rysunek] [rysunek]  
Logo Mapa

  [rysunek]  
Strona główna
Autorzy
O stronie
Regulamin
Pobór
Faq
Stratedzy
  
Aktualności
Akademia
Taktyka i strategia
Armie świata
Technika
Zbrojownia
Słynne postacie
Odznaczenia
Terroryzm
Galeria
Kantyna
Leksykon
Biblioteka
Forum dyskusyjne
Linki
 
     




Copyright © 1997 - 2002
Cybernetyczna Gildia Strategów.

Wszelkie prawa zastrzeżone.
All rights reserved.
Hosting: Dualcore.pl

Sponsor:
Program do pożyczek

Blog technologiczny

Zbrojownia

Włoskie pancerniki typu "Littorio"

Autor: Lucass

Traktat londyński pozwalał Włochom na wybudowanie pancerników o łącznym tonażu 70.000 ton. Początkowo zamierzali oni wybudować 3 jednostki po 23 tysiące ton, uzbrojone w 6 dział 381mm lub 406mm. Jednakże później zmieniono założenia i zdecydowano się na dwie jednostki po 35.000 ton, aby mieć jednostki większe, silniej uzbrojone i opancerzone od francuskich pancerników "Dunkerque" i "Strassbourg". Jednostki te otrzymały nazwy "Littorio" oraz "Vittorio Veneto". Po wygaśnięciu postanowień konferencji rozbrojeniowych, podjęto budowę kolejnych jednostek - "Roma" oraz "Impero".

"Littorio"

Littorio w czasie prób Jesienią 1940 roku okręt ten brał udział w wypadach przeciwko brytyjskim konwojom i flocie wojennej, jednakże bezskutecznie. 12 listopada 1940 storpedowany został w Tarencie przez samoloty z lotniskowca "Illustrious". Uszkodzenia były poważne - część dziobowa znalazła się pod wodą - zaś naprawa ich trwała do sierpnia 1941 roku. Kolejne uszkodzenie "Littorio" zaliczył w czasie operacji przecie konwojowi maltańskiemu w czerwcu 1942 roku - trafienie torpedą wyeliminowały go z akcji do lutego 1943 roku. W czerwcu 1943 odniósł kolejne uszkodzenia w czasie amerykańskich nalotów na La Spezia. W tym samym miesiącu przemianowano go na "Italia".

9 września wraz z "Vittorio Veneto" i "Roma" oraz 6 krążownikami, 8 niszczycielami i 4 torpedowcami, "Littorio" wypłynął w kierunku Malty aby poddać się aliantom. W drodze, zespół został zaatakowany przez 15 samolotów DO-217K. Każdy z tych samolotów wyposażony został w jedną bombę kierowaną SD1400X, ważącą 1400kg. Jedna z takich bomb uderzyła w "Littorio", druga w pobliżu. Po dotarciu na Maltę został internowany i przebazowany do Lake Amaro, przy południowej części Kanału Sueskiego. W 1947 roku przekazany Włochom, w czerwcu 1948 roku skreślony i złomowany w La Spezia.

"Vittorio Veneto"

Vittorio Veneto w 1943 roku Pierwsze akcje przeprowadzał razem z "Littorio". Pierwsze uszkodzenia odniósł w mniej więcej tym samym czasie - 27 listopada 1940 brał udział w bitwie u przylądka Spartivento (inaczej nazywanej bitwą u przylądka Teulada), gdzie uzyskał jedno trafienie w krążownik "Berwick", sam zaś został trafiony torpedą z samolotu pokładowego lotniskowca "Formidable". Naprawa uszkodzeń trwała do sierpnia 1941 roku. W grudniu wraz z "Littorio" ochraniały włosko-niemiecki konwój do Afryki Północnej. W czasie tej misji "Vittorio Veneto" uszkodzony został torpedą z okrętu podwodnego "Urge", które to naprawy trwały do wiosny 1942. Później brał udział jedynie w jednej akcji bojowej przeciw konwojowi na Maltę, jednak bez rezultatu. W czerwcu 1943 roku uszkodzony został w czasie amerykańskiego nalotu na La Spezia. W czasie podróży na Maltę "Vittorio Veneto" miał szczęście i nie został uszkodzony. Jednakże niewiele mu to dało i podzielił resztę losu wraz z "Littorio" - internowanie na Lake Amaro, powrót do Włoch i w końcu skreślenie i złomowanie w czerwcu 1948 roku.

"Roma"

Roma po wybuchu (IX.1943) Jednostka ta nie brała udziału w działaniach wojennych. W czerwcu 1943 roku uszkodzona została w czasie nalotu amerykańskiego. W sierpniu 1943 roku, w czasie rejsu na Maltę, "Roma" trafiona została dwoma bombami, z których jedna detonowała w kotłowni, zaś druga w komorze amunicyjnej. Śmierć poniosło 1254 członków załogi.

"Impero"

"Impero", mimo że wodowany, nigdy nie wszedł do służby. W czerwcu 1940 roku przerwano prace wykończeniowe w Genui i skierowano okręt do Brindisi. Prace wznowiono w styczniu 1942 w Wenecji, potem w Trieście. Tam został przejęty przez Niemców we wrześniu 1943 roku. Ciężko uszkodzony przez amerykańskie naloty, nie był remontowany i został złomowany w 1950 roku.

Dane techniczne:

Littorio Vittorio Veneto Roma Impero
Wyporność standardowa: 41.337t 41.167t 41.650t
Wyporność pełna: 45.956t 45.750t 46.125t
Wymiary: 237,8 x 32,9 x 9,6-10,5m 240,7 x 32,9 x 9,6-10,5m
Uzbrojenie: 9x381, 12x152, 12x90, 20x37, 20x20
Od 1942: dodatkowo 4x120 i 8-12x20
Samoloty: 2 + 1 katapulta
Opancerzenie: Burty: 60-350mm + 36mm
Pokłady: 36-45mm +12 + 70-162mm
Wieże artylerii głównej: przód 290mm, góra 100mm, boki 210mm, barbety 350mm
Wieże artylerii średniej: przód 135mm, góra 35mm, boki 60mm
Stanowisko dowodzenia: 60-250mm
Napęd: 8 kotłów opalanych olejem opałowym, 4 zespoły turbin parowych, 4 śruby, 3 stery
Moc układu napędowego: 140.000KM
Prędkość maksymalna: 30w
Maksymalna prędkość osiągnięta na próbach: 31,3-31,4w
Zapas paliwa: 4.000t
Zasięg: 4.500mil przy 16 węzłach


Okręt Rozpoczęcie budowy Wodowanie Wejście do służby Stocznia
Littorio 28.10.1934 25.07.1937 28.04.1940 Cantieri Ansaldo, Genova (Genua)
Vittorio Veneto 28.10.1934 22.08.1937 6.05.1940 Cantieri Riuniti dell' Adriatico, San Marco, Triest
Roma 18.09.1938 9.06.1940 14.06.1942 Cantieri Riuniti dell' Adriatico, San Marco, Triest
Impero 14.05.1938 15.11.1939 - Cantieri Ansaldo, Genova (Genua)

Źródło:
Głownie "Pancerniki II Wojny Światowej", C. Szostkiewicz, oraz kilka stron w internecie.