Warning: pg_result(): Unable to jump to row 0 on PostgreSQL result index 5 in /usr/home/lapti/domains/strategie.com.pl/public_html/keywords/keywords.php on line 229 Warning: pg_result(): Unable to jump to row 0 on PostgreSQL result index 5 in /usr/home/lapti/domains/strategie.com.pl/public_html/keywords/keywords.php on line 231 Warning: pg_exec(): Query failed: ERROR: syntax error at end of input LINE 1: ...wiadomosci) as ilosc FROM wiadomosci WHERE id_main_parenta= ^ in /usr/home/lapti/domains/strategie.com.pl/public_html/keywords/keywords.php on line 232 Warning: pg_result() expects parameter 1 to be resource, boolean given in /usr/home/lapti/domains/strategie.com.pl/public_html/keywords/keywords.php on line 233 Szwedzki pancernik Tapperheten - Cybernetyczna Gildia Strategów
[rysunek] [rysunek]  
Logo Mapa

  [rysunek]  
Strona główna
Autorzy
O stronie
Regulamin
Pobór
Faq
Stratedzy
  
Aktualności
Akademia
Taktyka i strategia
Armie świata
Technika
Zbrojownia
Słynne postacie
Odznaczenia
Terroryzm
Galeria
Kantyna
Leksykon
Biblioteka
Forum dyskusyjne
Linki
 
     




Copyright © 1997 - 2002
Cybernetyczna Gildia Strategów.

Wszelkie prawa zastrzeżone.
All rights reserved.
Hosting: Dualcore.pl

Sponsor:
Program do pożyczek

Blog technologiczny

Zbrojownia

Szwedzki pancernik Tapperheten

Autor: Szpila

Tappeerheten w kamuflażu, 1944 rok Kontrakt na budowę tej jednostki podpisano z Kockums dnia 12.10.1899 z czasem dostawy określonym na 24 miesiące. Okręt zwodowano 7.11.1901r. Podczas pięciogodzinnych prób dnia 4.03.1903 uzyskano przeciętną moc wynoszącą 5888 KM oraz prędkość 17,7 węzła. Raz zanotowano nawet moc 6000 KM.

Nazwa również była tradycyjna; poprzednio nosił ją 62 działowy okręt liniowy zbudowany przez Chapmana w Karlskronie w 1785 r.(po polsku: "Odwaga"). Interesująca jest zbieżność niektórych faktów, mianowicie tego, iż w obu wypadkach identyczne nazwy nosiły okręty takiego samego typu, tej samej serii, i zbudowane na podstawie planów tego samego konstruktora. Poza tym analogie się kończą; pancerniki typu Äran nie oddały ani jednego strzału w akcji bojowej, w przeciwieństwie do drewnianych żaglowców, które aktywnie zwalczały flotę rosyjską na Bałtyku, nie licząc innych epizodów.

Najpoważniejszym wydarzeniem w historii Tapperheten było jego wejście na mieliznę Stalbádans (wg innych danych Norrbadan) w pobliżu Sandhamn dnia 28.01.1914 r. Pomimo wysiłków okręt pozostał tam przez pół roku, zachowując szczelność w większości przedziałów, co nadało mu pierwszy przydomek "Fastigheten" ("Trwałość"). Dopiero 10.07.1914 udało się okręt ściągnąć z mielizny i przeprowadzić szybki remont. Pomimo ciężkich doświadczeń kadłub pozostawał w zadziwiająco dobrym stanie. Równocześnie przeprowadzono modernizację okrętu i już 26.10.1914 mógł on znowu wejść w skład floty obrony wybrzeża, co było bardzo pożądane ze względu na toczącą się wojnę. Koszta ściągania oraz remontu były bardzo duże 1.340.808 koron (parlament musiał podjąć specjalną uchwałę), a cała sprawa znalazła swój finał przed sądem.

W 1927 r. pancernik otrzymał nowe, nie tak bardzo już zaszczytne przezwisko. Po utracie kotwicy w kanale La Manche zyskał nieoficjalną nazwę "Tappaankarheten" ("Kotwicogubienie").

Okręt nie był przezbrajany przez 12 lat, zanim w momencie wybuchu II wojny światowej nie wszedł ponownie do czynnej służby. W latach 1939-40 otrzymał nowe uzbrojenie przeciwlotnicze podobnie jak Äran. W latach 1943-44 wchodził w skład Eskadry Sztokholmskiej, lecz w rok po tym wrócił do Karlskrony.

Wycofano go 13.06.1947 r., a w 1952 r. sprzedano dla AB Vring, które to przedsiębiorstwo złomowało okręt Oxelösund