Warning: pg_result(): Unable to jump to row 0 on PostgreSQL result index 5 in /usr/home/lapti/domains/strategie.com.pl/public_html/keywords/keywords.php on line 229 Warning: pg_result(): Unable to jump to row 0 on PostgreSQL result index 5 in /usr/home/lapti/domains/strategie.com.pl/public_html/keywords/keywords.php on line 231 Warning: pg_exec(): Query failed: ERROR: syntax error at end of input LINE 1: ...wiadomosci) as ilosc FROM wiadomosci WHERE id_main_parenta= ^ in /usr/home/lapti/domains/strategie.com.pl/public_html/keywords/keywords.php on line 232 Warning: pg_result() expects parameter 1 to be resource, boolean given in /usr/home/lapti/domains/strategie.com.pl/public_html/keywords/keywords.php on line 233 Szwedzki pancernik Oscar II - Cybernetyczna Gildia Strategów
[rysunek] [rysunek]  
Logo Mapa

  [rysunek]  
Strona główna
Autorzy
O stronie
Regulamin
Pobór
Faq
Stratedzy
  
Aktualności
Akademia
Taktyka i strategia
Armie świata
Technika
Zbrojownia
Słynne postacie
Odznaczenia
Terroryzm
Galeria
Kantyna
Leksykon
Biblioteka
Forum dyskusyjne
Linki
 
     




Copyright © 1997 - 2002
Cybernetyczna Gildia Strategów.

Wszelkie prawa zastrzeżone.
All rights reserved.
Hosting: Dualcore.pl

Sponsor:
Program do pożyczek

Blog technologiczny

Zbrojownia

Szwedzki pancernik Oscar II

Autor: Szpila

Pancernik Oscar II w Portsmouth w 1907 roku. Z prawej strony znany okręt liniowy adm. Nelsona - Victory Komitet ds. floty obradujący w 1901 r. miał na celu analizę dotychczasowej eksploatacji pancerników l klasy, zwłaszcza typu Äran, oraz podjąć decyzję o zmianach i modyfikacjach nowych okrętów. Stwierdzono wtedy, iż pancerniki szwedzkie dorównują podobnym okrętom innych flot, a nawet je przewyższają pod niektórymi względami, należałoby jednak dążyć do podwyższenia wartości bojowej okrętów budowanych w przyszłości. Powinny one być w stanie przeciwstawić się pancernikom jakiegokolwiek nieprzyjaciela, a także jego krążownikom pancernym. Oznaczało to w praktyce, iż szwedzkie okręty powinny górować prędkością nad nieprzyjacielskimi pancernikami, zaś uzbrojeniem nad krążownikami pancernymi. Wnioski te sprowadzały się do krótkiego powiedzenia: "Szybsze od silniejszych, silniejsze od szybszych".

Wysoka opinia o szwedzkich pancernikach może śmieszyć, jednak należy tutaj wziąć pod uwagę fakt, iż w Szwecji nie ma zwyczaju odnosić się krytycznie do własnych dokonań. Często prowadzi to do swoistej megalomanii, ponadto żaden z ich pancerników nie miał nigdy okazji nawiązać walki z jakimkolwiek przeciwnikiem.

Opracowane więc zostały plany okrętu odpowiadającego powyższym wymogom. Dla obniżenia kosztów sporządzono dwa zmodyfikowane plany, a w końcu można było wybierać spośród trzech propozycji:

  1. pancernika o wyporności 3950 ton, artylerii głównej składającej się z 2 dział kalibru 210 mm, prędkości 17 węzłów, cenie 6.225.800 koron;
  2. pancernika o wyporności 4218 ton, artylerii głównej składającej się z 2 dział kalibru 210 mm, prędkości 18 węzłów, cenie 6.631.000 koron;
  3. pancernika o wyporności 4800 ton, artylerii głównej składającej się z 4 dział kalibru 210 mm, prędkości 18 węzłów, cenie 7.762.000 koron.

Oscar II po modernizacji 1928-1929 r. Maszt rufowy obniżony W Królewskiej Komisji ds. Morskich brak było zgodności co do wyboru konstrukcji dwunastego szwedzkiego pancernika. Propozycja komisji z 1903 r. popierała alternatywę nr 3. Była to większa, silniej uzbrojona i opancerzona oraz szybsza wersja Äran. Minister ds. morskich chciał tańszej alternatywy nr 2. Została ona przyjęta przez Riksdag, który przyznał pierwsze 2 miliony koron na sumę opiewającą łącznie już na 7.085.500 koron. Król Oscar II wpłynął osobiście na zmiany w rysunkach komisji, polegające na uwzględnieniu pomieszczeń dla naczelnego dowódcy, oraz tzw. flagi, czyli sztabu floty. Dnia 22.05.1903 r. rysunki zostały zatwierdzone, zaś dnia 4.06.1903 r. nadano przyszłemu okrętowi nazwę Oscar II.

Po raz pierwszy po 80 latach okręt wojenny miał otrzymać imię panującego aktualnie władcy - poprzednio był to drewniany okręt liniowy Carl XIV Johan z 1824 r.

Dnia 10.09.1903 r. przyjęto ofertę stoczni Lindholmen opiewającą na 3.390.000 koron za budowę samego okrętu bez wyposażenia i uzbrojenia. Kontrakt podpisano 23.09.1903 r., a wkrótce potem położono stępkę. Wyporność okrętu wynosiła 4273 tony, z pełnym obciążeniem 4495 tony. Ten ostatni ciężar rozkładał się w następujący sposób: kadłub 1025 ton = 25,8 %, pancerz 987 ton = 24,8 %, uzbrojenie z amunicją 594 tony = 14,9 %, maszyny itp. 640 ton = 16,1 %, wyposażenie 648 ton = 16,3 %, załoga oraz zapasy 86 ton =2,1 %. Do tego dochodziło 5000 ton węgla oraz 15 ton wody.

Wymiary okrętu były następujące: długość na konstrukcyjnej linii wodnej 95,6 m, największa szerokość 15,42 m, zanurzenie konstrukcyjne od linii wodnej do dolnej krawędzi stępki 5,13 m, największe zanurzenie 5,56 m.

Zespół napędowy składał się z dziesięciu kotłów typu Yarrow umieszczonych w trzech kotłowniach oraz z dwóch stojących czterocylindrowych maszyn parowych potrójnego rozprężania z zakładów Motała, napędzających dwie czteroskrzydłowe śruby o średnicy 4 m i skoku 4,5 m i o liczbie 150 obr./min. Energii elektrycznej dostarczały cztery generatory o mocy 28 kW, i napięcie 70 V. Moc maszyn wynosiła 9400 KM, zaś prędkość konstrukcyjna 17,8 węzła. Na próbach dnia l5.12.1906 r. podczas trzech godzin uzyskano przeciętną prędkość 18,36 węzłów przy mocy 9496 KM. Prędkość maksymalna wyniosła 18,98 węzła. Przy maksymalnym zapasie węgla 500 ton (norm. 350 ton) zasięg jednostki wynosił 1100 Mm przy prędkości 17,8 w., a 3550 Mm przy prędkości 11 w.

Uzbrojenie składało się z dwóch dział artylerii ciężkiej kalibru 210 mm typu M/ 98 w dwóch pojedynczych wieżach ustawionych na dziobie oraz na rufie, ośmiu dział kalibru 152 mm typu M/03 w czterech podwójnych wieżach, dziesięciu dział kalibru 57 mm typu M/89 B, trzech dział kalibru 37 mm typu M/98 B dla słupów parowych, oraz dwóch podwodnych wyrzutni torped kalibru 457 mm umieszczonych po obu burtach pod kątem 90° do płaszczyzny symetrii kadłuba. Uzbrojenie uzupełniały cztery reflektory o średnicy 90 cm typu Schuckerta.

Pancerz ruchomych części wież pochodził od Kruppa w Essen, a pozostały pancerz od Schneider'a & Co, w Le Creusot. Grubość pancerza linii wodnej na śródokręciu wynosiła 150 mm, zmniejszając się do 100 mm ku dziobowi i ku rufie. Szerokość pasa wynosiła 1,8 m. Ponad pancerzem linii wodnej leżał pancerz cytadelowy o długości 23 m. Był to w ogóle pierwszy pancernik szwedzki z pancerzem cytadelowym o grubości 100 mm. Za tym pancerzem znajdowały się windy wież 152 mm oraz urządzenia podajnikowe, windy do dział 57 mm oraz ciągi odprowadzające spaliny z kotłów do kominów. Grubość pancerza barbet dział artylerii od 130 do 190 mm. Odległość pomiędzy wieżami liczyła 53,5 m (56% długości kadłuba). Barbety dział artylerii średniej posiadały pancerz 100 mm ze stali chromoniklowej, ruchome wieże miały pancerz o grubości od 60 do 125 mm.

Ciężar salwy burtowej wynosił 250 kg. Kierowanie ogniem odbywało się przy pomocy rur głosowych oraz telefonów artyleryjskich z centralą.

Łączna grubość pokładu na śródokręciu wynosiła 37 mm (22 mm + 15 mm, płyty stalowe). Schodził on ukośnie ku dolnej krawędzi pancerza linii wodnej, i tam jego grubość wynosiła 35+15 mm = 50 mm. Pancerz wieży bojowej gruby był na 157 mm, pomost szefa eskadry, czyli dowódcy floty wybrzeża 100 mm, pozostałe części pomostu i pozostałe pokłady grube były od 10 do 57 mm.

Załoga liczyła 326 ludzi, jako okręt flagowy Oscar II zabierał 335 ludzi (dodatkowo 9 oficerów sztabowych).

Pancernik został zwodowany dnia 6. 06. 1905 roku i był jedyną jednostką tego typu z trzema kominami. Prace wykończeniowe przeciągały się na skutek strajków stoczniowców, lecz jesienią 1906 r. można było rozpocząć próby. Tzw. próba oficjalna odbyła się 23.09.1906 r., zaś próba dostawcza 3.04.1907 r. Stwierdzono wówczas pewne tzw. niedogodności. Były one następujące:

  1. Podczas strzelania dziobowym działem 210 mm w kierunku rufy luki przednich wież 152 mm musiały być zamknięte;
  2. Podczas strzelania z przednich wież 152 mm podniesionych do najwyższego możliwego kąta wytwarzały się takie ilości gazów prochowych, iż przebywanie na pomoście bojowym było "ryzykowne". Konieczne było przedsięwzięcie specjalnych środków;
  3. Podobne problemy występowały w przypadku strzelania z maksymalnie podniesionych tylnych dział wież 152 mm, jako że wówczas przebywanie na stanowisku dowodzenia szefa eskadry było utrudnione. Następnie stwierdzono, iż transport amunicji do wież 152 mm był na tyle źle rozwiązany, iż ograniczało to szybkostrzelność.

Oscar II często otrzymywał zadania reprezentacyjne. W sierpniu 1907 r. udał się na wizytę do Cowes oraz Portsmouth w ramach pierwszego dywizjonu eskadry wybrzeża. W 1911 r. na jego pokładzie król Gustaf V udał się na oficjalną wizytę do Niemiec.

W 1918 r. okręt uczestniczył w ekspedycji na Wyspy Alandzkie dla ochrony tamtejszej ludności przed wojskami bolszewickimi. Pierwszym okrętem szwedzkim przybyłym tam 14 lutego był pancernik Thor, zaś 20 lutego na redzie Ekerö zakotwiczył nowy pancernik Sverige oraz Oscar II pod dowództwem Najwyższego Dowódcy Ploty Wybrzeża. Wysadzono desant, który zajął część terytorium wysp. 24 lutego siły te zostały wzmocnione (chociaż w tym wypadku to raczej eufemizm) kanonierką Svensksund z załogą wzmocnioną przez siły królewskiej gwardii przybocznej. Oscar II pozostawał tam do końca kwietnia, po czym przeszedł do Mariehamn, skąd powrócił do kraju w połowie maja.

Okręt ten przetrwał najdłużej ze wszystkich szwedzkich pancerników obrony wybrzeża. W czasie swojego istnienia przeszedł cztery poważne modernizacje. W latach 1910-11 pojawił się na nim maszt trójnożny z marsem. W 1916 r. usunięto tzw. nawisy nad wieżami dział 152 mm, a pomost manewrowy oraz przedni maszt przesunięto nieco w kierunku rufy. Podczas pierwszej wojny światowej dwa działa 57 mm zastąpiono działami plot. 57 mm typu M/89 B. W latach 1928-29 odcięto górną część masztu rufowego. Tuż przed wybuchem drugiej wojny światowej w latach 1938-39 postarano się uczynić z Oscara II jednostkę powtórnie zdatną do użytku bojowego. Zastosowano nowy system kierowania ogniem, dodano nowy mars z dalmierzem centralnym, wszystkie stare działa kalibru 57 mm zostały usunięte i zastąpione przez działa plot.- były to cztery działa 57 mm typu M/ 38, dwa działa 25 mm typu M/32, oraz dwa podwójne km 8 mm typu M/36. Następnie wymieniono wszystkie dziesięć kotłów na osiem opalanych węglem oraz dwa przednie opalane ropą. Do wyposażenia doszły m.in.: żyrokompas, trał parawanowy, echosonda oraz trzy nowoczesne reflektory. W momencie powtórnego wejścia pancernika do służby w listopadzie 1939 r. jego wyporność wynosiła 4400 ton, z pełnym obciążeniem 4850 ton, przy zanurzeniu wynoszącym 5,7 m.

Służba Oscara II zakończyła się z chwilą zamilknięcia salw II wojny światowej. Oficjalnie został on jednak wycofany dopiero 24.02.1950 r., zaś od 1952 r. pozostawał zakotwiczony jako okręt ćwiczebny dla służb ratowniczych w Harsfjärden w Berga. Sprzedano go za sumę 850.000 koron dnia 11.09.1974 r. firmie Skrot- & Avfallsprodukter w Göteborgu, która przeprowadziła złomowanie.