Warning: pg_result(): Unable to jump to row 0 on PostgreSQL result index 5 in /usr/home/lapti/domains/strategie.com.pl/public_html/keywords/keywords.php on line 229 Warning: pg_result(): Unable to jump to row 0 on PostgreSQL result index 5 in /usr/home/lapti/domains/strategie.com.pl/public_html/keywords/keywords.php on line 231 Warning: pg_exec(): Query failed: ERROR: syntax error at end of input LINE 1: ...wiadomosci) as ilosc FROM wiadomosci WHERE id_main_parenta= ^ in /usr/home/lapti/domains/strategie.com.pl/public_html/keywords/keywords.php on line 232 Warning: pg_result() expects parameter 1 to be resource, boolean given in /usr/home/lapti/domains/strategie.com.pl/public_html/keywords/keywords.php on line 233 Szwedzki pancernik Äran - Cybernetyczna Gildia Strategów
[rysunek] [rysunek]  
Logo Mapa

  [rysunek]  
Strona główna
Autorzy
O stronie
Regulamin
Pobór
Faq
Stratedzy
  
Aktualności
Akademia
Taktyka i strategia
Armie świata
Technika
Zbrojownia
Słynne postacie
Odznaczenia
Terroryzm
Galeria
Kantyna
Leksykon
Biblioteka
Forum dyskusyjne
Linki
 
     




Copyright © 1997 - 2002
Cybernetyczna Gildia Strategów.

Wszelkie prawa zastrzeżone.
All rights reserved.
Hosting: Dualcore.pl

Sponsor:
Program do pożyczek

Blog technologiczny

Zbrojownia

Szwedzki pancernik Äran

Autor: Szpila

Äran po przebudowie w latach 1908-1909 Kontrakt na budowę pancernika został podpisany 12.10.1899 r. i zawierał m.in. warunek dostawy w ciągu 26 miesięcy. Stępkę położono na Lindholmen w 1899 r, okręt został zwodowany dnia 14.08.1901 r. Rozkazem z 23.01.1900 postanowiono, iż Äran będzie posiadał pomieszczenia dla najwyższego dowództwa wraz ze sztabem. Poprzednikiem okrętu o tej samej nazwie (po polsku oznacza ona "Honor" ) był 62 działowy okręt liniowy konstrukcji wybitnego budowniczego Chapmana, zwodowany w Karlskronie w 1784 roku.

Dostawa pancernika przeciągnęła się o trzy miesiące. Dodatkowe trzy miesiące motywowano zmianami wprowadzanymi w trakcie budowy, m.in. pomieszczeniami dla sztabu, oraz koniecznością przystosowania okrętu do przebywania na nim dodatkowych osób także w okresie zimowym.

Maszyny parowe zbudowano w Motała Yerkstad. Na próbach przeprowadzonych 21.08.1902 uzyskano prędkość maksymalną 16,87 węzła oraz przeciętną moc 5913 KM podczas trzech godzin. Äran dostarczono 7.09.1902 r. Okręt poddawano mniej znaczącym modernizacjom w latach 1910 oraz 1914.

Äran krótko przed wybuchem II wojny światowej W latach 20. okręt został przeniesiony z Floty Wybrzeża (Kustflottan) do sił lokalnych (Eskadra Sztokhoimska). Z ważniejszych wydarzeń w historii jednostki w tym czasie można wymienić wejście na mieliznę dnia 30 kwietnia 1932 r. w Lindalssund w wewnętrznych szkierach Sztokholmu. Było to rezultatem uszkodzenia maszynki sterowej. Okręt nagle zrobił zwrot o 90 stopni, lecz z mielizny udało mu się zejść o własnych siłach. Jeden z przedziałów został zalany wodą. Remont trwał przez trzy tygodnie. Wkrótce potem nastąpił podobny wypadek na pełnym morzu i pancernik przy pomocy steru ręcznego powrócił do Hársfjärden.

Po sześcioletniej przerwie w eksploatacji okręt został przebudowany w 1939 r. Artyleria ciężka oraz średnia otrzymała wspólny system kierowania ogniem. Wszystkie działa kalibru 57 mm zostały usunięte, zaś na ich miejsce ustawiono cztery działa plot kalibru 57 mm typu M/38 oraz dwa automatyczne działa plot kalibru 25 mm typu M/32. W rok później dodano dwa działa plot kalibru 40 mm typu M/36, a także dwa podwójnie sprzężone km 8 mm typu M/36. Usunięto wtedy wyrzutnie torped.

Od końca 1942 r. Äran służył w roli pływających koszar, a wycofano go dnia 13.06.1947 r. W 1951 r. został sprzedany dla Marinverkstädemaw Karlskronie, które pocięły go częściowo na złom. Reszta kadłuba została sprzedana jako ponton, i zatonęła podczas holowania dnia 1.11.1968 r. koło Faikenberg. Dzięki temu jest to jedyny szwedzki pancernik obrony wybrzeża chociaż częściowo zachowany, jakkolwiek dostęp do niego jest utrudniony ze względu na 32 metrową głębokość.