Warning: pg_result(): Unable to jump to row 0 on PostgreSQL result index 5 in /usr/home/lapti/domains/strategie.com.pl/public_html/keywords/keywords.php on line 229 Warning: pg_result(): Unable to jump to row 0 on PostgreSQL result index 5 in /usr/home/lapti/domains/strategie.com.pl/public_html/keywords/keywords.php on line 231 Warning: pg_exec(): Query failed: ERROR: syntax error at end of input LINE 1: ...wiadomosci) as ilosc FROM wiadomosci WHERE id_main_parenta= ^ in /usr/home/lapti/domains/strategie.com.pl/public_html/keywords/keywords.php on line 232 Warning: pg_result() expects parameter 1 to be resource, boolean given in /usr/home/lapti/domains/strategie.com.pl/public_html/keywords/keywords.php on line 233
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
Zbrojownia Szwedzki pancernik Äran Autor: Szpila ![]()
Dostawa pancernika przeciągnęła się o trzy miesiące. Dodatkowe trzy miesiące motywowano zmianami wprowadzanymi w trakcie budowy, m.in. pomieszczeniami dla sztabu, oraz koniecznością przystosowania okrętu do przebywania na nim dodatkowych osób także w okresie zimowym. Maszyny parowe zbudowano w Motała Yerkstad. Na próbach przeprowadzonych 21.08.1902 uzyskano prędkość maksymalną 16,87 węzła oraz przeciętną moc 5913 KM podczas trzech godzin. Äran dostarczono 7.09.1902 r. Okręt poddawano mniej znaczącym modernizacjom w latach 1910 oraz 1914.
Po sześcioletniej przerwie w eksploatacji okręt został przebudowany w 1939 r. Artyleria ciężka oraz średnia otrzymała wspólny system kierowania ogniem. Wszystkie działa kalibru 57 mm zostały usunięte, zaś na ich miejsce ustawiono cztery działa plot kalibru 57 mm typu M/38 oraz dwa automatyczne działa plot kalibru 25 mm typu M/32. W rok później dodano dwa działa plot kalibru 40 mm typu M/36, a także dwa podwójnie sprzężone km 8 mm typu M/36. Usunięto wtedy wyrzutnie torped. Od końca 1942 r. Äran służył w roli pływających koszar, a wycofano go dnia 13.06.1947 r. W 1951 r. został sprzedany dla Marinverkstädemaw Karlskronie, które pocięły go częściowo na złom. Reszta kadłuba została sprzedana jako ponton, i zatonęła podczas holowania dnia 1.11.1968 r. koło Faikenberg. Dzięki temu jest to jedyny szwedzki pancernik obrony wybrzeża chociaż częściowo zachowany, jakkolwiek dostęp do niego jest utrudniony ze względu na 32 metrową głębokość. |