Warning: pg_result(): Unable to jump to row 0 on PostgreSQL result index 5 in /usr/home/lapti/domains/strategie.com.pl/public_html/keywords/keywords.php on line 229 Warning: pg_result(): Unable to jump to row 0 on PostgreSQL result index 5 in /usr/home/lapti/domains/strategie.com.pl/public_html/keywords/keywords.php on line 231 Warning: pg_exec(): Query failed: ERROR: syntax error at end of input LINE 1: ...wiadomosci) as ilosc FROM wiadomosci WHERE id_main_parenta= ^ in /usr/home/lapti/domains/strategie.com.pl/public_html/keywords/keywords.php on line 232 Warning: pg_result() expects parameter 1 to be resource, boolean given in /usr/home/lapti/domains/strategie.com.pl/public_html/keywords/keywords.php on line 233
|
Technika Bezpilotowe środki pola walki w siłach zbrojnych USA cz.2 Autor: Rogalla Część 2 - TeraźniejszośćDo czasu konfliktu w Zatoce Perskiej, siły zbrojne USA polegały na dwóch rodzajach środków rozpoznania: załogowych statkach powietrznych oraz satelitach. Załogowe statki powietrzne, takie jak SR-71, U-2, JSTARS, AWACS, Guardrail, ES-3, ATARS czy wreszcie rozpoznawcze wersje samolotów taktycznych, dają dużą ilość danych wizualnych (i nie tylko) o wysokiej rozdzielczości, bardzo łatwo dają się wprzęgnąć w różnorakie scenariusze taktyczne i mogą pozostawać, praktycznie nad celem (zasięg urządzeń rozpoznania) wiele godzin, do granicy wytrzymałości załogi (przyjmuje się 8 godzin). Jednak właśnie granica wytrzymałości załogi oraz związane z problemem ludzkim dodatkowe cechy negatywne, takie jak: narażanie członków załogi na skutki przeciwdziałania przeciwnika, czy same ograniczenia projektowe wynikające z wariantu załogowego, są właśnie najpoważniejszymi wadami załogowych środków rozpoznania powietrznego. Rozpoznanie satelitarne daje zasięg globalny, jednak poprzez zwykłe prawa mechaniki orbitalnej, pokrycie danego terenu jest z reguły ograniczone do maksimum 20 minut, 3-4 razy dziennie, w zależności od szerokości geograficznej celu oraz danych orbity satelity.
Próby przyporządkowania poszczególnych systemów rozpoznania satelitarnego dowódcom szczebla taktycznego, podczas wojny w Zatoce perskiej, ze względu na ogrom danych oraz minimalne możliwości ich obróbki polowej, skończyły się mało przyjemnym "szumem informacyjnym". Dodatkowo, ze względu na stałość parametrów orbity, środki te są łatwe do biernego zakłócenia, co ostatnio potwierdzone zostało, po raz kolejny w Jugosławii. We wspomnianym już konflikcie z Irakiem, powrócono właśnie do koncepcji wykorzystania bezpilotowych środków rozpoznania powietrznego. Głównym zwycięstwem systemu Pioneer nie było dostarczenie danych o wysokiej rozdzielczości, gdyż tych z wysokości 1670 metrów, korzystając z urządzeń video, nie był w stanie dostarczyć lecz wpłynięcie na zmianę stanowiska dowódców taktycznych, wobec użycia środków bezpilotowych. Prawdziwy renesans środków bezpilotowych był bezpośrednim wynikiem udanego wykorzystania systemu Predator w trakcie działań wojennych prowadzonych przez byłe republiki Jugosławii. The Defense Airborne Reconnaissance Office - DARO
DARO czuwa nad wzajemną kompatybilnością systemów oraz rozwojem poszczególnych technologii rozpoznania. Docelowy model rozpoznania z wykorzystaniem UAVs składa się z dwóch głównych członów: taktycznego (dwa systemy: Outrider oraz Predator) oraz HAE (High Altitude Long Endurance- wysokościowe środki rozpoznania o dużym zasięgu), składający się z systemów Global Hawk (Tier II plus) oraz DarkStar (Tier III minus), oba programy rozwijane są przez DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency). Człon HAE to środki rozpoznania przyporządkowane szczeblowi operacyjnemu, zaś środki taktyczne mają być pod bezpośrednią kontrolą dowódców szczebla taktycznego (sytuacja nie jest wcale nowa, podobny system, już w połowie lat 60-tych przyjęli Rosjanie, dodając w wielu wypadkach bataliony dronów rozpoznawczych do korpusów, w tym trzeba zaznaczyć iż mimo dość sztywnej struktury dowodzenia, najczęściej UAVs wykonują zadania na rzecz związków taktycznych wielkości batalionu). Różnice pomiędzy poszczególnymi członami są dość wyraźne, HAE dostarczać mają dane głownie w postaci zdjęć ("still frame") w całym dostępnym spektrum fal, zaś taktyczne UAVs skupić się mają na dostarczaniu obrazu video pola walki. Także w samej istocie bazowania tkwi duża różnica, jako że systemy HAE mają bazować na lotniskach zaś taktyczne, korzystając z mobilnych platform, mają się przemieszczać wraz z wojskami. Outrider
Outrider został przetestowany przez związki 4 Dywizji Piechoty Zmechanizowanej, w Fort Hood, Texas, w 1997 roku, po czym wprowadzony na wyposażenie. Planuje się budowę 61 systemów, składających się z 244 pojazdów.
Predator
Użyte łącze pozwala na natychmiastowe przeprogramowanie środków rozpoznania oraz trasy lotu, w zależności od chwilowych potrzeb dowódców szczebla taktycznego. Ponieważ wyposażony jest, podobnie jak samoloty w urządzenia odladzające, może operować w każdych warunkach atmosferycznych, ponadto użycie komercyjnych komponentów elektronicznych niweluje ryzyko dostania się w ręce nieprzyjaciela niepożądanych technologii, jeżeli pojazd zostałby zniszczony. GCS składa się z operatora/pilota, operatora zasobnika rozpoznawczego oraz dwóch analityków i specjalistów łączności. System zapewniający całodobowe rozpoznanie taktyczne zawiera w sobie 3-4 pojazdy, jedną GCS oraz 28 ludzi obsługi.
Dane rozpoznania systemu, implementowane są do systemu C4I poprzez system TROJAN SPIRIT II (SATCOM) i bramkę X.778 (rozwinięcie bramki łącza SC11 z US Navy). Aby zapewnić przekaz danych , w czasie zbliżonym do rzeczywistego, do wszystkich zainteresowanych dowódców, używa się wymiennie Joint Broadcast System (JBS- Wspólny System Transmisji Danych Dla Wszystkich Rodzajów Sił Zbrojnych) albo bramki TS II w Fort Belvoir, Virginia lub obu. Głównym dostawcą systemu jest General Atomics z San Diego. Obecnie systemy Predator są operacyjnie używane przez 11 dywizjon Rozpoznania US Air Force, którego macierzystą bazą jest Nellis AFB. Predator w Bośni
Niestety, nie wyposażony jeszcze w urządzenia umożliwiające działalność w każdych warunkach atmosferycznych, był praktycznie nie-operacyjny w warunkach silnych wiatrów, opadów, czy też dużego zachmurzenia. Po raz drugi, Predatory pokazały się w Bośni w marcu 1996 roku, wkrótce też, w listopadzie stracono następny pojazd, z powodu awarii silnika. Tym razem jednak, system został wyposażony już w docelowe urządzenia umożliwiające operacje w każdych warunkach atmosferycznych, dzięki czemu gotowość operacyjna znacznie wzrosła. Mimo tych środków, podczas całej ewaluacji operacyjnej systemu, stwierdzono, iż pogoda jest głównym czynnikiem limitującym jego możliwości, gdyż na wszystkie zaplanowane misje, 17 procent trzeba było odwołać a 19 procent przerwano w trakcie wykonywania, wszystko przez warunki atmosferyczne. Dodatkowo, nie do końca przełamano niechęć dowódców kontrolujących obszary powietrzne do implementacji systemu. HAE UAVs
Systemy te zostały zaprojektowane z myślą o wykonywaniu zadań związanych z ewaluacją calów, zarówno przed uderzeniem jak i po, jak też z głębokim rozpoznaniem, także radioelektronicznym. Program został zainicjowany w 1994 roku, zaś decyzję w zakresie produkcji systemów mają zapaść na początku 2000 roku. Warto zauważyć, iż za wdrożenie systemu odpowiedzialny jest program USAF BIG SAFARI, ten sam, który wprowadził na wyposażenie drony systemu Lightning Bug, w 1960 roku. Global Hawk
Głównym dostawcą Global Hawk'a jest firma Teledyne Ryan Aeronautical z San Diego, California. Jak na razie opóźnienie programu nie przekracza 4 miesięcy, więc, najprawdopodobniej wejdzie on na wyposażenie około roku 2002. Głównym dostawcą jest grupa Lockheed Martin/Boeing . 29 marca 1996 roku, DarkStar wykonał pierwszy, całkowicie udany lot, jednak podczas drugiego, z 22 kwietnia 1996 roku, podczas startu doszło do niekontrolowanego zakłócenia wzdłużnego przepływu strug powietrza na skrzydłach, co spowodowało nagłe uniesienie się nosa pojazdu i w rezultacie jego rozbicie.
DarkStar
Bardzo ciekawą cechą wyposażenia pojazdu, jest, w wypadku użycia pakietu SAR, działanie w tzw. cichym trybie pracy radaru, praktycznie niewykrywalnym dla czujników przeciwnika, podobnym trybem pracy cechuje się radar samolotu F-22. W trybie poszukiwania, radar ten będzie miał możliwość przeszukiwania "wycinków" terenu o szerokości 10,3 km. Inną ciekawą własnością jest fakt iż urządzenia przeszukują wyłączenie teren na lewym trawersie pojazdu. |