Warning: pg_result(): Unable to jump to row 0 on PostgreSQL result index 5 in /usr/home/lapti/domains/strategie.com.pl/public_html/keywords/keywords.php on line 229 Warning: pg_result(): Unable to jump to row 0 on PostgreSQL result index 5 in /usr/home/lapti/domains/strategie.com.pl/public_html/keywords/keywords.php on line 231 Warning: pg_exec(): Query failed: ERROR: syntax error at end of input LINE 1: ...wiadomosci) as ilosc FROM wiadomosci WHERE id_main_parenta= ^ in /usr/home/lapti/domains/strategie.com.pl/public_html/keywords/keywords.php on line 232 Warning: pg_result() expects parameter 1 to be resource, boolean given in /usr/home/lapti/domains/strategie.com.pl/public_html/keywords/keywords.php on line 233
|
Armie Świata Lotnictwo MW RP Autor: Tomeczak Lata 1994-1995 były okresem przebudowy struktury lotnictwa Marynarki Wojennej. Jako pierwsze 1 listopada 1994 utworzono dowództwo Brygady Lotnictwa MW w Gdyni-Babich Dołach. W czasie uroczystości w Pucku, 15 lipca 1995 roku, brygada otrzymała nazwę wyróżniającą i patrona. Od tego dnia nosi nazwę Gdyńska Brygada Lotnictwa MW im. kmdr. por. pil. Karola Edwarda Trzaski-Durskiego. W pierwszej kolejności (do 1 stycznia 1995 roku) rozformowano 34 Pułk Lotnictwa Myśliwskiego, 18 Eskadrę Lotnictwa Ratowniczo-Łącznikowego i 42 Polowe Warsztaty Lotnicze (wszystki jednostki z Gdyni-Babich Dołów) a sformowano:
Dywizjon Lotniczy w Babich Dołach (eskadry A i B) dysponuje samolotami myśliwskimi MIG-21bis, szkolno-bojowymi MIG-21UM oraz szkolno-treningowymi TS-11 Iskra bis D. Eskadra C tego dywizjonu wykonuje zadania ratownicze (śmigłowce W-3RM Anakonda) oraz trasnportowo-łącznikowe (śmigłowce W-3 Sokół i samoloty AN-28). Od 15 lipca 1995 dywizjon nosi nazwę: 1 Pucki Dywizjon Lotniczy im. kmdr. por. pil. Edwarda Szystowskiego.
Jako ostatni 1 stycznia 1996 roku przeformowano 7 Pułk Lotnictwa Specjalnego w Siemirowicach w 3 Dywizjon Lotniczy i 5 Batalion Zabezpieczenia. Dywizjon Lotniczy jest wyposazony w samoloty rozpoznawcze TS-11R Iskra bis DF, szkolno-treningowe TS-11 Iskra bis DF, patrolowo-ratownicze An-28RM oraz An-2. 12 października 1996 roku 5 Batalion Zabezpieczenia otrzymał na lotnisku w Siemirowicach nowy sztandar.
Przy okazji pokazano zaprezentowano bardzo efektowany kamuflaż samolotów rozpoznawczych TS-11R Iskra z nowymi godłami kluczy. Świeżym elementem identyfikacyjnym jest też napis 'NAVY' na kadłubie samolotów TS-11 Iskra.
3 Dywizjon Lotniczy 1 lipca 1997 roku dywizjon miał na swoim wyposażeniu następujące samoloty:
Poniższe dane dotyczą 7 Pułk Lotnictwa Specjalnego przed przeformowaniem w 3 Dywizjon Lotniczy i 5 Batalion Zabezpieczenia.
Pułk (01.01.1995) miał na swoim uzbrojeniu 22 samoloty (w tym 14 o napędzie odrzutowym):
Głównym zadaniem 7. Pułku Lotnictwa Specjalnego MW jest prowadzenle lot6w rozpoznawczych i patrolowych nad Bałtykiem oraz udział w akcjach ratowniczych. PMW planuje zakup w WSK PZL-Mielec 8 samolotów patrolowo-ratowniczych AN28RM (nie Iicząc prototypu An-28B1R Bryza 1R). Zastąpią one w 2. eskadrze samoloty An-2M przeznaczone do wycofania. Samoloty l.eskadry TS-11 i TS-11 R Iskra pozostaną nadal w służbie, do czasu nowych zakupów sprzętowych i wypracowania nowej koncepcji użycia lotnictwa rozpoznawczego MW. Pułk stacjonuje obecnie na lotnisku II.kategorii w Siemirowicach (czasami określanym jako lotnisko w Cewicach). Główna droga startowa lotniska ma dlugość w granicach 2000-2500 m. Samoloty wykorzystują do ukrycia betonowe schrony, rozśrodkowane na terenie lotniska.
1 Pucki Dywizjon Lotniczy
1 lipca 1997 roku w skład dywizjonu wchodziły następujace samoloty:
Eskadra C:
Informacje poniższe dotyczą 34 Pułku Lotnictwa Myśliwskiego przed przeformowaniem w 1 Pucki Dywizjon Lotniczy.
Rozkazem ministra obrony narodowej z 10.12.1951 i rozkazem dowódcy MW z 31.12.1951 na lotnisku w Gdyni-Babich Dołach (na granicy miasta Gdynia) sformowano 34. Pułk Lotnictwa Myśliwskiego. Osiągnął on gotowość bojową z dniem 01.02.1952. Pułk powstał na bazie eskadry myśliwskiej 30.Pułku Lotnictwa Marynarki Wojennej. Początkowo pułk miał na uzbrojeniu samoloty myśliwskie Jak-9P lecz bardzo szybko został przezbrojony w odrzutowe samoloty MiG-15, a następnie licencyjne Lim-1, Lim-2, Lim-5 i Lim-5P. Samoloty Lim-5P będące kopią radzieckiego myśliwca MiG-l7PF były wyposażone w stację radiolokacyjną RP-5.
W 1994 roku 34.Pułk Lotnictwa Myśliwskiego MW w Gdyni-Babich Dołach składał się m.in. z:
Pułk do końca 1994 miał na swoim uzbrojeniu 39 samolotów (w tym 38 o napędzie odrzutowym):
Najważniejszym zadaniem 34.Pułku Lotnictwa Myśliwskiego w Gdyni-Babich Dołach jest udział w systemie obrony powietrznej Polski. W trakcie ewentualnej wojny wszystkie samoloty pułku będą wykonywać zadania w ramach tego systemu. Dopiero w dalszej kolejności do zadań pułku zaliczyć można rozpoznanie (za pomocą zasobników rozpoznawczych Saturn) i zwalczanie jednostek plywających nieprzyjaciela za pomocą bomb, niekierowanych pocisków rakietowych oraz działek pokładowych. Na wyposażeniu 34.Pułku nie ma kierowanych rakiet przeciwokrętowych (nie ma ich w całym polskim
lotnictwie). Pułk stacjonuje na lotnisku II. kategorii w Gdyni-Babich Dołach (tuż za granicami Gdyni). Główna droga startowa lotniska ma długość w granicach 2000-2500 m. Samoloty wykorzystują do ukrycia betonowe schrony, rozśrodkowane na terenie lotniska.
18. Eskadra Lotnictwa Ratowniczo-Łącznikowego
Obok zadań bojowych ważną rolę w lotnictwie morskim odgrywają zadania pomocnicze i specjalne. Do ich wykonywania już we 09.1946 Wojska Lotnicze przekazały DMW asmodzielny klucz łącznikowy. Składał się on początkowo z dwóch samolotów Po-2 i stacjonował w Pucku. W 1950 został on przebazowany na lotnisko w Gdyni-Babich Dołach. Wypełniał zadania łącznikowe na rzecz Dowództwa PMW.
Eskadra do końca 1994 miała na swoim uzbrojeniu 2 samoloty i 10 śmigłowców:
Zadania łącznikowe oraz transportowe dla całej PMW, a w szczególności jej dowództwa wypełniają obecnie w 18. Eskadrze dwa samoloty An-28 i dwa śmigłowce W-3 Sokół. W systemie ratownictwa działają cztery śmigłowce W-3RM Anakonda. Pojedynczy śmigłowiec Mi-2D jest powietrznym elementem dowodzenia (PED) PMW. Pozostałe trzy śmigłowce Mi-2RM pomimo iż są maszynami ratowniczymi nie wypełniają takich zadań. Dwa z nich służą do ustawiania zasłon dymnych i są określane jako Mi-2CH.
2 Dywizjon Lotniczy 1 lipca 1997 roku dywizjon posiadał w swoim składzie następujące śmigłowce:
Poniższe informacje dotyczą 40 Eskadry Śmiglowców Zwalczania Okrętów Podwodnych i Ratownictwa przed przeformowaniem w 2 Dywizjon Lotniczy.
Zgodnie z zarządzeniem szefa Sztabu Generalnego z 20.09.1962 na lotnisku w Darłowie z dniem 25.12.1962 sformowano 28. Eskadrę Ratowniczą. Utworzona ona została w ramach powietrznego systemu ratownictwa morskiego PMW. Początkowo na wyposażenie eskadry trafiły śmigłowce SM-1 i SM-2, będące licencyjnymi śmigłowcami Mi-1. W 1965 w 28. Eskadrze utworzono klucz śmigłowców ZOP uzbrojony w zakupione w ZSRR cztery śmigłowce Mi-4ME. W następnym roku eskadra otrzymała pierwsze samoloty patrolowo-ratownicze An-2, a później śmigłowce ratownicze Mi-2RM.
Eskadra (01.01.1995) miała na swoim uzbrojeniu 19 śmigłowców:
Zadania 40. Eskadry dokładnie określa jej pełna nazwa. W najbliżych latach śmigłowce ratownicze Mi-2RM, a w późniejszych ciężkie Mi-l4PS zostaną zastąpione przez ratownicze W-3RM Anakonda. Na 40. Eskadrze w przyszłości oparty będzie również punkt bazowania śmigłowców ratowniczych na zachodnim wybrzeżu (prawdopodobnie w Dziwnowie lub Goleniowie). Za kilka-kilkanaście lat zostaną wycofane ze służby śmigłowce ZOP Mi-l4PL. Możliwe iż zostaną zastąpione przez polskie śmigłowce ZOP Aligator zbudowane na bazie śmigłowca W-3 Sokóf/Anakonda. Eskadra stacjonuje na lotnisku w Darłowie. Lotnisko to jest V. klasy i ma główny pas startowy o długości mniejszej od 900 m. Jako iż 40. Eskadra ma obecnie na uzbrojeniu tylko śmigłowce, pas startowy nie jest niezbędny dla macierzystego sprzętu. Może on być wykorzystywany tylko przez lekkie samoloty jak An-2 czy An-28. Nie nadaje się on do wykorzystywania przez samoloty o napędzie odrzutowym. Śmigłowce ZOP 40.Eskadry mają jako godło czarnego aligatora niosącego dwie bomby, a śmigłowce ratownicze krzyż maltański oraz delfina z kołem ratowniczym. Uzupełnienia Zmiany po 1995 r. Brygada Lotnictwa MW Brygadą w 1995 r. dowodził kmdr Andrzej Jaworski. Brygada składa się z trzech dywizjonów lotniczych:
Uzupełnieniem jednostki będą bataliony logistyczne i dywizjon obsługi technicznej. 22 listopada 1996r.
Do 1. Puckiego Dywizjonu Lotniczego BLMW wcielono śmigłowiec PZL W-3 RM Anakonda ("0513") oraz samolot patrolowo-ratowniczy PZL An-28 RF do 3. Dywizjonu Lotniczego w Siemiowicach. - koszt 3,5 mln USD. Smigłowiec jest trzynastym egzemplarzem piątej serii śmigłowców W-3. Obecnie w PZL-Świdnik produkowana jest siódma seria. Jest on piątym śmigłowcem tego typu eksploatowanym w 1.
Puckim Dywizjonie Lotniczym BLMW. Śmigłowiec jako jedyny z tej piątki może latać w nocy z uzyciem przez pilotów okularów noktowizyjnych.
12 marca 1997r. W akcji ratowniczej śmigłowiec W-3 RM Anakonda z 1 Dywizjonu Lotniczego MW ("0512") uległ katastrofie. Zginęła cała załoga (2 pilotów i 2 członków załogi). 21 maja 1998r. Tego dnia zaprezentowano na lotnisku w Gdyni-Babich Dołach nowy śmigłowiec W-3RM "Anakonda". Ma on numer boczny 0813 i numer seryjny 360813. Śmigłowiec jest przeznaczony do poszukiwania rozbitków na morzu i ich ratowania. Nowoscia w MW jest system poszukiwania, wyposażony w kamerę termowizyjną. Pozwala ona wykryć na morzu obiekty (ludzi), których temperatura jest wyższa od temperatury otoczenia. Obraz z kamery piloci moga obserwować na specjalnym ekranie zamocowanym w kabinie. Nowy śmigłowiec po zakończeniu testów zostanie wcielony do służby w 1 Dywizjonie Lotniczym BLMW w Gdyni-Babich Dołach. W MW służą nastepujące śmigłowce: 0209, 0304, 0505, 0506, 0511, 0512+, 0513. |