Warning: pg_result(): Unable to jump to row 0 on PostgreSQL result index 5 in /usr/home/lapti/domains/strategie.com.pl/public_html/keywords/keywords.php on line 229 Warning: pg_result(): Unable to jump to row 0 on PostgreSQL result index 5 in /usr/home/lapti/domains/strategie.com.pl/public_html/keywords/keywords.php on line 231 Warning: pg_exec(): Query failed: ERROR: syntax error at end of input LINE 1: ...wiadomosci) as ilosc FROM wiadomosci WHERE id_main_parenta= ^ in /usr/home/lapti/domains/strategie.com.pl/public_html/keywords/keywords.php on line 232 Warning: pg_result() expects parameter 1 to be resource, boolean given in /usr/home/lapti/domains/strategie.com.pl/public_html/keywords/keywords.php on line 233 GO - najstarsza gra świata - Cybernetyczna Gildia Strategów
[rysunek] [rysunek]  
Logo Mapa

  [rysunek]  
Strona główna
Autorzy
O stronie
Regulamin
Pobór
Faq
Stratedzy
  
Aktualności
Akademia
Taktyka i strategia
Armie świata
Technika
Zbrojownia
Słynne postacie
Odznaczenia
Terroryzm
Galeria
Kantyna
Leksykon
Biblioteka
Forum dyskusyjne
Linki
 
     




Copyright © 1997 - 2002
Cybernetyczna Gildia Strategów.

Wszelkie prawa zastrzeżone.
All rights reserved.
Hosting: Dualcore.pl

Sponsor:
Program do pożyczek

Blog technologiczny

Akademia

GO - najstarsza gra świata

Autor: Eins

Gdzieś na dalekim wschodzie, jakieś 4000 lat temu, spotkało się kilku cwaniaków i postanowiło skomplikować sobie życie... I tak powstała ta gra, w której zawarta jest kwintesencja starożytnej kultury wschodu. Prosta, w swoich zasadach, ale jednocześnie dająca możliwość własnej i niepowtarzalnej ekspresji każdemu. Jest ona w naszych czasach narodową grą Japonii. Od dawna Japończycy toczą zażarty bój z Chińczykami o prymat. Na razie ale jeszcze teoche czasu i to się zmieni.

Zasady gry... - Wszystko jest bardzo proste i łatwe do opanowania.

GO jest dla dwóch graczy. Gra się na planszy z narysowanymi 19 liniami poziomymi i pionowymi co daje tylko :-) 361 skrzyżowań! Każdy gracz ma po 180 kamieni (tak się nazywają piony w go, gdyż kiedyś najłatwiej było znaleźć ten materiał w takiej ilości) - jeden czarne, drugi białe.

Gra polega na stawianiu na przemian przez graczy kamieni na skrzyżowaniach (zaczyna gracz mający czarne kamienie). Kamieni nie wolno przesuwać - Co się raz postawiło, to ma zostać!. Wygrywa ten z graczy, który otoczy swoimi kamieniami więcej terytorium na planszy.

wpe6.jpg (2707 bytes)Jeśli kamień lub grupa kamieni, np. białych, zostanie w trakcie gry otoczona przez kamienie przeciwnika lub brzeg planszy tak, ze wszystkie sąsiednie skrzyżowania zostały zajęte - czyli pion lub grupa nie ma już żadnego oddechu (Nie zajęte pola, graniczące z pionem lub grupą nazywamy oddechami)- to gracz, w tym przypadku czarny, zdejmuje takie kamienie z planszy i jako swoich jeńców odkłada do zakończenia partii.Np. sytuacja na diagramie obok Jesli czarnr zagrają w 1, zabiją białego piona



Jeśli po zakończeniu partii na terytorium gracza znajdują się kamienie przeciwnika, które są martwe, to pomimo wolnych oddechów takie kamienie również zostają zdjęte z planszy i dołączone do jeńców schwytanych przez tego gracza.

Kto wygrał - czyli to co najciekawsze!

Kiedy obaj gracze doją do wniosku, że nie ma więcej punktów do zdobycia na planszy - nastąpią trzy Pass-y (Jeżeli gracz nie chce wykonać ruchu mówi "Pass"):

  1. Rozpoczynamy wypełnienie dame (skrzyżowań nie należące do żadnego z graczy).
  2. Zdejmujemy martwe piony lub grupy (piony którym mogą być zabrane wszystkie oddechy).
  3. Wypełniamy zbitymi / zdjętymi pionami terytorium przeciwnika (np. Biały zabił 3 piony Czarne, to te piony wkłada w terytorium Czarnego).
  4. Liczymy pozostałe terytorium dla każdego z gracza.
  5. Porównujemy wyniki.

Jeszcze kilka drobiazgów:

Ko

image60.gif (3294 bytes) - zasada zabraniająca natychmiastowego odbicia kamienia jeśli prowadziłoby to do powtórzenia identycznej sytuacji na planszy. Białe mogą zbić czarny kamień grając w a, czarnym nie wolno w następnym posunięciu odbić kamienia grając w 1. Musza wykonać inne posunięcie, np. w b, po czym białe mogą zagrać w 1 co kończy ko. Jeśli białe zagrają jednak gdzie indziej wówczas czarne mogą odbić kamień grając w 1.




Oka, Oczy

image59.gif (5153 bytes)image58.gif (5657 bytes)- Na kolejnym rysunku mamy do czynienia z ciekawą sytuacją. Punkt "l" znajduje się wewnątrz łańcucha czarnych pionów. Biały pion postawiony w tym miejscu nie posiadałby żadnego oddechu - pion by żyć musi posiadać wolne oddechy. Jedyna sytuacją, w której możliwe jest postawienie piona w punkcie "l" ma miejsce w chwili gdy "l" jest ostatnim oddechem czarnego łańcucha (tzn. punkty a - k są zajęte przez białe piony). Formację pokazaną na rysunku nazywamy okiem. Oka; mogą być także większe.
Tu możemy zaobserwować sytuację jaka powstała po otoczeniu czarnego oka z poprzedniego rysunku wstawieniu w punkt 'a' piona '1'.

Żywa grupa

image61.gif (5404 bytes) - czarny łańcuch posiada dwa wewnętrzne oddechy. Jako, że w danym ruchu gracz dokłada po jednym pionie, zbicie takiego łańcucha jest niemożliwe. Łańcuchy otaczające duże terytoria posiadają tą właściwość, że podczas prób zbicia i obrony prawie niezależnie od naszej woli wykształcają dwa oka i stają się niezbijalne. O takich grupach mówimy, że są żywe (oznacza to, że nie można ich zbić).

Seki

image62.gif (2780 bytes) - Przykład ilustruje sytuacje, seki (termin japoński znaczajacy sytuacje patowa). Gracz, który pierwszy wykona posuniecie w I lub 1 traci swoje kamienie. Oczywiście żaden z przeciwników nie chce tam zagrać i obie grupy pozostają żywe, jednak żaden z graczy nie ma tutaj terytorium.

Dla tych co dotrwali do końca kilka użytecznych adresów do stron i ludzi, którzy w GO grają:

Na stronie wykorzystano diagramy jak i częśći tekstów Wojciecha Waszaka i Wojciech Szychowiaka. Wszelkie uawgi jak i zapytania można kierować do autora - Eins.