[rysunek] [rysunek]  
Logo Mapa

  [rysunek]  
Strona główna
Autorzy
O stronie
Regulamin
Pobór
Faq
Stratedzy
  
Aktualności
Akademia
Taktyka i strategia
Armie świata
Technika
Zbrojownia
Słynne postacie
Odznaczenia
Terroryzm
Galeria
Kantyna
Leksykon
Biblioteka
Forum dyskusyjne
Linki
 
     




Copyright © 1997 - 2002
Cybernetyczna Gildia Strategów.

Wszelkie prawa zastrzeżone.
All rights reserved.
Hosting: Dualcore.pl

Sponsor:
Program do pożyczek

Blog technologiczny

Zbrojownia

Rooikat 76

Autor: Spart-aX

W roku 1976 Siły Zbrojne RPA zdecydowały, że po 10 latach służby należy wycofać Elandy. Nowy pojazd miał spełniać nastepujące wymagania:

  • Zasięg ok. 1000 km w ciągu doby,
  • Średnia prędkość rozwijana podczas jazdy po bezdrożach miała wynosić ok. 50 km/h,
  • Musiał on być zdolny do kontynuacji jazdy po najechaniu na minę,
  • Jego uzbrojenie miało umożliwiać podjęcie walki z typowymi pojazdami bojowymi sąsiadów; BMP-1, PT-76, T-54/55 oraz T-62,
  • Jego armata miała mieć jak najmniejszy kaliber (to nie pomyłka),
  • Oprócz podejmowania walki w typowych sytuacjach musiał być zdolny do działań rozpoznawczych i wsparcia piechoty,
  • Musiał mieć zdolność do podejmowania akcji antypartyzanckich,
  • Powinien był być jak najmniej zależny od służb technicznych,

Po kilku latach prac z warsztatów wychodzą trzy konstrukcję. Wszystkie miały oznaczenie XDM. Pierwszy pojazd ważył 22 tony i był sześciokołowcem. Drugi z kolei miał zakładany na początku układ 8x8 i jego masa wzrosła do 28 ton. Miał podobne uzbrojenie jak pierwszy prototyp. Pojazd nr. 3 był skonstruowany jak nr.2 w układzie 8x8, jego wieża miał "pudełkowaty" koształt i zamontowano w nim potężniejszą armatę- kalibru 105 mm. Te czynniki wpłynęły na jego wagę, która teraz wynosiła ok. 30 ton. W połowie lat 80-tych zdecydowano, że do dalszych prób i testów zakwalifikowały się pojazdy oparte o prototyp nr. 2. Zamówiono 5 wozów ADM (zaawansowany prototyp). Po czterech latach rozpoczęła się produkcja seryjna Rooikat'a, a już po roku armia przyjęła do służby pierwsze wozy. Obecnie SADF ma do dyspozycji 242 pojazdy tego typu z czego 66 pozostaje w magazynach z powodu pokojowych układów z sąsiadami.

W skład uzbrojenia pojazdu wchodzi armata GT4 kalibru 76 mm i długości 62 kalibrów. Odrzut podczas strzału wynosi ok. 37 cm. Szybkostrzelność jest równa 6 strz./min. Zapas amunicji to 48 pociskow. Kąt podniesienia armaty wynosi od -10 do +20 stopni. Dodatkowe uzbrojenie to 2 karabiny MG-4 kalibru 7,62 mm z czego jeden jest sprężony z armatą. Zapas nabojów wynosi 3600 pociski. Po obydwóch stronach wieży jest po 6 wyrzutni granatów dymnych kalibru 81 mm.

Pojazd bojowy Rooikat 76 swoją konstrukcja może przypominać czołg. Jest on obecnie najcięższym wozem kołowym na świecie- waży 28 ton. W warunkach terenowych Afryki Południowej czołgi nie sprawdzają się gdyż są mało zwrotne, za wolne i ich układ jezdny nienadaje się na wyżynne tereny. Kołowce stanowią w tym rejonie główną siłę bojową ponieważ doskonale nadają się do przeprowadzania tzw. Rajdów czyli szybkich wypadów na teren wroga. I tu obnaża sie kolejny minus pojazdów gąsienicowych- są niestety o wiele głośniejsze. "Rysia" napędza 10-cio cylindrowy silnik, zamontowany z tyłu pojazdu, o mocy 563 KM. Rozpedza on pojazd do prędkości 120 km/h po drodze utwardzonej i do 50 km/h po bezdrożach. Zapas paliwa to 540 l paliwa, wystarcza on do przebycia wymaganego odcinka 1000 km. Przy prędkości 60 km/h wóz może pokonać rów o szerokości do 1 m. Przy bardzo niskiej szybkości Rooikat może przeforsować rów o 2 razy większej szerokości. Przeszkody pionowe nie moga byc większe niz 60 cm a głębokość brodzenia pojazdu nie przekracza 1,5 m. To niewątpliwie najlepsze "dziecko" południowo afrykańskich kostruktorów.

Dane techniczne Rooikat'a 76

  • Załoga: czteroosobowa
  • Masa: 2800 kg
  • Wymiary:
    • długość wraz z lufą: 8,2 m
    • długość kadłuba: 7,1 m
    • szerokość: 2,9 m
    • wysokość: 2,5 m
  • Uzbrojenie:
    • armata 76 mm
    • 2x karabiny maszynowe kalibru 7,62 mm
    • 2x po 6 granatników dymnych
  • Napęd: silnik 10-cio cylindrowy o mocy 563 KM, chłodzony cieczą
  • Prędkość: po drodze utwardzonej- 120 km/h, po bezdrozach 50 km/h

Na podstawie artykułu zamieszczonego w NTW.




Komentarze na forum (8 wiadomości) - dodaj swój
Ostatni dodany komentarz: