Warning: pg_result(): Unable to jump to row 0 on PostgreSQL result index 5 in /usr/home/lapti/domains/strategie.com.pl/public_html/keywords/keywords.php on line 229 Warning: pg_result(): Unable to jump to row 0 on PostgreSQL result index 5 in /usr/home/lapti/domains/strategie.com.pl/public_html/keywords/keywords.php on line 231 Warning: pg_exec(): Query failed: ERROR: syntax error at end of input LINE 1: ...wiadomosci) as ilosc FROM wiadomosci WHERE id_main_parenta= ^ in /usr/home/lapti/domains/strategie.com.pl/public_html/keywords/keywords.php on line 232 Warning: pg_result() expects parameter 1 to be resource, boolean given in /usr/home/lapti/domains/strategie.com.pl/public_html/keywords/keywords.php on line 233 F-82 Twin Mustang - Cybernetyczna Gildia Strategów
[rysunek] [rysunek]  
Logo Mapa

  [rysunek]  
Strona główna
Autorzy
O stronie
Regulamin
Pobór
Faq
Stratedzy
  
Aktualności
Akademia
Taktyka i strategia
Armie świata
Technika
Zbrojownia
Słynne postacie
Odznaczenia
Terroryzm
Galeria
Kantyna
Leksykon
Biblioteka
Forum dyskusyjne
Linki
 
     




Copyright © 1997 - 2002
Cybernetyczna Gildia Strategów.

Wszelkie prawa zastrzeżone.
All rights reserved.
Hosting: Dualcore.pl

Sponsor:
Program do pożyczek

Blog technologiczny

Zbrojownia

F-82 G Twin Mustang

Autor: Szpila

Twin Mustang Samolot F-82 Twin Mustang (Twin - podwójny) powinien był być znacznie wcześniej wyprodukowany niż to się stało tzn. równolegle z powstaniem samolotu myśliwskiego P51 Mustang. Mógłby wtedy on odegrać znaczną rolę w II wojnie światowej. W 1940 roku nie przewidywano, że za trzy lata potężne formacje bombowców będą bombardować terytorium III Rzeszy, Japonii i innych państw osi. Do osłony (eskorty) bombowce potrzebowały samolotów myśliwskich dalekodystansowych. Zadanie to z powodzeniem wykonywały myśliwce P38 Lightning czy P51 Mustang. Jednak udział w operacjach trwających dłużej niż 7 godzin ogromnie wyczerpywał pilotów. Zmęczeni piloci niejednokrotnie nie byli w stanie o własnych siłach opuścić kabiny.

Zaczęto wtedy myśleć o skonstruowaniu samolotu myśliwskiego przystosowanego do bardzo długich przelotów i mogącego pomieścić dwóch pilotów zmieniających się w czasie lotu. Po przejrzeniu wszystkich konstrukcji samolotów myśliwskich wybór padł na P51 Mustang. W listopadzie 1943 r. NAA złożyła oficjalną propozycję produkcji samolotu pod nazwą Twin Mustang. Miały to być dwa mustangi połączone ze sobą wspólnym skrzydłem centralnym i statecznikiem poziomym. Przed konstruktorami stał ogrom prac. Podstawową konstrukcję nowego samolotu oparto na Mustangu PSlH. Dobrą stateczność kierunkową zapewniono poprzez wydłużenie tylnej części dwóch kadłubów Mustangów o 145 cm, a płetwy stateczników pionowych znacznie powiększono. Zmieniono całe podwozie i wewnętrzne części skrzydeł. Ponieważ masa samolotu powiększyła się z 5448 kg do 10896 kg, znacznie zwiększono ilość zabieranego paliwa, 4 zbiorniki wewnętrzne umieszczono w skrzydłach i zabierały one 2180 1. Sekcja centralna płata została wzmocniona w celu przenoszenia ciężkich ładunków podwieszanych na jednym lub dwóch pylonach w tym odrzucanego zbiornika paliwa o pojemności 1173 litry. Skrzydła zewnętrzne także wzmocniono co pozwoliło na zamontowanie jeszcze dwóch pylonów na podobne ładunki. W centralnej części umieszczono również 6 karabinów MG 53-2 każdy po 440 naboi.

Twin Mustang W miarę kończenia całego projektu nowy samolot wyglądał coraz bardziej imponująco. Łączył zalety bojowe swego pierwowzoru (P51 Mustang) z długotrwałością lotu potrzebną do eskortowania nad Japonię bombowców dalekiego zasięgu - Superfortec Boeing B-29. Pierwszy lot na tym samolocie wykonano 15 kwietnia 1945 r. Masa samolotu z pełnym wyposażeniem bojowym wynosiła 8671 kg (bez uzbrojenia dodatkowego i zbiorników dodatkowych) prędkość 775,5 km/h na wysokości 7655 m, a zasięg bez zbiorników dodatkowych wynosił 2236 km. Mając takie możliwości Twin Mustang imponował zarówno w powietrzu jak i na ziemi. Mógł przewozić dużą liczbę karabinów, bomb i rakiet. Siłę ognia sześciu karabinów w centralnej części płata wzmocniono jeszcze przez dodanie ośmiu karabinów podwieszonych w zasobniku.

Ponieważ wojna zbliżała się już ku końcowi, samolot ten już nie był tak potrzebny i produkcję jego znacznie ograniczono. Pierwszy powojenny budżet USA na rozwój sił lotniczych był bardzo skromny i przewidywał wyprodukowanie 250 Twin Mustangów. Należało do nich 100 myśliwców bombardujących P82E, 100 myśliwców nocnych P82F i 50 myśliwców nocnych P82G i na tym produkcję zakończono. W 1948 roku zmieniono oznaczenie wojskowe samolotu z P-82 na F-28. W tym czasie F-82 były głównie wykorzystywane do lotów osłonowych razem z bombowcami B-29 oraz jako myśliwce nocne. W nocy F-82 znaczniej lepiej i szybciej wykonywały swoje zadania niż myśliwce P-61 Black Widow. Przykładem możliwości Twin Mustanga jest np. fakt iż w nocy z 27 na 28 lutego 1947r. myśliwiec P-82B "Betty Jo" w ciągu około 15 godzin przeleciał bez lądowania z Hawajów do Nowego Jorku. W czasie przelotu samolot ten wykorzystywał maksymalną moc ciągłą i pokonał odległość 8127 km przy średniej prędkości 550 km/h. Był to najdłuższy przelot bez lądowania dokonany na myśliwcu z silnikiem tłokowym.

Twin Mustang Jedną z wersji ciężkiego samolotu myśliwskiego Twin Mustang jest F-82 G wyposażony w duży radar SCR-720C, umieszczony pod centralnym płatem. Pełna masa startowa z dodatkowym uzbrojeniem tej wersji Twin Mustanga zwiększyła się do 11898 kg. Samoloty F-82 G pomalowane na czarno służyły w jednostkach stacjonujących na Pacyfiku począwszy od 347 Grupy Myśliwskiej. W dniu 25 czerwca 1950 r. kiedy rozpoczęła się Wojna Koreańska, 347 Grupa Myśliwska miała dwa dywizjony Twin Mustangów w Japonii i jeden na Okinawie. Weszły one do akcji w ciągu 24 godzin, startując z bazy AB Itazuke, skąd mogły dotrzeć do każdego zakątka Półwyspu Koreańskiego. Już w czasie pierwszych dni wojny samoloty F-82 G z 347 Grupy odniosły pierwsze zwycięstwa i tak 27 czerwca zestrzeliły nieprzyjacielskie samoloty: Ławoczkin Ła-7, Jakowlew Jak 9 i Jak 11. Przez cały okres Wojny Koreańskiej F-82 latały zarówno w dzień jak i w nocy biorąc głównie udział w akcjach szturmowych, w których spisywały się znakomicie. W 1953 zakończyła się Wojna Koreańska. W tym też roku odbył się ostatni lot samolotu F-82 G Twin Mustang z 449 dywizjonu (AW) stacjonującego w AFB Ladd na Alasce.

  • Dostawca: North American, USA
  • Funkcja: Myśliwiec
  • Załoga: 2
  • Na wyposażeniu od: 1945 r.


  • Napęd: silnik tłokowy Alison V-1710 134/145
  • Wymiary:
    • Rozpiętość skrzydeł: 15,62 m
    • Powierzchnia nośna: 124,36 m2
    • Długość: 11,91 m
    • Wysokość: 4,22 m

  • Masa własna: 7 263 kg
  • Normalna masa startowa: 11 755 kg
  • Pułap: 12 200 m
  • Prędkość max: 740 km/h
  • Promień działania bojowego: 1 600 km
  • Uzbrojenie: 6 karabinów MG 53-2 z zapasem amunicji 440 naboi każdy