Warning: pg_result(): Unable to jump to row 0 on PostgreSQL result index 5 in /usr/home/lapti/domains/strategie.com.pl/public_html/keywords/keywords.php on line 229 Warning: pg_result(): Unable to jump to row 0 on PostgreSQL result index 5 in /usr/home/lapti/domains/strategie.com.pl/public_html/keywords/keywords.php on line 231 Warning: pg_exec(): Query failed: ERROR: syntax error at end of input LINE 1: ...wiadomosci) as ilosc FROM wiadomosci WHERE id_main_parenta= ^ in /usr/home/lapti/domains/strategie.com.pl/public_html/keywords/keywords.php on line 232 Warning: pg_result() expects parameter 1 to be resource, boolean given in /usr/home/lapti/domains/strategie.com.pl/public_html/keywords/keywords.php on line 233
|
Zbrojownia Jagdpanzer VI Jagdtiger Ausf. B Sd. Kfz 186 Autor: Welen Projekt Jagdtigera (polującego Tygrysa) rozpoczą się w lutym 1943 i 20. października 1943 drewniany model został zaprezentowany Hitlerowi. Rolą Jagdtigera miało być wsparcie piechoty i walka z opancerzonymi pojazdami na dalekie dystnase. Dwa prototypy, pierwszy z zawieszeniem Porschego (8 kół jezdnych) i drugi z zawieszeniem Heschela (9 kół jezdnych), zostały ukończone w lutym 44. Na początku nazwano go Jagdpanzerem VI, ale później zmieniono go na Jagdtigera i otrzymał on numer Sd. Kfz 186. Produkcję planowano rozpocząć w grudniu 43 ale rozpoczęła się dopiero w lipcu 44, ponieważ produkcja Panter miała priorytet i produkcja Jagdtigera przebiegała powoli. W styczniu 45, produkcja Jagdtigera otrzymała priorytet, ale sytuacja na frontach nie pozwoliła na produkcję na pełną skalę. Jagdtiger bazował na kadłubie Tygrysa II i był uzbrojony w działo 128mm Pak 44L55 (wzięte od Maus) oraz dwa MG34 lub MG42 dla obrony przed piechotą i lotnictwem. Działo miało ograniczone poruszanie się do 10 stopni w płaszczyźnie poziomej. Działo to było najpotężniejszym i największym przeciwczołgowym działem użytym w akcji podczas II wojny światowej i mogło z łatwością niszczyć czołgi alintów z odległości przekraczającej zasięg czołgów sprzymierzonych. Działo było zamontowane centralnie na ciężko opancerzonym podwoziu. Boki kadłuba były jednoczęściowymi płytami stopionymi z bokami podwozia. Jagdtiger był obsługiwany przez 6 osobową załogę i miejsce w środku pozwalało na umieszczenie tam jedynie 38-40 pocisków. Jagdtiger cierpiał na te same problemy co Tygrys II ponieważ jego olbrzymia waga i paliwożerność powodowały jego niesamowitą powolność. Jego problemy z psuciem się nigdy nie zostały rozwiązane i wiele maszyn tego typu było opuszczenych lub wysadzanych przez załogę by uchronić je przed przejęciem ich przez aliantów. Pod koniec 1944 Krupp zaproponował by wyposażyć Jagdtigeraw w dłuższe działo 128 mm KwK L/66 ale nigdy do tego nie doszło. Miano również zastąpić dziło 128mm Pak 44 L/55 na 88mm KwK 43 L/71. W kwietniu 1945 4 maszyny zostały wyposażone w dziło 88mm Pak 43 L/71 i zostały nazwane Panzerjager Tiger mit 88mm Pak 43/3 (Sf) Sd. Kfz. 185 podczas gdy pozostałe uzbrojne w 128mm Pak 44 L/55 miały oznaczenie Sd. Kfz 186. Jagdtigery były produkowane w dwóch typach pod wzglęm układu jezdnego, konstrukcji Henschela (74 sztuki) i Porschego (11 sztuk od lutego do sierpnia 44). Układ jezdny Porschego był prostszy i połowę tańszy i zabierał mniej czasu niż konstrukcja Henschela. Koła jezdne Henschela były mniejsze niż te użyte w konstrukcji Porschego. Jagdtigery były produkowane w Nibelungenwerke w St. Valentin i były testowne w Dollersheim w Austrii. Adolf Hitler chciał by Jagdtiery były przebudowane na miotacze płomieni, ale jego życzenie nigdy nie zostało spełnione. Podczas wojny od lipca 1944 do kwietnia 1945 tylko 85 Jagdtigerów zostało wyprodukowanych z zamówionych 150 (lipiec-grudzień 44: 49 sztuk; styczeń - kwiecień 45: 36 sztuk).
|